Ο ρόλος της ιστοσελίδας




Ένα θέμα που απασχολεί τους περισσότερους είναι το πώς μπορούν να φέρουν περισσότερους πελάτες και να αυξήσουν τις πωλήσεις εν μέσω κρίσης.

Ας ξεκαθαρίσουμε κάτι.
Δεν έχει σημασία η οικονομία αλλά το ποιος είσαι και τι κάνεις.

Αυτό αποδεικνύεται από το γεγονός ότι υπάρχουν οι επιχειρήσεις αυτές που ευημερούν και αυξάνονται αλλά δεν θα το μάθετε ποτέ απ’ τις ειδήσεις και τα Media.

Ο λόγος που συνεχίζουν να υπάρχουν και φυσικά να ευημερούν είναι γιατί πολύ απλά έχουν καλό μάρκετινγκ και καλώς ή κακώς σε αυτή την οικονομία αυτός που κερδίζει είναι γενικά ο καλύτερος marketer.

Ας πάρουμε όμως τα πράγματα απ’ την αρχή εξετάζοντας ένα πολύ απλό θέμα που ονομάζεται ιστοσελίδα.

Σε αυτό το άρθρο θα βοηθήσω τους επαγγελματίες και τους επιχειρηματίες της κατάδυσης να κατανοήσουν τον σκοπό που εξυπηρετεί μια ιστοσελίδα ώστε να καταφέρουν να κάνουν το πρώτο βήμα για την αύξηση της επισκεψιμότητας της και να έρθουν λίγο πιο κοντά στην επίτευξη του στόχου που είναι η περισσότεροι πελάτες.


Είναι πολλοί αυτοί οι οποίοι πιστεύουν πως περισσότερες επισκέψεις = περισσότεροι πελάτες.

Αν και αυτό είναι μερικώς σωστό η εικόνα που παρουσιάζουν οι ιστοσελίδες των καταδυτικών κέντρων στην Ελλάδα και όχι μόνο, παρουσιάζουν σημάδια εγκατάλειψης.

Κακογραμμένα κείμενα, κακής ποιότητας ή ανύπαρκτο οπτικοακουστικό υλικό και δυσλειτουργική δομή τα οποία μεταξύ άλλων δεν ανανεώνονται παρά μόνο όταν δοθεί η ευκαιρία και η δυνατότητα ανανέωσης μέσω γνωστών ή φίλων και οι οποίοι στις περισσότερες περιπτώσεις δεν σχετίζονται και με το αντικείμενο της κατάδυσης.

Ο τελευταίο σε συνδυασμό με τις περιορισμένες έως ανύπαρκτες γνώσεις της δομής και του περιεχομένου μιας ιστοσελίδας απ’ την πλευρά του ενδιαφερόμενου – ιδιοκτήτη, έχουν σαν αποτέλεσμα:
  • Ανεπαρκή ή επαναλαμβανόμενη πληροφορία.
  • Στο 99% των ιστοσελίδων θα δούμε τα ίδια σχεδόν κείμενα για τα προγράμματα εκπαίδευσης, σε κάποιες περιπτώσεις καταδυτικά σημεία με μια δυο φωτογραφίες, εγγραφή στο newsletter και το ''Καλωσήρθατε''.  
  • Πληροφορία που δεν προσθέτει ''Αξία'' στον επισκέπτη – υποψήφιο πελάτη.
  • Πληροφορίες δηλαδή που δεν τον μαθαίνουν κάτι νέο ή με διαφορετικό τρόπο.
  • Ανυπαρξία διαδικασιών που ο υποψήφιος πελάτης να μπορεί να αναλάβει δράση -  Call to Action.

    Είναι δηλαδή η δομή των πληροφοριών που καταλήγουν στο εύλογο ερώτημα απ’ την πλευρά του υποψήφιου πελάτη – Ε και;;;


Όλα τα παραπάνω προκαλούν το Σύμπτωμα της Μειωμένης Επισκεψιμότητας.

Αυτό που καλείστε να βρείτε, είναι τη λύση στην αιτία που προκαλεί το Σύμπτωμα και όχι προσωρινές θεραπείες γι’ αυτό.

Αν έχεις πονοκεφάλους θα πρέπει να δώσεις λύση στην αιτία που σου τους προκαλεί και όχι να παίρνεις συνέχεια PANADOL.

Ή μήπως όταν σου ανάβει το λαμπάκι του κινητήρα του αυτοκινήτου σου σπας το λαμπάκι;;; J


Εύλογα λοιπόν καταλήγουμε στο συμπέρασμα ότι οι ιδιοκτήτες μιας ή και παραπάνω ιστοσελίδων ψάχνουν για ''δωρεάν'' επισκεψιμότητα, όπως θα έκαναν α έψαχναν για χρυσό, παρ’ όλο που όλοι γνωρίζουμε πως χρυσός = πλούτος.

Ας ξεκαθαρίσουμε λοιπόν πως η κάθε URL αποτελεί μια μοναδική διεύθυνση όπως ακριβώς συμβαίνει και τις διευθύνσεις των οδών των δρόμων.

Η κάθε αρχική σελίδα ενός website αποτελεί την αντίστοιχη βιτρίνα του καταστήματος που βρίσκεται σε μια οδό ενός δρόμου, ενώ το περιεχόμενο του website αποτελεί τα αντίστοιχα προϊόντα που βρίσκονται στα ράφια του καταστήματος στον δρόμο.

Τι λοιπόν θα βάζατε στην ''βιτρίνα'' και τι στα ''ράφια'';

Αφού καταλήξετε στην παρουσία της ιστοσελίδας σας, το επόμενο που θα πρέπει να σας απασχολήσει είναι η τοποθέτηση της.
Που και πως θα εμφανίζεται δηλαδή και φυσικά με ποιόν σκοπό και στόχο.

Αλήθεια με πιο κριτήριο θα επιλέγατε αν είχατε την δυνατότητα να ανοίξετε το μαγαζί σας στο Κολωνάκι ή στα Σεπόλια;;;

Μήπως με την ποσότητα και την ποιότητα των δυνητικών σας πελατών;;;


Για το λόγο αυτό κρίνεται σκόπιμο να έχει καθοριστεί το target group στο οποίο αναφερθήκαμε στο σχετικό άρθρο εδώ, μιας και αυτά είναι που θα καθορίσουν την αξία της επισκεψιμότητας στην ιστοσελίδα σας.

Το τελευταίο χρονικό διάστημα βλέπω όλο και περισσότερους συναδέλφους, αλλά και άλλους επαγγελματίαες άλλων λάδων, να επικεντρώνονται στο Facebook, ίσως και σε άλλα social networks, ενώ κάποιοι με λίγες παραπάνω γνώσεις ή προσβάσεις στο SEO επειδή είναι δωρεάν.

Κάποιοι άλλοι λίγο πιο τολμηροί συμπεριλαμβάνουν και καμπάνιες στην GOOGLE ή/και πληρωμένες διαφημίσεις στο Facebook.

Πρόσφατα έγινε και σχετικό σεμινάριο από έναν οργανισμό πιστοποίησης αυτοδυτών  το οποίο μάλιστα είχε και κάποιο κόστος.

Αν και όλα τα παραπάνω είναι χρήσιμα και υπό προϋποθέσεις μπορούν να φέρουν θετικά αποτελέσματα, δεν μπορούμε να αγνοήσουμε το γεγονός ότι αυτό που πρωτίστως απαιτείται, είναι η επισκεψιμότητα που να είναι Προβλέψιμη, Επεκτάσιμη και αν έχετε τον Έλεγχο.

Το δωρεάν δεν επεκτείνεται και φυσικά με τα συγκεκριμένα μέσα δεν μπορείτε να έχετε τον έλεγχο. 

Όταν στηρίζεστε μόνο στην GOOGLE και το Facebook δεν έχετε τον έλεγχο!!!


Υπάρχουν διάφοροι τρόποι με τους οποίους μπορείτε και πρέπει να αποκτήσετε το έλεγχο, κατά τους οποίους θα χρειαστεί να δείτε και να αποφασίσετε πόσο αξίζει για εσάς ο κάθε επισκέπτης.

Ένα πολύ γενικό παράδειγμα για να σας βοηθήσω, αν έχετε 100 επισκέψεις το μήνα με 100 ευρώ κέρδος, τότε ο κάθε σας επισκέπτης αξίζει 1 ευρώ.

Κατόπιν, χρησιμοποιώντας τα κατάλληλα εργαλεία, θα πρέπει να μάθεις το πόσο κοστίζει στην αγορά ο κάθε επισκέπτης.

Με βάση το προηγούμενο παράδειγμα, αν κοστίζει πάνω από ένα ευρώ τότε υπάρχει πρόβλημα και το έχετε εσείς. 

Αν κοστίζει λιγότερο τότε μπορείτε να νιώθετε τρισευτυχισμένος.
J

Σε διαφορετική περίπτωση δεν έχετε αξία στην επισκεψιμότητα.

Παρηγορηθείτε γιατί αυτό είναι λάθος και πολλών μεγάλων επιχειρήσεων.


Πως τα κάνεις τώρα όλα αυτά;;;

1. Κατ’ αρχήν χρειάζεστε έναν μηχανισμό συλλογής email – επαφών.

Εφόσον λειτουργείτε σωστά το από πάνω, χρειάζεστε ιστοσελίδα, Blog, Facebook και όλα αυτά που σας επιτρέπουν την δικτύωση.

Προσοχή!!! Είναι 10 – 15 βήματα που χρειάζονται και όχι 1 για να πάρετε το επιθυμητό αποτέλεσμα.

Στη συνέχεια θα πρέπει να περάσετε από την γενική στην ειδική στόχευση και η οποία θα πρέπει να είναι ποιοτική.

Τέλος χρειάζεται συστάσεις. 
Να απευθυνθείτε δηλαδή σε επιχειρήσεις με κοινό αντικείμενο ΑΛΛΆ διαφορετικό target group

Θα είναι δύσκολο έως αδύνατο να συμβεί αν το site σας είναι απεριποίητο.
Θα βάζατε ένα κακοσυσκευασμένο προιόν στο ράφι ή τη βιτρίνα του καταστήματος σας;;;

2. Remarketing
Είναι ο μηχανισμός που λειτουργούν τα
cookies. (Περισσότερα σε επόμενο άρθρο)

3. GOOGLE
Αφορά μόνο τους υποψήφιους πελάτες που είναι αυτό που λέμε ''ζεστοί'' – ενεργητικοί και οι οποίοι ψάχνουν να αγοράσουν κάτι εκείνη τη στιγμή.

4. SOLO ADDS
Η κατόπιν μιας συμφωνίας προώθηση της ιστοσελίδας ενός άλλου. Δεν είναι το ίδιο αποτελεσματική όσο οι συστάσεις.

5. DISPLAY NETWORK
Καταχωρήσεις κειμένων ή
banners σε επιχειρήσεις με κοινό αντικείμενο ΑΛΛΆ διαφορετικό target group.

6. SOCIAL NETWORKS
Facebook, Linkedin, Twitter, Pinterest, Instagram κλπ, ανάλογα με την δυναμική τους στις περιοχές, τις χώρες και τα γκρουπ των ανθρώπων που αλληλεπιδρούν.


Το πρώτο πράγμα που χρειάζεται να κάνετε είναι να κάνετε μόνοι σας μια αντικειμενική αξιολόγηση της ιστοσελίδας σας  και να δείτε αν και πόσα από τα παραπάνω κριτήρια πληροί.

Κατόπιν απευθυνθείτε στους web developer σας και εξετάστε πόσα από αυτά μπορείτε να βελτιώσετε.

Στη συνέχεια googlάρετε τους παραπάνω όρους για να αποκτήσετε καλύτερη άποψη για τον καθ’ έναν εξ’ αυτών.

Επαναπροσδιορίστε, εφόσον κρίνετε ότι χρειάζεται, το ιδανικό σας target group.
Και τέλος ξεκινήστε την ανάπλαση και τον επαναπροσδιορισμό της ιντερνετικής σας παρουσίας.


Συνηθισμένα λάθη:
  • Ο κατασκευαστής της ιστοσελίδας σας δεν είναι marketer. Είναι όμως ο άνθρωπος κλειδί για την εύρυθμη λειτουργία της.
  • Ο κατασκευαστής της ιστοσελίδας σας – web developer δεν είναι υποχρεωτικό να γνωρίζει από στρατηγικές προώθησης και δικτύωσης. Υπάρχουν εξειδικευμένες εταιρείες που αμείβονται αδρά.
  • Ο web developer δεν είναι υποχρεωμένος να γνωρίζει από κειμενογραφία, δημιουργία video, podcast κλπ.
  • Μην εμπιστεύεστε την δημιουργία της ιστοσελίδας σας σε ανθρώπους που απλά τυχαίνει να γνωρίζουν μερικά πράγματα γύρω απ’ την κατασκευή ιστοσελίδων και οι οποίοι δεν ταυτίζονται σε τίποτα με το επάγγελμα των καταδύσεων, το όραμα και τους στόχους σας.   
    Υπάρχουν έτσι κι αλλιώς όλα τα απαραίτητα εργαλεία που σας επιτρέπουν να κάνετε μόνοι σας πειράματα με την ιντερνετική σας παρουσία και μάλιστα πολλά εξ αυτών είναι και δωρεάν.


Αυτά και ακόμα περισσότερα είναι που θα αναπτύξουμε στην πορεία μέσα από αντίστοιχα άρθρα, podcasts και videos.

Σε περίπτωση που θα σας ενδιέφερε μια φιλική αλλά με πολύ επαγγελματισμό πρόταση ή και συζήτηση για την ιστοσελίδα σας μη διστάσετε να επικοινωνήσετε μαζί μου εδώ.


Sidemount και Ασφάλεια στην Ανοιχτή Θάλασσα.





Αρκετές είναι οι φορές που έχουμε αναφέρει στο παρελθόν ότι η κατάδυση με φιάλες πλάγιας αγκίστρωσης εξελίσσονται και κερδίζουν όλο και περισσότερους δύτες σε όλες τις μορφές κατάδυσης όπως στην ανοιχτή θάλασσα, τα ναυάγια, τα σπήλαια και τα σπηλαιώματα.

Έχοντας σε προηγούμενα άρθρα καλύψει τα γενικά πλεονεκτήματα αλλά και τα μειονεκτήματα αυτής διάταξης, σε αυτό το σύντομο άρθρο θα σου δώσω τρία σημαντικά σημεία στα οποία σαν δύτης sidemount θα πρέπει να δώσεις λίγη περισσότερη έμφαση και προσοχή όταν χρησιμοποιείς αυτή την διάταξη εξοπλισμού.

1. Οι περισσότερες εξαρτήσεις – Sidemount BCD δεν είναι σχεδιασμένες με τρόπο που να επιτρέπουν στον δύτη να επιπλέει κάθετα με το κεφάλι πάνω απ’ την επιφάνεια του νερού σε μια κατάσταση εκτάκτου ανάγκης.
Θα πρέπει να συμπεριληφθούν πρόσθετες συσκευές ελέγχου ρύθμισης πλευστότητας όπως η στεγανή στολή, ειδικά για καταδύσεις που διεξάγονται σε απομακρυσμένες περιοχές, ή σε περιόδους με έντονο κυματισμό.


2. Μερικές εξαρτήσεις – sidemount BCD πωλούνται χωρίς τον ασκό ελέγχου ρύθμισης πλευστότητας.
Αυτές οι εξαρτήσεις είναι σχεδιασμένες και προορίζονται για σπηλαιοδύτες και sump divers και δεν θα πρέπει να χρησιμοποιούνται για καταδύσεις στην ανοιχτή θάλασσα χωρίς την ύπαρξη του ασκού.


3. Αρκετοί δύτες ανοιχτής θαλάσσης δεν είναι εξοικειωμένοι με τα πλεονεκτήματα και την εφεδρεία που προσφέρει η διάταξη sidemount.
Για τον λόγο αυτό όταν καταδύεστε με δύτες backmount θα πρέπει να αφιερώσετε λίγο χρόνο στην αποσαφήνιση μερικών διαδικασιών, με έμφαση στις διαδικασίες διακοπής παροχής αερίου ή και άλλες διαδικασίες που σχετίζονται με την κάθε διαφορετική κατάδυση, πριν την έναρξη της καθόδου.

 Sidemount Cavern Diver Course

Για οτιδήποτε σας απασχολεί σχετικά με τις καταδύσεις Sidemount και θα μπορούσαμε να σας βοηθήσουμε επικοινωνήστε μαζί μας εδώ.

Αν υπάρχει κάποιο θέμα γύρο απ' τις καταδύσεις sidemount στο οποίο θα θέλατε να αναφερθούμε μπορείτε να μας το ζητήσετε στέλνοντας μας εδώ.


Σχόλια παρατηρήσεις ακριβώς από κάτω.

Μίγμα Μάρκετινγκ στην Αυτόνομη Κατάδυση




Για να αποφασιστεί ο τρόπος που οι επιχειρήσεις αποφασίζουν για την τιμολόγηση των προϊόντων τους, τις μεθόδους διανομής των προϊόντων και τις τακτικές προώθησης τους χρειάζεται ένα εξαιρετικά σημαντικό εργαλείο το οποίο στην γλώσσα του μάρκετινγκ ονομάζεται ''Μίγμα Μάρκετινγκ''.

Το εργαλείο αυτό αποτελείται από τα τέσσερα στοιχεία τα οποία είναι
  • Προϊόν
  • Τιμή
  • Προώθηση
  • Διανομή

Είναι σημαντικό και τα τέσσερα στοιχεία να χρησιμοποιηθούν με τρόπο που να εξασφαλίζεται το αρμονικό αποτέλεσμα.
Σε διαφορετική περίπτωση το προϊόν θα αποτύχει ολοκληρωτικά.

Κάνοντας μια γρήγορη ανάλυση του παραπάνω στην αυτόνομη κατάδυση, εύκολα θα διαπιστώσει κανείς ότι στην αυτόνομη κατάδυση το προϊόν είναι έτοιμο, είτε μιλάμε για τα προγράμματα εκπαίδευσης αυτοδυτών - σχολεία, είτε για τα εκπαιδευτικά βοηθήματα – βιβλία.

Η προέκταση αυτών είναι οι συνοδευόμενες καταδύσεις, ο καταδυτικός εξοπλισμός και τα ταξίδια.

Αυτό σημαίνει ότι δεν χρειάζεται να δημιουργήσουμε προϊόν εξ’ αρχής, εκτός και αν μιλάμε για την δημιουργία ενός νέου οργανισμού πιστοποίησης αυτοδυτών.

Αυτό που χρειάζεται να κάνει ο επαγγελματίας και ο επιχειρηματίας της κατάδυσης είναι να προβεί στα τρία επόμενα βήματα που είναι η τιμολόγηση, η προώθηση και η διανομή.

Η χιλιοειπωμένη λέξη ''εμπειρία'', εκτός απ’ τα θέματα της κατάδυσης, έχει να κάνει με την γνώση των χαρακτηριστικών και των συνθηκών της συγκεκριμένης αγοράς.

Η γνώση αυτή επιτρέπει την σωστότερη απόφαση για την επιλογή των τμημάτων της αγοράς που είναι ελκυστικά – ιδανικά για την επαγγελματική ή επιχειρηματική δραστηριότητα.


Πιο απλά σημαίνει ότι θα μπορεί να καθοριστεί η αγορά στόχος –
target group που αναφερθήκαμε στο προηγούμενο άρθρο εδώ.

Αυτό με τη σειρά του θα δώσει την δυνατότητα να έχουμε σαφή αντίληψη για:
  • Τα χαρακτηριστικά των ατόμων ή επιχειρήσεων που επιθυμείτε να γίνουν πελάτες σας
  • Τη φύση των αναγκών τους που θα ικανοποιήσετε με τα προϊόντα ή τις υπηρεσίες που θα τους προσφέρετε και
  • Τα χαρακτηριστικά των προϊόντων ή των υπηρεσιών που επιθυμούν οι μελλοντικοί πελάτες σας.

Κατά συνέπεια, μπορείτε να πάρετε αποφάσεις για:
  • Τα προϊόντα ή τις υπηρεσίες που θα προσφέρετε στην αγορά που έχετε επιλέξει ως στόχο
  • Την πολιτική τιμών που θ’ ακολουθήσετε,
  • Τη μέθοδο διανομής και τα σημεία πώλησης και
  • Τις μεθόδους προώθησης πωλήσεων των προϊόντων ή των υπηρεσιών σας.

Τα τέσσερα αυτά στοιχεία (προϊόν, τιμή, διανομή, προώθηση) συνθέτουν το ''Μίγμα Μάρκετινγκ''.

Θα πρέπει λοιπόν να γίνει απόλυτα ξεκάθαρο και σαφές ότι κανένα προϊόν και καμία υπηρεσία δεν θα προωθηθεί αποτελεσματικά, αν λείπει έστω και ένα από αυτά τα στοιχεία, λόγω της ισχυρής αλληλεπίδρασης μεταξύ τους.


Η ποιότητα των προγραμμάτων εκπαίδευσης ή των καταδυτικών εκδρομών με σκάφος για παράδειγμα καθορίζει σε μεγάλο βαθμό το κόστος υλοποίησής τους.
Αν θέλετε να βελτιώσετε την ποιότητα του προϊόντος, το κόστος του θα αυξηθεί, όπως συμβαίνει στις περισσότερες των περιπτώσεων.

Συνεπώς, εσείς θα πρέπει να αυξήσετε την τιμή του αν θέλετε να διατηρήσετε το ίδιο περιθώριο Μικτού Κέρδους.

Αν θέλετε να βελτιώσετε τη διανομή του προϊόντος, θα πρέπει να το τοποθετήσετε σε περισσότερα ή σπουδαιότερα σημεία πώλησης (περιοδικά, sites, ηλεκτρονικά περιοδικά, ξενοδοχεία, τουριστικά πρακτορεία, Portals κλπ).

Αυτό συνεπάγεται τη χορήγηση μεγαλύτερων εκπτώσεων ή προμηθειών και την ελαστικότερη πιστωτική πολιτική, τα οποία αυξάνουν το κόστος διανομής του προϊόντος σας και τα χρηματοοικονομικά σας έξοδα.

Οι δυνατότητες προβολής που παρέχονται απ’ τους οργανισμούς πιστοποίησης αυτοδυτών είναι κάτι που θα πρέπει να λαμβάνεται σοβαρά υπ’ όψιν, μιας και είναι ο πιο άμεσος συνεργάτης που καλούμαστε να πληρώνουμε κάθε χρόνο.

Εξετάστε λοιπόν αν και σε πιο βαθμό ο οργανισμός που επιλέξατε μπορεί να σας υποστηρίξει σε αυτό.

Τέλος, αν θέλετε να κάνετε το προϊόν σας γρήγορα γνωστό στην αγορά, να διεγείρετε το ενδιαφέρον των υποψηφίων πελατών και να τους παρακινήσετε να αγοράσουν το προϊόν – υπηρεσία σας σας, θα πρέπει να αυξήσετε τα κονδύλια διαφήμισης και προώθησης πωλήσεων.

Φυσικά, για να καλυφθεί αυτό το κόστος οι δαπάνες ώστε να αποκομίσετε ένα ικανοποιητικό κέρδος θα πρέπει να αυξήσετε τις τιμές.

Στα σίγουρα η απόφαση αυτή δεν είναι πάντα εύκολη, γιατί υπάρχει αφενός ο ανταγωνισμός και αφετέρου οι τιμές σας πρέπει να γίνουν αποδεκτές από τους καταναλωτές.


Θα πρέπει, επομένως, να συνεκτιμηθούν όλα τα δεδομένα και να αποφασίσετε να προσφέρετε στο target group σας:
  • Προϊόντα ή υπηρεσίες, η ποιότητα των οποίων να ανταποκρίνεται στις επιθυμίες των πελατών σας
  • Ανταγωνιστικές τιμές που να μπορούν και να είναι διατεθειμένοι να πληρώσουν
  • Διανομή σε σημεία πώλησης εύκολα προσπελάσιμα, που να εξυπηρετούν τους αγοραστές και
  • Προώθηση των προϊόντων ή των υπηρεσιών σας, ώστε να γίνονται γρήγορα γνωστά και να διεγείρεται το ενδιαφέρον των υποψήφιων πελατών σας.

Η βαρύτητα που δίνεται στο κάθε στοιχείο του μίγματος μάρκετινγκ διαφέρει από επιχείρηση σε επιχείρηση ανάλογα με τους στόχους του μάρκετινγκ που έχει θέσει, τους γενικότερους στόχους και φυσικά τις συνθήκες του ανταγωνιστικού περιβάλλοντος.

Θα πρέπει δηλαδή να διαμορφωθεί ένα ισορροπημένο ''Μίγμα Μάρκετινγκ''




Σημείωση: Τα άρθρα αυτά θα αποτελέσουν τη βάση πάνω στην οποία θα στιρίξουμε τις ενέργειες και τις στρατηγικές που απαιτούνται για την τιμολόγηση, την προώθηση και τη διανομή.

Εύκολη Τοποθέτηση Φιαλών Sidemount Στην Επιφάνεια




Αυτό το άρθρο θα βοηθήσει νεοεισαχθέντες στο sidemount δύτες να μάθουν έναν πιο εύκολο και γρήγορο τρόπο για την τοποθέτηση των φιαλών τους κατά τη είσοδό τους στο νερό, είτε από ακτή, είτε από σκάφος.

Έτυχε ποτέ να βρεθείτε μέσα στο νερό και να σας πόνεσαν τα δάχτυλα και τα χέρια απ’ την προσπάθεια που καταβάλλατε για να αγκιστρώσετε τις φιάλες στα D-Ring ή το λαστιχόσκοινο στα κλείστρα;

Αυτή ήταν η πρώτη δυσκολία που αντιμετώπισα όταν πρωτοξεκίνησα τις καταδύσεις sidemount


Απρίλιος του 2010 στο 1ο λιμανάκι της Βουλιαγμένης, με στεγανή, κουκούλα, γάντια και καινούργιο εξοπλισμό, να προσπαθώ στο μισό μέτρο να προσαμμώσω τις σιδερένιες μου 12λιτρες φιάλες.

Αν και με τα D-Rings δεν δυσκολεύτηκα πολύ λόγω της εξοικείωσης που είχα με την τοποθέτηση των φιαλών αποσυμπίεσης, όταν ήρθε η στιγμή να αγκιστρώσω τα κλείστρα στα λαστιχόσκοινα της εξάρτησης, άρχισαν να με πονάν τα δάχτυλα και τα χέρια μου.

Με το ένα χέρι έπρεπε να κρατάω τη φιάλη όρθια και με το άλλο να βρω το λαστιχόσκοινο που βρισκόταν στα πλευρά μου, να το τεντώσω και να το περάσω γύρω απ’ το λαιμό της φιάλης, ασφαλίζοντάς το στο κλείστρο, με τη στεγανή ελαφρώς φουσκωμένη.

Το βάρος της φιάλης, το καινούργιο λαστιχόσκοινο, το κλείστρο με το πρώτο στάδιο, το θερμοεσώρουχο και ο ελάχιστος αέρας στη στεγανή και το BCD έκαναν την κατάσταση κάπως άβολη πριν το ξεκίνημα της κατάδυσης.

Τα πράγματα έγιναν σαφώς καλύτερα από τη στιγμή που εγκαταλείψαμε την επιφάνεια και βρεθήκαμε να κολυμπάμε υποβρυχίως, μιας και ο όγκος του φουσκωμένου ρυθμιστή πλευστότητας και της στεγανής περιορίστηκαν, κερδίζοντας έτσι χώρο που μου επέτρεπε να κάνω τις απαραίτητες μικροδιορθώσεις.

Φυσικά κατά τη διάρκεια της κατάδυσης προέκυψαν και μερικά ακόμα ζητήματα όπως το ύψος των σφιγκτήρων που ανάγκαζε τις φιάλες να στέκονται πιο χαμηλά ή πιο ψηλά απ’ όσο έπρεπε, κάτι που με τη σειρά του επηρέαζε την προσαρμογή τους πάνω μου κατά τη διάρκεια της προετοιμασίας.



Και ενώ κατά τη διάρκεια της απενημέρωσης και του διαλείμματος επιφανείας διορθώσαμε το ύψος των σφιγκτήρων, το ξεκίνημα της δεύτερης κατάδυσης ήταν ακριβώς ίδιο με αυτό της πρώτης.

Η λύση στο πρόβλημα ήρθε όταν με το πρόσωπο μέσα στο νερό έψαχνα να πιάσω τις φιάλες μου και επειδή δεν ήθελα να ταλαιπωρώ τις επιγονατίδες της καινούργιας μου στεγανής, στάθηκα οριζόντιος στην επιφάνεια.

Θέλοντας να αποφύγω τις άτσαλες κινήσεις μέχρι να σταθώ μαλακά στα γόνατα αποφάσισα να συνεχίσω την διαδικασία της τοποθέτησης των φιαλών από την στάση που ήδη είχα.

Με μεγάλη μου χαρά διαπίστωσα ότι οι φιάλες είχαν τοποθετηθεί στο μισό χρόνο από πριν και με σαφώς μεγαλύτερη άνεση και ευκολία.

Δείτε το βίντεο.


Γενικά υπάρχουν διάφορες μέθοδοι εισόδου στο νερό ανάλογα με το αν καταδυόμαστε από ακτή ή σκάφος ή αν χρειάζεται να περπατήσουμε μια απόσταση με τις φιάλες τοποθετημένες πάνω μας μέχρι να μπούμε στο νερό.
Για το λόγο αυτό σας δίνω μερικά πρόσθετα tips συμπληρωματικά με το βίντεο που μπορεί να σας φανούν χρήσιμα στην επόμενη σας κατάδυση.

Κατάδυση από ακτή
  • Τοποθετήστε τις φιάλες σας σε βάθος που ίσα να καλύπτονται απ’ το θαλασσινό νερό.
  • Φορέστε τη στολή  και τον ρυθμιστή πλευστότητα σας.
  • Εξασφαλίστε ότι ο ρυθμιστής πλευστότητας είναι σωστά και σφιχτά προσαρμοσμένος πάνω σας.
  • Μπείτε στο νερό και φορέστε τα βατραχοπέδιλά και τη μάσκα σας.
  • Βρείτε την αριστερή φιάλη με τον κοντό – εφεδρικό ρυθμιστή αναπνοής και ανοίξτε τη βαλβίδα.
  • Αγκιστρώστε τη φιάλη στη ζώνη της μέσης, στο μεταλλικό D-Ring.
  • Περάστε το σωλήνα πίσω απ’ τον λαιμό σας, έχοντας το δεύτερο στάδιο στο στόμα και περάστε και το λαστιχένιο κολιέ στο λαιμό.
  • Από την οριζόντια θέση κρατήστε τη φιάλη από το κλείστρο με το δεξί σας χέρι.
  • Με το αριστερό και ενώ συγκρατείτε τη φιάλη με το δεξί, ψάξτε για το λαστιχόσκοινο και περάστε το στο κλείστρο όπως φαίνεται στο βίντεο.
  • Επαναλάβετε τη διαδικασία και για την δεξιά φιάλη με τον μακρύ σωλήνα.
  • Τελευταίο και πολύ σημαντικό, τριμάρετε τις φιάλες σας πριν την έναρξή της καθόδου.
 Cavern - Sidemount Cavern Diver Course

Κατάδυση από σκάφος

Ήρεμη θάλασσα
  • Ζητήστε ή τοποθετήστε μόνοι σας τις φιάλες μέσα στο νερό πιασμένες σε ένα σκοινί.
  • Ακολουθήστε τη διαδικασία από το βήμα -2-
Με κυματισμό 1

  • Φορέστε τη στολή  και τον ρυθμιστή πλευστότητα σας.
  • Εξασφαλίστε ότι ο ρυθμιστής πλευστότητας είναι σωστά και σφιχτά προσαρμοσμένος πάνω σας.
  • Φορέστε τα πέδιλα και τη μάσκα σας.
  • Αγκιστρώστε τις φιάλες στα D-Ring της ζώνης της μέσης.
  • Χωρίς να αναπτύξετε τους σωλήνες των ρυθμιστών αναπνοής, τοποθετήστε την μία πόρτα του double ender στη θηλιά που έχετε φτιάξει στο λαιμό της φιάλης από cave line και την άλλη στο D-Ring του στήθους.
  • Κάντε το ίδιο και με την άλλη φιάλη.
  • Πραγματοποιήστε είσοδο με φορεμένες τις φιάλες με Giant Stride.
  • Ακολουθήστε την διαδικασία από το βήμα -5-   
Με κυματισμό 2
  • Φορέστε τη στολή  και τον ρυθμιστή πλευστότητα σας.
  • Εξασφαλίστε ότι ο ρυθμιστής πλευστότητας είναι σωστά και σφιχτά προσαρμοσμένος πάνω σας.
  • Φορέστε τα πέδιλα και τη μάσκα σας.
  • Πιάστε και τις δύο φιάλες απ’ τα κλείστρα και πραγματοποιήστε είσοδο με Giant Stride.
  • Αγκιστρώστε τις φιάλες στο σκοινί που είτε έχετε ζητήσει να τοποθετηθεί ή έχετε τοποθετήσει μόνοι σας.
  • Ακολουθήστε τη διαδικασία από το βήμα -5-
Με κυματισμό 3
  • Φορέστε τη στολή  και τον ρυθμιστή πλευστότητα σας.
  • Εξασφαλίστε ότι ο ρυθμιστής πλευστότητας είναι σωστά και σφιχτά προσαρμοσμένος πάνω σας.
  • Φορέστε τα πέδιλα και τη μάσκα σας.
  • Χωρίς να αναπτύξετε το σωλήνα, αγκιστρώστε τη φιάλη στο D-Ring της ζώνης της μέσης.
  • τοποθετήστε την μία πόρτα του double ender στη θηλιά που έχετε φτιάξει στο λαιμό της φιάλης από cave line και την άλλη στο D-Ring του στήθους.
  • Κρατώντας την δεύτερη φιάλη απ’ το κλείστρο πραγματοποιήστε είσοδο με Giant Stride.
  • Ακολουθήστε τη διαδικασία από το βήμα -5-
 PADI Deep Diver

Τα πράγματα μπορεί να είναι σχετικά πιο εύκολα με φιάλες αλουμινίου.
Σε κάθε περίπτωση όμως τα παραπάνω βήματα θα σας βοηθήσουν να εξοικειωθείτε γρηγορότερα με την διαδικασία της προετοιμασίας πριν την κατάδυση, αποφεύγοντας τις καθυστερήσεις της ομάδας και την κούραση στην επιφάνεια σε περίπτωση κυματισμού, είτε με υγρού τύπου, είτε με στεγανή στολή.

Οι καταδύσεις sidemount είναι ένα εξαιρετικό εργαλείο για όποιον προσανατολίζεται  σε καταδύσεις διεισδύσεων σε ναυάγια ή/και σπήλαια.
Αυτός είναι και ο σημαντικότερος λόγος που πριν τη διενέργεια τους ο δύτη θα πρέπει να έχει αφενός εκπαιδευτεί, αφετέρου να έχει συγκεντρώσει έναν ικανοποιητικό αριθμό καταδύσεων και ωρών χρησιμοποιώντας αυτή τη διάταξη.

Αν πάλι θέλετε απλά και μόνο να ωφεληθείτε την ευκολία και την άνεση που προσφέρει αυτή η διάταξη του εξοπλισμού υποβρυχίως, θα πρέπει και πάλι να οπλιστείτε με εκπαίδευση και λίγη υπομονή έως ότου με την βοήθεια του εκπαιδευτή σας, να γίνει και για εσάς ένας ευχάριστος τρόπος διενέργειας καταδύσεων.

Στο καταδυτικό  μας κέντρο εκτός απ’ τα συνηθισμένα επίπεδα που μπορείτε να βρείτε σε διάφορες σχολές, διεξάγεται και το πρόγραμμα PADI Tec Advanced Sidemount Wreck Diver, για προχωρημένες ναυαγιοδιεισδύσεις.



 PADI Wreck Diver Course

Σε περίπτωση που θα σας ενδιέφερε να πάρετε μέρος σε κάποιο απ’ τα προγράμματα που ξεκινάμε στις αρχές του 2016, δεν έχετε παρά να επικοινωνήσετε μαζί μας εδώ.

Καλές και ασφαλείς αναδύσεις

Σπύρος Κόλλας  
      

Τι να Κάνεις Για Να Είσαι Σωστά Προετοιμασμένος Πριν Την Εκπαίδευση Rebreather




Το καινούργιο rebreather που μόλις αγόρασες συνήθως αποστέλλεται στον εκπαιδευτή σου και δεν έχεις προλάβει ούτε να το δεις.

Παρ’ όλα αυτά επικοινώνησε μαζί του και μάθε σχετικά με τον βοηθητικό εξοπλισμό που θα χρειαστείς.

Ίσος ένας ασκός με backplate σε περίπτωση που δεν περιλαμβάνεται στην τη συσκευή σου, καθώς επίσης και μια φιάλη bailout με ρυθμιστή αναπνοής.


Η πρώτη μέρα στο νερό μπορεί να είναι απογοητευτική ειδικά αν είσαι πολύ έμπειρος δύτης.

Αυτό φυσικά δεν είναι πρόβλημα. Απλά να θυμάστε ότι αν δεν επρόκειτο να κάνεις λάθη τότε δεν θα χρειαζόσουν τη βοήθεια του εκπαιδευτή.

Ο εκπαιδευτής σου γνωρίζει καλά ότι θα είσαι πολύ καλύτερος από την στιγμή που … δεν θα χρειάζεται να σε κοιτάζει.

Δυστυχώς δεν υπάρχει κάτι που να μπορείς να κάνεις ώστε να προετοιμαστείς επαρκώς για αυτή τη νέα σου εμπειρία σε σχέση με την πλευστότητα, χρησιμοποιώντας ένα rebreather

Ότι δουλειά έριξες τα προηγούμενα χρόνια δουλεύοντας την τελειοποίηση της πλευστότητά ς σου θα φύγουν απ’ το παράθυρο.

Όταν εκπνέεις μέσα στο rebreather το αέριο παραμένει  μέσα σε αυτό, πράγμα που σημαίνει ότι η πλευστότητά σου είναι στατική. Δεν θα βουλιάξεις δηλαδή.
Η αίσθηση θα είναι πραγματικά παράξενη στην αρχή αλλά σύντομα θα μάθεις νέες δεξιότητες και μυστικά για τη ρύθμιση της πλευστότητες.


Υπάρχουν όμως πράγματα που μπορείς να προετοιμάσεις και να προετοιμαστείς.

Σαν αρχή θα πρέπει να είσαι πολύ εξοικειωμένος με σχετικά με τις μερικές πιέσεις, όπως επίσης θα πρέπει να μπορείς να κάνεις γρήγορους υπολογισμούς των μερικών πιέσεων για κάποιο βάθος και κατά προτίμηση ενώ βρίσκεσαι υποβρυχίως.

Κάνε μια επανάληψη – φρεσκάρισμα σε αυτά που διδάχτηκες στο nitrox ή/και το Tec 40 και εξοικειώσου με τον φόρτο εργασιών – task loading υποβρυχίως.

Αισθάνεσαι για παράδειγμα άνετα όταν χρειάζεται να μείνεις για λίγο χωρίς μάσκα; Να αναπτύξεις μια σημαδούρα σήμανσης επιφανείας;

Θα σου ζητηθεί να κάνεις αυτές τις δεξιότητες ενώ φοράς το rebreather, γι’ αυτό βεβαιώσου ότι μπορείς να τις κάνεις σε ικανοποιητικό βαθμό με εξοπλισμό ανοιχτού κυκλώματος, παίζοντας και κάνοντας διάφορους συνδυασμούς.

Το σημαντικότερο όμως είναι να είσαι καλή φυσική και νοητική κατάσταση. Απόφυγε τις βραδινές επισκέψεις σε φίλους μέχρι αργά το βράδυ ή τα πάρτι.
Η εκπαίδευση rebreather είναι κουραστική και εξοντωτική, γι αυτό χρειάζεται να είσαι στην καλύτερη δυνατή κατάσταση και ξεκούραστος.

Οι θεωρητικές γνώσεις μαζί με τις υποβρύχιες δεξιότητες δένουν όλα μαζί μέσα από επαναλαμβανόμενη εκπαίδευση υποβρυχίως.

Αυτό που δείχνει λίγο ασαφές στο εγχειρίδιο, θα αποκτάει νόημα και λογική μετά την βοήθεια και την επίδειξη από τον εκπαιδευτή σου.

Δεν υπάρχει τίποτα σημαντικότερο από το να ξοδέψεις όσο το δυνατόν περισσότερο χρόνο υποβρυχίως επαναλαμβάνοντας ξανά και ξανά τις δεξιότητες που διδάχτηκες.

Έτσι λοιπόν οπλίσου με χιούμορ και υπομονή.
Στην αρχή μόνο θα δείχνεις λίγο αδέξιος αλλά αυτή είναι η αρχή σε έναν ολοκαίνουργιο και συναρπαστικό καταδυτικό κόσμο.


Περιεχόμενο θεωρητικών μαθημάτων

Απ’ τη στιγμή που θα πάρεις μέρος σε μια recreational ή technical CCR εκπαίδευση υπάρχουν κάποια πολύ βασικά που χρειάζεται να καλυφθούν.

Για να ξεκινήσεις θα πρέπει να συμπληρώσεις μια σειρά εγγράφων που περιλαμβάνουν την απαλλαγή νομικής ευθύνης και ανάληψης κινδύνου, υπεύθυνη δήλωση ιατρικό ιστορικό κ.α, όπως ορίζονται από τα στάνταρ των διαφόρων οργανισμών.

Στις περισσότερες περιπτώσεις θα σου ζητηθεί και μια βεβαίωση από υπερβαρικό γιατρό που να βεβαιώνει την καλή υγεία και τη δυνατότητα συμμετοχής σου σε αυτό το πρόγραμμα. 
Μπορεί να χρειαστούν μερικές μέρες μέχρι να την πάρεις, γι’ αυτό μερίμνησε έγκαιρα.

Το πρώτο μέρος του θεωρητικού μαθήματος περιλαμβάνει λίγη ανεξάρτητη μελέτη στο σπίτι. 

Ακόμα και αν η συσκευή εστάλλει στον εκπαιδευτή σου εσύ θα πρέπει να διαβάσεις το εγχειρίδιο χρήστη πριν την έναρξη των μαθημάτων.

Συνήθως το εγχειρίδιο χρήστη είναι διαθέσιμο και στην την επίσημη ιστοσελίδα του κατασκευαστή. 

Θα χρειαστεί επίσης να δεις για τα επιπρόσθετα υλικά που μπορεί να χρειαστείς για την τάξη και να τα μελετήσεις επίσης. 

Μπορεί να είναι κάποιες ασκήσεις ή  
online τεστ που ίσος χρειάζεται να κάνεις πριν τη συνάντηση με τον εκπαιδευτή.

Πρόκειται για μια μεγάλη επένδυση στην εκπαίδευσή σου γι’ αυτό εξασφάλισε ότι έχεις φτάσει στην τάξη αρκετά καλά προετοιμασμένος και με ολοκληρωμένη την μελέτη που θα πρέπει να έχεις κάνει.


Κάθε οργανισμός πιστοποίησης απαιτεί την διεξαγωγή ενός σετ από υποβρύχιες δεξιότητες, συγκεκριμένο αριθμό καταδύσεων ή ωρών αλλά ο εκπαιδευτής έχει πάντα προνοήσει να επεκτείνει ελαφρός την διάρκεια του χρόνου υποβρυχίως.

Το λογικό είναι να θέλεις να εκμεταλλευτείς κάθε δευτερόλεπτο που μπορείς να ξοδέψεις κάτω απ’ το νερό μιας και χρόνος = εμπειρία.

Στη συνέχεια θα ακολουθήσουν οι δεξιότητες στην στεριά πριν την είσοδο στο νερό.

Οι δεξιότητες αυτές περιλαμβάνουν έλεγχο των τμημάτων της συσκευής, συναρμολόγηση της συσκευή, εκμάθηση των ηλεκτρονικών ή του handset, τις λίστες των προκαταδυτικών ελέγχων, την διαδικασία pre-breath, τις ρυθμίσεις των τμημάτων της συσκευής όπως τους πνεύμονες – counterlungs, διαδικασίες μετά την κατάδυση, συντήρηση,  καλιμπράρισμα σενσόρων οξυγόνου, σχεδιασμό κατάδυσης, ρυθμίσεις onboard και offboard καταδυτικών κομπιούτερ.

Κατόπιν θα ακολουθήσει η εκπαίδευση στα περιορισμένα – ρηχά νερά που μπορεί να είναι μια πισίνα ή μια περιοχή στη θάλασσα που να εξασφαλίζει συνθήκες πισίνας ως προς την ορατότητα και την ευκολία του να πατήσεις και να βρεθεί το κεφάλι σου έξω απ’ το νερό.

Σε αυτό το περιβάλλον ο εκπαιδευτής σου κάνει επίδειξη των βασικών ασκήσεων, αφήνοντάς σου χρόνο για περαιτέρω εξάσκηση και εξοικείωση.

Μόνο με την προϋπόθεση ότι τις έχεις εκτελέσει τις δεξιότητες - ασκήσεις με ικανοποιητικό βαθμό άνεσης θα προχωρήσεις σε πιο απαιτητικές δεξιότητες και σε μεγαλύτερα βάθη.

Αυτό που θα πρέπει να κρατήσεις στο μυαλό σου είναι ότι θα ξεκινήσεις απ’ τα ρηχά, βάζοντας ώρες και προχωρώντας με άνεση σε βαθύτερες και πιο σύνθετες καταδύσεις.


Όπως αναφέρθηκε και πιο πάνω ο κάθε οργανισμός έχει ένα συγκεκριμένο σετ ασκήσεων – δεξιοτήτων που πρέπει να διδαχτεί ο υποψήφιος πριν την πιστοποίηση, οι οποίες σε γενικές γραμμές περιλαμβάνουν.

Recreational Rebreather Training
  • Συναρμολόγηση, έλεγχος και διαδικασία pre-breath.
  • Ρυθμίσεις – προσαρμογή της συσκευής
  • Κιλά και ισορροπία
  • Προκαταδυτικοί έλεγχοι για: διαρροές, ζευγάρι, bailout
  • Τοποθέτηση φιάλης bailout (κατά περίπτωση)
  • Ελεγχόμενη κάθοδος
  • Ελεγχόμενη ανάδυση
  • Χρήση BOV (BailOut Valve) – πρωτόκολλα breathing loop
  • Καθαρισμός μάσκας
  • Χρήση BCD (γέμισμα με χρήση του μηχανισμού πλήρωσης και με το στόμα – άδειασμα απ’ το χειριστήριο και την βαλβίδα εκτόνωσης)
  • Διαχείριση της συσκευής με τον ελάχιστο όγκο στην breathing loop
  • Κολύμβηση με ελάχιστο όγκο αερίου στην breathing loop
  • Απομάκρυνση νερού από την breathing loop
  • Χρήση και διαχείριση των ηλεκτρονικών
  • Χρήση του HUD (Head Up Display)
  • Χρήση της off board φιάλης για bailout
  • Βοήθεια σε άλλον δύτη
  • Πλευστότητα και αιώρηση
  • Στάσεις ασφαλείας
  • Διαδικασίες παραλειπόμενων στάσεων
  • Χρήση DSMB
  • Χρήση στεγανής (κατά περίπτωση)
  • Ασφαλείς είσοδος και έξοδος από σκάφος ή ακτή
  • Διαδικασίες εκτάκτου ανάγκης bailout
  • Ανάδυση με ανοιχτό κύκλωμα
  • Διαδικασίες μετά την κατάδυση 

Technical Rebreather Training
  • Πλευστότητα και ισορροπία
  • Χειροκίνητη διαχείριση (στατικά, κολυμπώντας, αναδυόμενος)
  • Έλεγχος και επιβεβαίωση σενσόρων (diluent flush και έλεγχος millivolt)
  • Εναλλαγή σε ανοιχτό κύκλωμα, επιβεβαίωση προβλήματος, επιδιόρθωση και εναλλαγή.
  • Εντοπισμός προβλημάτων υποβρυχίως
  • Ασκήσεις υποξίας
  • Ασκήσεις υπεροξίας
  • Εναλλαγή setpoint υποβρυχίως
  • Ανάκτηση μισοπλημυρισμένης συσκευής (στατικά και κολυμβητικά)
  • Καθαρισμός Breathing loop (στατικά και κολυμβητικά)
  • Χρήση DSMB κατά την αποσυμπίεση
  • Διαχείριση της συσκευής με τη χρήση των ηλεκτρονικών
  • Επίλυση προβλημάτων σχετιζόμενων με το αέριο
  • Απενεργοποίηση σενσόρων (κατά περίπτωση)
  • Χρήση συσκευής σαν SCR
  • Ανάδυση σαν σε SCR
  • Αφαίρεση – επανατοποθέτηση bailout (στατικά και κολυμβητικά)
  • Διαχείριση ενδείξεων alarm
  • Διαδικασίες αποσυμπίεσης
  • Αφαίρεση – επανατοποθέτηση συσκευής στην επιφάνεια
  • Αφαίρεση – επανατοποθέτηση βαρών στην επιφάνεια
  • Έλεγχος μερικής πίεσης κατά τις στάσεις
  • Σύνθετες διαδικασίες εκτάκτου ανάγκης
  • Διάσωση
  • Ανασκόπηση – επανάληψη γενικών ασκήσεων
  • Λοιπές δεξιότητες που απαιτούνται από τον κατασκευαστή
Οι εγγραφές για τα προγράμματα rebreather και τα εκπαιδευτικά ταξίδια εξωτερικού που διεξάγονται από τον εκπαιδευτή του καταδυτικού μας λέντρου Σπύρο Κόλλα έχουν ξεκινήσει.

Για περισσότερες πληροφορίες και κρατήσεις θέσεων πικοινωνήστε μαζί μας εδώ