Κατασκευαστές, Στάνταρντς και Προγράμματα Εκπαίδευσης Rebreather

Σε αυτό το άρθρο γίνεται μια μικρή ιστορική αναδρομή στην εξέλιξη των στάνταρντς και των διαδικασιών διαπίστευσης συσκευών και εκπαιδευτικών προγραμμάτων, με σκοπό να βοηθήσουμε όλους εσάς που φλερτάρετε με την ιδέα της κατάδυσης με rebreather, ώστε να αποκτήσετε μια καλύτερη εικόνα σχετικά με την κοινότητα που πρόκειται να γίνετε μέλη.

Το 2010 φαίνεται να είναι χρονιά ορόσημο για την σύγχρονη κατάδυση, μιας και μέχρι τότε οι καταδύσεις με φιάλες ή/και rebreathers φορεμένα στην πλάτη ήταν μονόδρομος.

Από το 2010 και μετά όμως άρχισαν να αναπτύσσονται σχεδόν ταυτόχρονα οι καταδύσεις sidemount και να εξελίσσονται οι συσκευές, τα στάνταρντς και τα προγράμματα εκπαίδευσης των rebreathers.



Επειδή το τελευταίο χρονικό διάστημα έχει χρειαστεί αρκετές φορές να βοηθήσω δύτες να κατανοήσουν τον διαχωρισμό των ''εργαλείων'' και των ειδών κατάδυσης, προτού προχωρήσουμε σε αυτήν τη σημαντική ιστορική αναδρομή, κρίνεται σκόπιμο να ξεδιαλύνουμε και αυτό το ζήτημα.

Τα τρία κύρια ''εργαλεία'' λοιπόν που υπάρχουν διαθέσιμα για διενέργεια καταδύσεων στις μέρες μας είναι τα:
  • Backmount
  • Sidemount και
  • Rebreather
Με αυτά τα τρία ''εργαλεία'' μπορεί κανείς να επιλέξει να διενεργεί καταδύσεις σε ένα ή και στα τρία περιβάλλοντα που είναι:  
  • Η ανοιχτή θάλασσα (Open Water)
  • Τα σπηλαιώματα και σπήλαια (Cavern Cave)
  • Τα ναυάγια
Από εκεί κι έπειτα οι οργανισμοί δημιουργούν προγράμματα εκπαίδευσης και εξειδικεύσεις ανάλογα με τις ανάγκες και τις ιδιαιτερότητες της κάθε περιοχής – χώρας.  


Όταν πρωτοεμφανίστηκαν οι καταδύσεις με συσκευές rebreather οι κατασκευαστές είχαν αποφασίσει να μείνουν εκτός, από την διαδικασία της εκπαίδευσης.

Οργανισμοί εκπαίδευσης αυτοδυτών όπως η IANTD είχαν ένα διεθνές δίκτυο δυτών που είχαν την ανάγκη για περισσότερες πληροφορίες και γνώσεις σχετικά με τις νέες τεχνολογίες.

Έτσι λοιπόν άρχισε σιγά σιγά να έχει νόημα για τους κατασκευαστές να επικεντρωθούν και αυτοί στο σχεδιασμό και τις δοκιμές, καθώς επίσης και στους οργανισμούς εκπαίδευσης αυτοδυτών, για την ανάπτυξη εκπαιδευτικών προγραμμάτων.

Δεν ήταν αμέσως ξεκάθαρο αν η εκπαίδευση θα αφορούσε στην κάθε συσκευή ξεχωριστά ή αν θα ήταν γενικευμένη.

Καθώς όμως όλο και περισσότεροι οργανισμοί άρχισαν να εντάσσονται στην διαδικασία ανάπτυξης των προγραμμάτων εκπαίδευσης, έγινε σαφές ότι τα πρωτόκολλα των γενικών γνώσεων και της ασφάλειας, σε συνδυασμό με τις δεξιότητες - ασκήσεις που αφορούσαν την κάθε διαφορετική συσκευή rebreather, ήταν ιδιαίτερα σημαντικά θέματα.

Όπως ήταν φυσιολογικό αυτό δημιούργησε μια ακόμη μεγαλύτερη ανάγκη για τους κατασκευαστές και τους φορείς - οργανισμούς να συνεργαστούν μεταξύ τους.



Το 2010 δημιουργήθηκε από τους ίδιους τους κατασκευαστές ο πρώτος οργανισμός με την ονομασία RESA (Rebreather Education and Safety Association).

Στόχος της δημιουργίας αυτού του οργανισμού ήταν η ανάπτυξη προτύπων για την κατασκευή του εξοπλισμού των rebreathers, καθώς επίσης η ανάπτυξη και προώθηση υψηλού επιπέδου ευαισθητοποίησης και κατάρτισης - εκπαίδευσης στα θέματα ασφάλειας.

Σαν γκρουπ πλέον έχει επωμιστεί να λειτουργεί και στα ευρύτερα θέματα της βιομηχανίας των rebreathers. 

Μέχρι σήμερα η RESA έχει συμφωνήσει στις ελάχιστες προϋποθέσεις για τις διαδικασίες  των ελέγχων των συσκευών από τρίτους και στα πρωτόκολλα δοκιμών της κάθε συσκευής τα οποία είναι άμεσα στη διάθεση των επιθεωρητών των συσκευών, μετά από ένα καταδυτικό περιστατικό.

Ταυτόχρονα ενθαρρύνεται η συμμετοχή των κατασκευαστών στην ανάλυση καταδυτικών περιστατικών,  η προώθηση της χρήσης των καταλόγων ελέγχου ενεργειών - check lists και η βελτίωση των διαδικασιών της προετοιμασίας της/των συσκευών πριν από την κατάδυση.

Πρόσφατα η RESA άρχισε να ορίζει και τις ελάχιστες προϋποθέσεις που απαιτούνται για να εισαχθεί ένας δύτης σε αυτού του είδους κατάδυση.

Ως εκ τούτου, οι οργανισμοί πιστοποίησης αυτοδυτών οφείλουν να εφαρμόζουν όλες τις αλλαγές που προέρχονται από την ηγεσία της RESA.

Αυτός είναι και ο λόγος που τα πρότυπα εκπαίδευσης αναθεωρούνται από τους οργανισμούς ετησίως σε μια προσπάθεια αύξησης των θεμάτων ασφαλείας παγκοσμίως.

Οι κύριοι οργανισμοί που εμπλέκονται με τα προγράμματα εκπαίδευσης αυτοδυτών είναι οι:
  • PADI (Professional Association of Diving Instructors)
  • IANTD
  • TDI/SDI (Technical Diving International)
  • IART (International Association of Rebreather Trainers)
  • NAUI (National Association of Underwater Instructors)
  • RAID (Rebreather Association of International Divers)
  • PSAI (Professional Association International)
  • SSI (Scuba Schools International)
  • ANDI (American Nitrox Divers International)
Ο κατάλογος χρόνο με τον χρόνο μεγαλώνει με όλο και περισσότερους οργανισμούς να συμπεριλαμβάνονται στη λίστα.

 PASAI Courses - Instructor - Spyros Kollas

Η PADI τώρα με τη σειρά της δημιούργησε τον διαχωρισμό ανάμεσα σε recreational και technical rebreather, τόσο σε επίπεδο συσκευών, όσο και σε επίπεδο εκπαίδευσης.

Επινόησαν μια ταξινόμηση η οποία αναφέρεται σε rebreathers τύπου ''R'' (Recreational) και τύπου ''T'' (Technical)


Πρότυπα τύπου ''R''
Τύπου ''R'' είναι ένα eCCR (electronic Closed Circuit Rebreather) ή eSCR (electronic Semi Closed Rebreather)που προορίζεται για δύτες που κάνουν χωρίς στάσεις αποσυμπίεσης καταδύσεις και το οποίο θα πρέπει να έχει τα ακόλουθα χαρακτηριστικά:
  • Προ-συσκευασμένα ή εύκολα στην προετοιμασία και το γέμισμα scrubbers.
  • Να προειδοποιεί ή να απαγορεύει τη χρήση όταν λείπει το κάνιστρο.
  • Σύστημα ένδειξης – εκτίμησης διάρκειας του φίλτρου – scrubber
  • Να έχει ενδείξεις για χαμηλή ή μηδενική ροή αερίου, ένδειξη χαμηλής μπαταρίας και ένδειξη μειωμένης ή αυξημένης μερικής πίεσης του οξυγόνου.
  • Δεύτερο στάδιο ανοιχτού κυκλώματος το οποίο να τροφοδοτείται από ανεξάρτητη φιάλη για το μοίρασμα αερίου. Δες εδώ
  • Σύστημα καταγραφής δεδομένων.
  • Αυτόματο έλεγχο setpoint.
  • Σύστημα προειδοποίησης HUD (Head Up Display) το οποίο να βρίσκεται στο ύψος των ματιών του δύτη κατά τη διάρκεια της κατάδυσης.
  • Βαλβίδα διάσωσης - BOV (Bailout Valve) εύκολη στον χειρισμό με το ένα χέρι.
  • Ηλεκτρονικά μηνύματα για τον έλεγχο πριν την κατάδυση.
Οι δύτες μπορούν να πιστοποιηθούν στη χρήση συσκευών τύπου ''R'' στα προγράμματα PADI Rebreather Diver και Advanced Rebreather Diver.

Πρότυπα τύπου ''T''
Τύπου ''T'' είναι ένα eCCR (electronic Closed Circuit Rebreather) ή mCCR (manual Closed Circuit Rebreather) για δύτες που κάνουν τεχνικές βαθιές ή/και σπηλαιοκαταδύσεις, με αποσυμπίεση και το οποίο θα πρέπει να έχει τα ακόλουθα χαρακτηριστικά.
  • Scrubber το οποίο να συσκευάζεται από τον χρήστη.
  • Ενδείξεις χαμηλής μπαταρίας, μειωμένης ή αυξημένης μερικής πίεσης οξυγόνου.
  • Σύστημα καταγραφής δεδομένων ή καταδυτικό κομπιούτερ που να έχει την λειτουργία.
  • Αυτόματη ή χειροκίνητη ρύθμιση του setpoint.
  • Σύστημα προειδοποίησης HUD (Head Up Display) το οποίο να βρίσκεται στο ύψος των ματιών του δύτη κατά τη διάρκεια της κατάδυσης.
  • Βαλβίδα διάσωσης - BOV (Bailout Valve) εύκολη στον χειρισμό με το ένα χέρι.
  • Να έχει χειροκίνητες βαλβίδες προσθήκης diluent – διαλύτη και οξυγόνου
  • Λειτουργίες για καταδύσεις στα – έως 100μ.
  • Εφεδρικό σύστημα ηλεκτρονικών ελέγχου – κομπιούτερ.
Οι δύτες μπορούν να πιστοποιηθούν στη χρήση συσκευών τύπου ''T'' στα προγράμματα PADI Tec40 Rebreather Diver και πάνω.



Κάντε κλικ στις εικόνες από κάτω για να δείτε τις εγκεκριμένες από την PADI συσκευές.




Αν και δεν θα μπορούσαμε να μην υποστηρίξουμε πως η παραπάνω ταξινόμηση έχει μερικά πλεονεκτήματα στα θέματα ασφάλειας και εξέλιξης, το ερώτημα που γεννάται είναι κατά πόσο πρακτικό και λειτουργικό μπορεί να είναι για τον τελικό καταναλωτή – δύτη στην Ευρώπη.  

Αυτό είναι το επόμενο θέμα που θα αναπτύξουμε σε επόμενο άρθρο, μπαίνοντας λίγο πιο βαθιά στα κριτήρια επιλογής οργανισμού, συσκευής και εκπαιδευτή.

Στο καταδυτικό μας κέντρο μπορείτε να βρείτε συσκευές και εκπαίδευση για τα HOLLIS PRISM2 Tek, PELAGIAN DCCCR, JJ CCR, καθώς και για το Castoro C96 CE rebreather οξυγόνου. 

Για να ενημερωθείτε σχετικά με τις προγραμματισμένες εκπαιδεύσεις σε Ελλάδα και εξωτερικό μπορείτε να επικοινωνείτε μαζί μας εδώ

Βασική Φροντίδα Rebreather - Εργαλεία και Ανταλλακτικά


Είσαι ήδη προνομιούχος ιδιοκτήτης μιας συσκευής rebreather ή σκέφτεσαι να αποκτήσεις;

Σε αυτό το άρθρο θα δούμε τι απαιτείται για την φροντίδα αυτών των συσκευών ώστε να συμπεριλάβεις στον τα προϋπολογισμό σου πριν την επιλογή συσκευής και να μη βρεθείς προ εκπλήξεων με κόστη και διαδικασίες που δεν είχες υπολογίσει.

Μετά από κάθε κατάδυση το reberether σου θα χρειαστεί στα σίγουρα μια βασική φροντίδα η οποία τις περισσότερες φορές θα συμπεριλαμβάνεται με τη μορφή check-list στο εγχειρίδιο χρήστη που θα προμηθευτείς μαζί με τη συσκευή απ’ τον κατασκευαστή.

Σε αυτό το check-list θα υπάρχουν οδηγίες για το τι πρέπει να κάνεις αν πρόκειται να καταδυθείς την επόμενη μέρα ή αν πρόκειται να το χρησιμοποιήσεις ξανά μετά από ένα χρονικό διάστημα.

Σε οποιαδήποτε απ τις δύο περιπτώσεις το σίγουρο είναι ότι θα πρέπει να αποσυναρμολογήσετε τη συσκευή σας ξεκινώντας από την breathing loop την οποία και θα πρέπει να καθαρίσετε αμέσως με τα κατάλληλα υλικά που συστήνονται από τον κατασκευαστή, ώστε να αποφευχθεί η ανάπτυξη ανεπιθύμητων βακτηρίων  και παθογόνων.

Τα προϊόντα που συνήθως χρησιμοποιούνται είναι τα Steramine, Virkon, Betadine.

Steramine



Virkon

Η breathing loop είναι επί της ουσίας η προέκταση των πνευμόνων και για το λόγο αυτό χρειάζεται ιδιαίτερη προσοχή σε οτιδήποτε αναπτύσσεται σε περιβάλλον με υγρασία γιατί μπορεί να εισέλθει στους πνεύμονες κατά τη διάρκεια μιας κατάδυσης.

Οι συσκευές rebreather, όπως και ο καθιερωμένος εξοπλισμός για καταδύσεις ανοιχτού κυκλώματος, χρειάζεται σέρβις ανά χρονικά διαστήματα.
Η χρονική περίοδος που απαιτείται για την κάθε συσκευή αναγράφεται στο εγχειρίδιο χρήστη.

Υπάρχουν μέρη της συσκευής που μπορεί να αντικαταστήσει ο ίδιος ο χρήστης αλλά χρειάζεται να γίνεται κατόπιν προγραμματισμού, όπως για παράδειγμα συμβαίνει με τους σένσορες οξυγόνου.

Για πιο εξειδικευμένες αλλαγές και συντήρηση η συσκευή θα πρέπει να αποστέλλεται στο εξουσιοδοτημένο και πιστοποιημένο απ’ τον κατασκευαστή τεχνικό.

Καθαρισμός ηλεκτρικών επαφών
  • Χρησιμοποιείτε πάντα καθαριστικά που προορίζονται αποκλειστικά για τις πολύτιμες μεταλλικές επαφές μιας και είναι εξαιρετικά ευαίσθητες και μπορούν να κρατήσουν μόλυνση ή να πάθουν ζημιά κατά τον καθαρισμό.
  • Μη χρησιμοποιείτε κοινά καθαριστικά – διαλύτες που χρησιμοποιούνται για τον εξοπλισμό καταδύσεων ανοιχτού κυκλώματος.
  • Μη χρησιμοποιείτε οινόπνευμα ή αλλού είδους καθαριστικά τα οποία περιέχουν αποστάγματα πετρελαίου.
  • Μην τοποθετείτε γράσο σιλικόνης στις επαφές.
  • Μην χρησιμοποιείτε κοινή γόμα για τον καθαρισμό επαφών που έχουν επίστρωση μιας και μπορεί να αφαιρέσει μέρος της επίστρωσης, προκαλώντας προβλήματα και δυσλειτουργίες.

Το καθαριστικό επαφών DeoxIT Gold GN5 είναι το ιδανικότερο για τον καθαρισμό και συντήρηση των ηλεκτρικών επαφών της συσκευής ή του καταδυτικού κομπιούτερ που βρίσκεται πάνω σε αυτήν. Είναι επίσης μη τοξικό και φιλικό προς το περιβάλλον.


Εργαλεία
Υπάρχουν κάποια πρόσθετα εργαλεία και αξεσουάρ που μπορεί να έρθουν μαζί με τη συσκευή σας, αλλά θα πρέπει να αποκτήσετε κι εσείς μερικά προκειμένου να κάνετε τον χειρισμό της συσκευής σας ευκολότερο και αποδοτικότερο. 

Μερικά από αυτά που προτείνονται είναι:
  • Αναλυτής οξυγόνου.
  • Ταινία μαρκαρίσματος και μαρκαδόρος.
  • Ηλεκτρονική συσκευή (κινητό – τάμπλετ) που να περιέχει όλα τα check-list.
  • Ειδικό γράσο για χρήση με οξυγόνο όπως το Tribolube71, Christolube MCG111, ή Corning 7 silicone.
  • Εργαλεία αφαίρεσης o-ring.
  • Οδοντόβουρτσα για τον καθαρισμό λεπτών σημείων.
  • Καθαριστικά παθογόνων σε ταμπλέτες.
  • Μια λεκάνη για την συγκέντρωση και καθαρισμό των τμημάτων της συσκευής.
  • Λευκό ξύδι για την απομάκρυνση νατράσβεστου από το scrubber εφόσον επιτρέπεται απ’ τον κατασκευαστή.
  • Μια nylon βούρτσα όπως αυτή που καθαρίζουν τα μπιμπερό των μωρών.
  • Γάντια και προστατευτικά ματιών για το πακετάρισμα της νατράσβεστου πριν την κατάδυση.
  • DeoxIT Gold N5 για τις επαφές.
  • Μεγεθυντικό φακό για την επιθεώρηση μικρών τμημάτων της υσκευής.


Ανταλλακτικά
Μερικοί κατασκευαστές όπως του JJ-CCR, HOLLIS Prism2 Tek με την αγορά της συσκευής προμηθεύουν και ένα σετ ανταλλακτικών πρώτης ανάγκης, όπως ένα σετ O-Rings, μπαταρίες και φίλτρα sriment.   

Οι σένσορες οξυγόνου είναι κάτι ακόμα που θα πρέπει να έχετε εφεδρικούς. Όχι απαραίτητα ολόκληρο σετ αλλά τουλάχιστον δύο, ειδικά σε περίπτωση που είναι δυσεύρετοι στην τοπική αγορά.

Αν και γνωρίζουμε πως οι σένσορες έχουν ημερομηνία λήξης και ότι μπορεί να μην χρησιμοποιήσουμε ποτέ τους εφεδρικούς, δυστυχώς είναι απ’ τα πράγματα με τα οποία χρειάζεται να συμβιβαστούμε αν δεν θέλουμε να βρεθούμε προ εκπλήξεων.

Σε περίπτωση που σας κάνει να αισθανθείτε καλύτερα, θυμηθείτε ότι θα μπορείτε να τους χρησιμοποιήσετε στον αναλυτή οξυγόνου ακόμα και μετά τη λήξη τους.

Λοιπά O-Ring, επιστόμια, τάπες, σωλήνες χαμηλής πίεσης είναι και αυτά εξαιρετικά χρήσιμα να υπάρχουν στην συλλογή με τα ανταλλακτικά σας.

Σπουδαιότερης σημασίας απ’ αυτά είναι τα επιστόμια μιας και μπορεί να γίνουν αιτία που θα πλημμυρίσει η συσκευή σας.

Για περισσότερες πληροφορίες ή για οτιδήποτε σας απασχολεί σχετικά με τα rebreather μη διστάσετε να επικοινωνήσετε μαζί μας στο info@seabreaze.gr ή στο info@technicaldivertraining.com       

  

Διαφορές του Επαγγελματία και του Επιχειρηματία της κατάδυσης.

Στο σημερινό μας άρθρο θα εξετάσουμε τις διαφορές ανάμεσα στους επαγγελματίες της κατάδυσης και τους επιχειρηματίες – καταδυτικά κέντρα προκειμένου να βοηθήσω όσους δραστηριοποιούνται στον χώρο της κατάδυσης να κατανοήσουν τις διαφορές και να αποκτήσουν σωστότερη αντίληψη των δικαιωμάτων αλλά και των υποχρεώσεων που διέπουν την ενασχόληση τους με το επάγγελμα της κατάδυσης.

Αποσαφηνίζοντας παράλληλα ακόμα περισσότερο παρερμηνείες και ενστάσεις όπως αυτές περιγράφονται στο σχετικό άρθρο εδώ, θα μπορείτε να θέσετε τις απαραίτητες προϋποθέσεις για καλύτερη, πιο ευχάριστη αλλά και το σημαντικότερο δημιουργική εργασία, είτε σαν επαγγελματίας, είτε σαν επιχειρηματίας.
 Επισκεφθείτε το ολοκαίνουργιο site μας
Εππισκεφθείτε το ολοκαίνουργιο site μας

Είστε από αυτούς που στο κλείσιμο μιας καταδυτικής σεζόν δεν μείνατε και τόσο ευχαριστημένοι από τον εργοδότη σας στο καταδυτικό κέντρο που αποφασίσατε να δραστηριοποιηθείτε;

Μήπως είστε ιδιοκτήτης καταδυτικού κέντρου και αντιμετωπίσατε πρόβλημα κατά τη διάρκεια ή και το κλείσιμο της καταδυτικής περιόδου με τους divemasters και τους εκπαιδευτές που εργάστηκαν για εσάς;

Πολλά παραδείγματα κάθε τέλος καλοκαιριού, τόσο από προσωπική εμπειρία όσο και από συζητήσεις με φίλους και γνωστούς επαγγελματίες και επιχειρηματίες.



Ένα πολύ χαρακτηριστικό περιστατικό όταν ακόμα δούλευα για λογαριασμό άλλου καταδυτικού κέντρου, ήταν μια διένεξη ενός συναδέλφου εκπαιδευτή με τον ιδιοκτήτη της επιχείρησης.

Ήταν λίγο μετά την έναρξη της σεζόν όταν έπρεπε να δοθεί δεύτερη σειρά διαφημιστικών εντύπων σε τέσσερα ξενοδοχεία και να γίνει και η ενημέρωση δύο νέων γκρουπ δυτών από το εξωτερικό που μόλις είχαν φτάσει στα ξενοδοχεία τους.

Συνηθίζαμε να κάνουμε μια πρώτη γνωριμία δίνοντας γενικές κατευθύνσεις και οδηγίες πριν καν φτάσουν στο καταδυτικό κέντρο ώστε να μην προκαλείται σύγχυση και ευτράπελα κατά την εναλλαγή των γκρουπ. Ταυτόχρονα εξασφαίζαμε και τον απαιτούμενο χώρο για την αποθήκευση των εξοπλισμών τους.

Ήταν κάποια από αυτά που συνήθιζε να κάνει ο επιχειρηματίας όμως τη δεδομένη στιγμή έπρεπε να διευθετήσει ορισμένες υποχρεώσεις με δημόσιες υπηρεσίες, κάποιες αλλαγές στο σκάφος και μια επιδιόρθωση βλάβης στις εγκαταστάσεις του καταδυτικού κέντρου.

Και ενώ επρόκειτο για έναν ιδιαίτερα συνεννοήσιμο και ευχάριστο άνθρωπο ο οποίος φρόντιζε με θαυμάσιους τρόπους να κάνει την καθημερινότητα του προσωπικού και των πελατών μια μοναδική και ξεχωριστή εμπειρία, όταν ζήτησε από τον εκπαιδευτή να βοηθήσει κάνοντας την διανομή των φυλλαδίων και την ενημέρωση των γκρουπ, έγινε αποδέκτης μιας έντονης λογοκρισίας, με χαρακτηρισμούς και απαξίωση και το χειρότερο, τη στιγμή που υπήρχαν ήδη πελάτες στο καταδυτικό κέντρο.

Προσπάθησε φυσικά στην αρχή με ήπιο τρόπο να κάνει διάλογο εξηγώντας τους λόγους που θα έπρεπε να τα κάνει ο ως άνω εκπαιδευτής, δίνοντάς του και μερικά πρόσθετα οφέλη που θα αποκόμιζε (όχι οικονομικά), αλλά μάταια.

Η κατάληξη ήταν να αποφασιστεί εκείνη τη στιγμή από τον επιχειρηματία η λήξη της συνεργασίας τους και το χειρότερο με έναν πολύ δυσάρεστο τρόπο.

Να διευκρινιστεί ότι μέχρι εκείνη τη στιγμή ο συγκεκριμένος, αρκετά παλιότερος από εμένα και τους άλλους δύο εκπαιδευτής, διενεργούσε μόνο τα σχολεία και μέρος από τις συνοδευόμενες καταδύσεις παραλαμβάνοντας τα πάντα έτοιμα.
Η μόνη του ενασχόληση ήταν η δ
ιενέργεια των εκπαιδευτικών ή/και συνοδευόμενων καταδύσεων.




Η λύση στο πρόβλημα λοιπόν ήρθε με την ανορθόδοξη λήξη της συνεργασίας ενός επαγγελματία με έναν επιχειρηματία που σαν αποτέλεσμα είχε τον εκνευρισμό και την δυσαρέσκεια και απ’ τις δύο πλευρές.
Φυσικά δεν έμεινε εκεί μιας και όλοι μας γνωρίζουμε την τάση των ανθρώπων να κάνουν την τρίχα τριχιά.

Και αν αυτό σαν περιστατικό θα μπορούσε να είναι κατά κάποιο τρόπο εύκολα διαχειρίσιμο εκείνη την περίοδο που τα οικονομικά γενικότερα ήταν καλύτερα και υπήρχε  άνεση στην εύρεση εργασίας και προσωπικού, τα σημερινά δεδομένα δεν το επιτρέπουν. Τουλάχιστον με την ίδια ευκολία.

Μέσα στη γενικότερη σύγχυση και ανασφάλεια που επικρατεί θα πρέπει τα πράγματα να είναι όσο το δυνατόν πιο ξεκάθαρα εξ αρχής γιατί ο χρόνος είναι ακόμα πιο πολύτιμος και θα πρέπει να επενδύεται παραγωγικά και όχι να καταναλώνεται άσκοπα σε καταστάσεις που δεν προάγουν την εξέλιξη και την ανάπτυξη, σε οποιονδήποτε τομέα και επίπεδο.

Για να επιτευχθεί αυτό θα πρέπει να γίνουν ξεκάθαρες οι διαφορές ανάμεσα στον επαγγελματία και τον επιχειρηματία.

Με αυτόν τον τρόπο θα μπορεί κανείς αφενός να γνωρίζει τις προϋποθέσεις κάτω απ’ τις οποίες καλείται να απασχοληθεί στο χώρο της κατάδυσης σαν επαγγελματίας, αφετέρου να γνωρίζει τα στάδια, τις υποχρεώσεις και τις απαιτήσεις που υπάρχουν μέχρι να φτάσει στο επίπεδο του επιχειρηματία εφόσον το επιθυμεί.


Ο όρος Επάγγελμα
Αρχικά ορίζεται ως η βιοποριστική ενασχόληση – εργασία ου ανθρώπου με σκοπό την εύρεση και εξασφάλιση ορθών τρόπων ικανοποίησης των αναγκών του.
Άρα  επάγγελμα χαρακτηρίζεται το "είδος της βιοποριστικής εργασίας", ανεξάρτητα από τον κλάδο παραγωγής μέσα στον οποίο συντελείται ή παρέχεται αυτή η εργασία και ανεξάρτητα από τη θέση που κατέχει το άτομο σε αυτή.

Από κει κι έπειτα υπάρχει ένας διαχωρισμός σε ενιαία επαγγέλματα όπως οι χειριστές βαρέων μηχανημάτων, οικοδόμοι κλπ και η εργασία σε βιομηχανικές επιχειρήσεις η οποία διαχωρίζεται κατά θέση απασχόλησης σε διευθυντές και ανώτερα στελέχη, υπάλληλοι γραφείων, τεχνίτες, εργάτες κλπ.

Βάση αυτού λοιπόν είναι ξεκάθαρο πως το επάγγελμα της κατάδυσης συγκαταλέγεται στις βιομηχανικές επιχειρήσεις. Εξού και ''καταδυτική βιομηχανία''


Επιχειρηματικότητα
Είναι η προσπάθεια μετατροπής της πρωτοβουλίας σε αποτέλεσμα και από αυτή τη διαδικασία να προκύψει και οικονομικό κέρδος.
Περιλαμβάνει σαν βήματα την καινοτομία, την ηγεσία, τη διαχείριση και την ανάπτυξη της πρωτοβουλίας. Αυτές είναι μερικές μόνο από τις πρόσθετες δεξιότητες που απαιτούνται.

Στην Ελλάδα θεωρείται αναγκαίο από τους επιχειρηματικούς και οικονομικούς κύκλους να γίνει προσπάθεια να ενταχθεί στην εκπαίδευση, με το σκεπτικό πως βοηθάει στην ανάπτυξη της παιδείας, της οικονομίας και της κοινωνίας.

Θα μπορούσαμε να πούμε λοιπόν ότι ο επιχειρηματίας είναι κάποιος ο οποίος έχοντας περάσει από το στάδιο του επαγγελματία (στην περίπτωσή μας divemasters,  εκπαιδευτές καταδύσεων) και έχοντας αποκτήσει αυτό που λέμε ‘’εμπειρία’’, αναλαμβάνει την υποχρέωση να εφαρμόσει καινοτόμες ιδέες σαν ηγέτης πλέον, ο οποίος καλείται να διαχειριστεί την ανάπτυξή της ιδέας – πρωτοβουλίας.


Για να εξασφαλιστεί λοιπόν η εύρυθμη συνεργασία των divemasters και εκπαιδευτών με οποιοδήποτε καταδυτικό κέντρο σε οποιοδήποτε μέρος του πλανήτη, αποτέλεσμα του οποίου είναι η εξαιρετικής ποιότητας υπηρεσίες και εμπειρίες των πελατών, χρειάζεται να συντρέχουν οι ακόλουθες προϋποθέσεις.
  • Ο επιχειρηματίας – καταδυτικό κέντρο να έχει όραμα και έναν απόλυτα συγκεκριμένο και ξεκάθαρο μακροπρόθεσμο στόχο.
  • Τον στόχο αυτόν θα πρέπει να τον έχει ήδη οραματιστεί ξεκαθαρίζοντας το πώς θέλει να είναι ο ίδιος και η επιχείρηση του σε 5 – 10 – 15 χρόνια από τώρα.
  • Κατόπιν να καταγράψει και να σχεδιάσει όλα τα βήματα – ενέργειες που απαιτούνται για την επίτευξή του, ξεκινώντας από το τότε προς το σήμερα.
  • Μέσα σε αυτά συμπεριλαμβάνεται και η εύρεση κατάλληλου προσωπικού.
Κατάλληλο προσωπικό ορίζεται όταν αυτό μπορεί να ταυτιστεί με το όραμα της επιχείρησης και το οποίο δεν αρκείται μόνο στις γνώσεις γύρω απ’ τα θέματα της κατάδυσης. 

Αυτό το προσωπικό θα πρέπει να μπορεί να αναλαμβάνει πρωτοβουλίες, να δίνει λύσεις σε προβλήματα, να επικοινωνεί σωστά την οποιαδήποτε ιδέα σχετίζεται με το στόχο και την αποστολή του επιχειρηματία – καταδυτικού κέντρου και έχει όλες τις υπόλοιπες επαγγελματικές δεξιότητες που απαιτούνται για τον 21ο αιώνα στην Ελλάδα της κρίσης.
  • Σε διαφορετική περίπτωση μιλάμε για εργάτες οι οποίοι όμως είναι εξαιρετικά σημαντικοί και πολύτιμοι, αρκεί να τους έχουν δοθεί απόλυτα ξεκάθαρες οδηγίες και κατευθύνσεις σε απόλυτα συγκεκριμένες ανάγκες που χρειάζεται να καλύψουν.
Οτιδήποτε άλλο προκαλεί τεράστια σύγχυση και δυσαρέσκεια, όπως στο παράδειγμα που αναφέρθηκε παραπάνω με τον συνάδελφο εκπαιδευτή.
Η κατηγοριοποίηση αυτή είναι εξαιρετικά σημαντική υποχρέωση του επιχειρηματία και θα πρέπει να είναι μέρος του σχεδίου υλοποίησης του/των στόχων του. 

Αν δεν το κάνει τότε αυξάνει τις πιθανότητες να έχει δυσαρεστημένους υπαλλήλους και προσωπικό, κάτι το οποίο δεν θα βοηθήσει ούτε την ανάπτυξη της επιχειρηματικής του δραστηριότητας και φυσικά ούτε την ανάπτυξη του κλάδου στη χώρα μας.



Το αποτέλεσμα αυτού θα είναι η μείωση των επιχειρήσεων – καταδυτικών κέντρων, μείωση των πιθανών θέσεων εργασίας και συρρίκνωση του κλάδου.

Αυτό που δεν θα πάψει να υπάρχει είναι οι επίδοξοι επαγγελματίες και επιχειρηματίες της κατάδυσης οι οποίοι απλά θα ανακυκλώνουν την προηγούμενη κατάσταση χωρίς ουσιαστικό όφελος για τον κλάδο και την χώρα, επιρρίπτοντας τις ευθύνες πάντα και μόνο στους άλλους.

Ιδέες έχουν όλοι.
Λίγοι όμως είναι αυτοί που μπορούν να τις βάλουν σε εφαρμογή και να τις κάνουν πράξη.
Αυτή είναι μια σημαντική διαφορά του επαγγελματία από τον επιχειρηματία!!!
Διάβασε τι είναι ιδέα και πια η σημασία της στην κατάδυση.


Στα πιο συνηθισμένα λάθη περιλαμβάνονται:

  • Μείωση του κόστους των υπηρεσιών με αποτέλεσμα την έλλειψη πόρων για την υλοποίηση των βημάτων – ενεργειών του/των στόχων.
  • Έλλειψη οράματος και μακροπρόθεσμων στόχων.
  • Έμφαση στην πελατοκεντρική προσέγγιση και όχι στην ανθρωποκεντρική όπως συνιστάται από το σύγχρονο μάρκετινγκ.
  • Όχι σωστή κατανομή ρόλων και διαχείρισης απρόβλεπτων καταστάσεων.
  • Λανθασμένη επιλογή προσωπικού από καταδυτικά κέντρα.
  • Λανθασμένη επιλογή καταδυτικού κέντρου από τους επαγγελματίες.

Στο καταδυτικό μας κέντρο αναζητάμε διαρκώς ανθρώπους που επιθυμούν να δραστηριοποιηθούν στο χώρο της κατάδυσης με τρόπο τέτοιο που να ωφελεί τους ίδιους, την Ελληνική καταδυτική κοινότητα και τη χώρα μας.

Αν λοιπόν είσαι επαγγελματίας ή/και επιχειρηματίας και
  • Έχεις μεγάλα όνειρα
  • Είσαι αισιόδοξος Κοινωνικός / Εξωστρεφής
  • Ευχάριστος Εργατικός Φιλότιμος Συνεργάσιμος
  • Εκπαιδεύσιμος
  • Παρατηρητικός / Διορατικός
  • Υγιεινά ανταγωνιστικός
  • Προσαρμοστικός
  • Πιστός / Τίμιος
  • Ειλικρινής Λαμβάνεις πρωτοβουλίες
  • Ευρηματικός / Εφευρετικός
  • Με περιέργεια
  • Καλός ακροατής
  • Ευγενικός
  • Τολμηρός
  • Υπομονετικός
  • Ομαδικός παίχτης και
  • ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΑ ΠΕΙΣΜΑΤΑΡΗΣ…!!!

τότε επικοινώνησε σήμερα κιόλας μαζί μου εδώ για να συζητήσουμε μαζί τους τρόπους που θα σε βοηθήσουν αφενός να αποφύγεις προβλήματα παρόμοια με αυτό που περιέγραψα παραπάνω, αφετέρου τους τρόπους και τα μέσα που απαιτούνται για μια μακροχρόνια, υγιή επαγγελματική σταδιοδρομία, στο ολοκαίνουργιο για την Ελλάδα επάγγελμα της αυτόνομης κατάδυσης.

Μπορείς επίσης να συμπληρώσεις το όνομα και το email σου στη φόρμα που βρίσκεται ακριβώς από κάτω για να λαμβάνεις εντελώς δωρεάν πληροφορίες, άρθρα, video, podcasts και εκπαιδευτικό υλικό που θα σε βοηθήσουν να γίνεις ακόμα καλύτερος, είτε σαν επαγγελματίας, είτε σαν επιχειρηματίας της κατάδυσης.


Σπύρος Κόλλας

                

23 Πράγματα Που Δείχνουν Ότι Είσαι Παθιασμένος Με Την Κατάδυση




  • Πιστεύετε ότι ενεργητική ξεκούραση = κατάδυση.
  • Φοράτε καταδυτικό ρολόι – κομπιούτερ και εκτός κατάδυσης
  • Το πόστ στα social network είναι κάπως έτσι:Diving, Technical Diving, Sidemount, Wreck, Cave diving.
  • Το ιστορικό περιήγησης στο διαδίκτυο μοιάζει κάπως έτσι: Scuba Diving, Rebreather Diving, Diving
Πάρε Τα δωρεάν Σου Μαθήματα
  • Μια αποτυχημένη προσπάθεια ανάπτυξης DSMB και Backwards δεν σας αφήνει να κοιμηθείτε τα βράδια. Δε μπορείτε να σταματήσετε να το σκέφτεστε σαν να πρέπει να γυρίσετε εκείνη τη στιγμή στο νερό και να ξαναδοκιμάσετε.
  • Δεν ξενυχτάτε. Έχετε κατάδυση αύριο.
  • Όλοι όσοι γνωρίζετε ξέρουν ότι ασχολείστε με την κατάδυση. Λες και το όνομα σας είναι συνώνυμο με την κατάδυση.
  • Προγραμματίζετε ημέρες άδειας από τη δουλειά το διάστημα 1-30 Νοεμβρίου. Είναι τα καταδυτικά ταξίδια εξωτερικού.
Start Diving - PADI Discover Scuba Divigng

  • Υπάρχουν κάποιοι στο χώρο εργασίας σας που δεν ξέρουν ποιος είναι ρόλος της δουλειά σας αλλά γνωρίζουν ότι ασχολείστε με την κατάδυση.
  • Βλέπετε όνειρα στα οποία πετυχαίνετε να μείνετε αιωρούμενοι οριζόντια ενώ βρίσκεστε στη στάση ασφαλείας, μοιραζόμενοι αέρα με το ζευγάρι σας και χωρίς μάσκα.
  • Το καθημερινό  πρόγραμμά σας σχεδιάζεται με βάση τις ώρες που θα μελετήσετε για την κατάδυση, το Nitrox και τα rebreathers.
  • Ότι είναι SANTI - SCUBATECH πρέπει να το έχετε σε όλα τα χρώματα, κίτρινο, μαύρο κόκκινο κλπ.
 Wreck Diver - Greece

  • Ξοδεύετε χρήματα για οτιδήποτε έχει να κάνει με την κατάδυση. Ρούχα, στολές, ρυθμιστές αναπνοής , rebreathers.
  • Ο κωδικός ξεκλειδώματος του υπολογιστή σας είναι: Technicaldiving, cavediving, JJCCR, PELAGIAN, Sidemount κ.α.
  • Παρακολουθείτε ντοκιμαντέρ κατάδυσης στην συνδρομητική ακόμη και τις ημέρες ξεκούρασης. Σε περίπτωση που κάτι άλλαξε τελικά έχετε κατάδυση.
  • Το επόμενο tattoo που θα χτυπήσετε θα έχει σχέση με την κατάδυση.
 PADI Deep Diver - Greece
Μάθε Τις Διαφορές Με Το Tec 40
  • Μέρα-Νύχτα μιλάτε για την κατάδυση.
  • «Συγγνώμη αλλά δε μπορώ να βγω σήμερα, έχω κατάδυση αύριο και πρέπει να ξεκουραστώ»
  • Έχετε κάνει S-Drill, OK signal, Direction signal, Go down και end the dive signal σε οποιοδήποτε μέρος και εκτός καταδυτικού κέντρου.
  • Μισείτε την οριζόντια στάση, την αντιπαθείτε, αλλά λατρεύετε να την εκτελείτε.
 Underwater Navigation Diver
Κατέβασε Τον Δωρεάν Οδηγό
  • Η μπανάνα, το πράσινο μήλο και οι ενεργειακές μπάρες έχουν γίνει το αγαπημένο σας γεύμα.
  • Το γράσο σιλικόνης, τα κλειδιά άλεν, τα καινούρια ρούχα και η νέα κόκκινη SANTI Emotion στεγανή σας κάνουν να νιώθετε πραγματικοί εξερευνητές .
  • Μπορεί να μην μπορείτε ακόμη να κάνετε OOG OOM ενώ αιωρείστε στο μπλε πάνω στη γραμμή ανόδου - καθόδου, αλλά μια μέρα θα τα καταφέρετε! Μετά δε θα σταματάτε…


Πεδία - Τομείς του Μάρκετινγκ στην Αυτόνομη Κατάδυση και τον Καταδυτικό Τουρισμό


Στο προηγούμενο άρθρο αναπτύξαμε τα θέματα τι είναι το μάρκετινγκ, την πελατοκεντρική και ανθρωποκεντρική προσέγγιση των υποψήφιων πελατών και καταλήξαμε πως για να είμαστε τελικά μέσα στο παιχνίδι της αγοράς θα πρέπει πέρα από τα θέματα της δουλειάς της κατάδυσης, να επεκταθούμε και σε διάφορες άλλες ενέργειες που απαιτούνται, συμπεριλαμβανομένου και του μάρκετινγκ.

Στο σημερινό άρθρο θα εξετάσουμε τους τομείς  εφαρμογής του μάρκετινγκ ώστε να γίνει ακόμα πιο σαφές ότι η δουλειά της κατάδυσης με τις συνθήκες που επικρατούν τη δεδομένη στιγμή απαιτεί αρκετές παραπάνω γνώσεις και δεξιότητες (εκτός απ’ τις καταδυτικές), όχι σε ένα αλλά σε οχτώ - εννιά διαφορετικά πεδία ταυτόχρονα.

Peter Oikonomidis

Ας δούμε όμως τα πεδία εφαρμογής του μάρκετινγκ καθώς και αυτά στα οποία συμπεριλαμβάνεται η κατάδυση.

Μάρκετινγκ καταναλωτικών προϊόντων
Ικανοποιεί ανάγκες και επιθυμίες του πελάτη όπως για παράδειγμα με την πώληση καταδυτικού εξοπλισμού και καταδυτικών αξεσουάρ.

Μάρκετινγκ βιομηχανικών προϊόντων.
Επικεντρώνεται στην ικανοποίηση των αγοραστικών απαιτήσεων και αναγκών των επαγγελματιών και των επιχειρήσεων.  
Εδώ δηλαδή η επιχείρηση – προμηθευτής προσφέρει λύσεις σε μια άλλη επιχείρηση η οποία έχει το ρόλο του αγοραστή όπως για παράδειγμα οι έμποροι, εισαγωγείς, αντιπρόσωποι καταδυτικού εξοπλισμού προμηθεύουν με αυτόν τα καταδυτικά κέντρα - επιχειρήσεις και τους ανεξάρτητους εκπαιδευτές, divemasters – επαγγελματίες.

Μάρκετινγκ υπηρεσιών
Έχει αρκετές ιδιομορφίες ανάλογα με τις ιδιαιτερότητες των υπηρεσιών και που στο αντικείμενο της κατάδυσης δεν είναι και λίγες, που όμως διέπεται από τις αρχές που διέπεται και το μάρκετινγκ προϊόντων.

Κάνοντάς το πιο ξεκάθαρο, οι υπηρεσίες εκμάθησης καταδύσεων στο ευρύ κοινό είναι συναφής με αυτή των καταναλωτικών προϊόντων.  

Οι υπηρεσίες εκμάθησης καταδύσεων από έναν εκπαιδευτή σε έναν άλλον ή από ένα καταδυτικό κέντρο σε ένα άλλο ή και ο συνδυασμός, είναι συναφής με αυτή των βιομηχανικών προϊόντων.

Οι δύο μεγάλοι τομείς – πεδία που ενσωματώνονται στο μάρκετινγκ των υπηρεσιών είναι:
Το τουριστικό μάρκετινγκ το οποίο έχει ως σκοπό την τουριστική προβολή μιας χώρας ή συγκεκριμένων περιοχών της, καθώς και την προβολή ορισμένων εναλλακτικών μορφών τουρισμού, όπως ο αγροτουρισμός, ο καταδυτικός τουρισμός, ο συνεδριακός τουρισμός ή ο τουρισμός υγείας και ομορφιάς και
το μάρκετινγκ των χρηματοοικονομικών υπηρεσιών το οποίο δεν μας αφορά μιας και έχει να κάνει με τραπεζικά προϊόντα και χρηματοοικονομικούς οργανισμούς.


Το εξαγωγικό μάρκετινγκ
Έχει σαν στόχο την επέκταση στις ξένες αγορές μέσω της προώθησης προϊόντων και υπηρεσιών εξάγοντας εγχώρια προϊόντα σε αγορές του εξωτερικού. 

Η προώθηση των υπηρεσιών εκμάθησης καταδύσεων και των καταδυτικών σημείων της Ελλάδας σε εκθέσεις του εξωτερικού όπως αυτή που πρόκειται να διεξαχθεί στο
Birmingham με την πρωτοβουλία της Scubahellas, απαιτεί εκτός από την συμμετοχή στην έκθεση και ενέργειες - διαδικασίες εξαγωγικού μάρκετινγκ απ’ την πλευρά των συμμετεχόντων- εκθετών.

Οι εξαγωγές εγχώριου καταδυτικού εξοπλισμού είναι εξαιρετικά μικρές συγκριτικά με άλλες χώρες της Ευρώπης μιας και μόνο ελάχιστες επιχειρήσεις έχουν επενδύσει σε αυτόν τον τομέα.

Το διεθνές μάρκετινγκ
Έχει μεγαλύτερη διάσταση μιας και δεν περιορίζεται μόνο στην εξαγωγή προϊόντων και υπηρεσιών αλλά περιλαμβάνει έναν ευρύτερο όγκο εργασιών που περιλαμβάνει την ανάπτυξη δικτύων πωλήσεων και την δημιουργία μικτών επιχειρήσεων σε διάφορες χώρες. 

Το ίδιο ακριβώς μπορεί να συμβεί και με την κατάδυση ιδρύοντας καταδυτικές επιχειρήσεις σε διάφορες χώρες του εξωτερικού ανάλογα με το όραμα και τους στόχους του κάθε επαγγελματία και επιχειρηματία.

Το πλεονέκτημα τέτοιων ενεργειών θα έχουμε τη δυνατότητα να εξετάσουμε σε επόμενα άρθρα και ζωντανές παρουσιάσεις.     

Μάρκετινγκ μη κερδοσκοπικών οργανισμών
Αφορά έμμεσα τον χώρο της κατάδυσης, μιας και επικεντρώνεται στα ολοκληρωμένα προγράμματα επικοινωνίας των διαφόρων υπουργείων. 

Δυστυχώς από το 2006 μέχρι και σήμερα οι καμπάνιες που αφορούν στον καταδυτικό τουρισμό από τα αντίστοιχα υπουργεία στα οποία υπάγεται και ο καταδυτικός τουρισμός είναι ελάχιστες και αυτό είναι κάτι που θα πρέπει να μας προβληματίσει.


Πολιτιστικό μάρκετινγκ.
Είναι το μάρκετινγκ που σκοπό έχει την προβολή πολιτιστικών γεγονότων, όπως για παράδειγμα η έκθεση boat and fishing - Θαλάσσιος Τουρισμός που είχε την πλειοψηφία των καταδυτικών επιχειρήσεων, το εκθεσιακό συνέδριο ADEX-CON και άλλες αντίστοιχες διοργανώσεις.

Σε αυτό το πεδίο μάρκετινγκ συμπεριλαμβάνονται και εκθέσεις φωτογραφίας, η παρουσίαση του βιβλίου ''Ναυάγια στον Ελληνικό Βυθό'' από το ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη κλπ.

Το αθλητικό μάρκετινγκ
Έχει διπλό χαρακτήρα μιας και επικεντρώνεται στην προώθηση διάδοση και ανάπτυξη διαφόρων αθλημάτων και στην προώθηση προϊόντων που σχετίζονται με αυτά τα αθλήματα.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η προβολή προϊόντων ή υπηρεσιών σε φανέλες αθλητών, αυτοκινήτων και η διοργάνωση εκδηλώσεων από επιχειρήσεις.   

Το Εθνικό μάρκετινγκ
Το Εθνικό μάρκετινγκ επικεντρώνεται στην προβολή μιας χώρας στον ευρύτερο γεωπολιτικό χώρο που ανήκει, ή ακόμα και σε ολόκληρη την υφήλιο, με σκοπό την επίτευξη συγκεκριμένων στόχων, όπως είναι:
Η δημιουργία κάποιας εικόνας (π.χ. η εικόνα καταδυτικά αναπτυγμένης χώρας)
Η  προβολή συγκεκριμένων κλάδων της οικονομίας (π.χ. προβολή της βιομηχανίας της κατάδυσης μίας χώρας ή επιμέρους κλάδων της)
Η ανάληψη της διοργάνωσης μεγάλων αθλητικών γεγονότων (π.χ. Ολυμπιακών αγώνων, Παγκοσμίου Πρωταθλήματος Στίβου, Παγκοσμίου Κυπέλλου ποδοσφαίρου κ.λπ.).

Αντίστοιχα γεγονότα και διοργανώσεις μπορούν να δημιουργηθούν και για την κατάδυση όπως συμβαίνει σε χώρες όπως η Αγγλία, η Αυστραλία και η Πολωνία.  

Και τέλος το πολιτικό μάρκετινγκ το οποίο δεν θα αναπτύξω για ευνόητους λόγους.
               

Όπως εύκολα μπορεί να αντιληφθεί κανείς, η κατάδυση περιλαμβάνεται στην πλειοψηφία των πεδίων μάρκετινγκ και αυτό είναι που την καθιστά ένα εξαιρετικά ενδιαφέρον επάγγελμα με πολλές δυνατότητες, ευκαιρίες και προοπτικές, αλλά το σημαντικότερο και με πολλές υποχρεώσεις!!!

Είναι ο λόγος για τον οποίο αναφέρω συχνά ότι ο σύγχρονος επαγγελματίας της κατάδυσης χρειάζεται τις καταδυτικές  γνώσεις, τις γνώσεις του επαγγέλματος της κατάδυσης, αλλά και όλες τις υπόλοιπες γνώσεις και δεξιότητες που απαιτείται να έχει τον 21ο αιώνα, μέσα στις οποίες είναι και το μάρκετινγκ.

Όσες περισσότερες γνώσεις πέραν των καταδυτικών έχει ένας επαγγελματίας ή επιχειρηματίας της κατάδυσης, τόσο αυξάνει τις πιθανότητες για μια επιτυχημένη επαγγελματική ή/και επιχειρηματική δραστηριότητα με διάρκεια στο χρόνο και ανεπηρέαστη από δύσκολες καταστάσεις όπως μια οικονομική κρίση, τα capital controls κλπ.

Γνωρίζοντας λοιπόν κανείς τις βασικές αρχές και τεχνικές και λαμβάνοντας υπόψη την ιδιομορφία του χώρου μας, μπορεί σχετικά εύκολα να προχωρήσει στο σχεδιασμό και την υλοποίηση αποτελεσματικών προγραμμάτων μάρκετινγκ.

Στην επιτυχία σας!!!  


Tips Για Καταδύσεις Sidemount Από Σκάφος


Οι περισσότεροι από αυτούς που χρησιμοποιούν την διάταξη sidemount αναγνωρίζουν πλέον τα σημαντικά πλεονεκτήματα που έχει υποβρυχίως συγκριτικά με την/τις φιάλες στην πλάτη.

Δεν θα μπορούσαμε όμως να μην παραδεχτούμε ότι παρουσιάζει μερικά μειονεκτήματα στην ακτή αλλά κυρίως στο σκάφος, μιας και μέχρι και σήμερα δεν υπάρχουν ειδικά διαμορφωμένοι χώροι για αυτήν κατηγορία δυτών, πράγμα που σημαίνει ότι αυτό μπορεί να είναι πρόβλημα ιδιαίτερα όταν μιλάμε για φουσκωτά ή μεγάλα σκάφη με πολύ κόσμο.


Για το λόγο αυτό σε αυτό το άρθρο θα σας δώσω μερικά χρήσιμα tips που θα κάνουν ευκολότερη τη ζωή τη δική σας και των πληρωμάτων των σκαφών ώστε να εξασφαλίσετε ότι δεν θα χρειαστεί να βρεθείτε αντιμέτωποι με δυσάρεστες καταστάσεις και ότι οι καταδύσεις θα είναι πραγματικά ευχάριστες.

  • Ενημέρωσε το καπετάνιο, τον συνοδό ή/και το πλήρωμα σχετικά με τις ανάγκες σου σαν δύτης sidemount.
  • Ρώτησέ τους αν υπάρχει κάποιος συγκεκριμένος χώρος που θα τους βόλευε να αποθέσεις τον εξοπλισμό σου καθώς και να ετοιμαστείς για την κατάδυση.
  • Ρώτησε τους πότε θα τους ήταν βολικότερο να μπεις και να βγεις απ’ το νερό.
  • Εξήγησέ τους τον τρόπο που θα σε βόλευε να σε βοηθήσουν να μπεις και να βγεις απ’ το νερό, καθώς και για οποιαδήποτε άλλη βοήθεια χρειαστείς κατά την είσοδο και έξοδο.
  • Αν σε βολεύει να μπεις στο νερό χωρίς τις φιάλες και να στις δώσουν μία μία θα πρέπει να το γνωρίσουν αρκετά νωρίς ώστε να εξετάσουν αν βολεύει να μπεις πρώτος ή τελευταίος.
  • Σε περίπτωση που υπάρχει έντονος κυματισμός ή ρεύμα το παραπάνω μπορεί να μην είναι εφικτό.
  • Σε συνεννόηση με τον καπετάνιο του σκάφους ή/και το πλήρωμα εξέτασε την δυνατότητα τοποθέτησης σκοινιών (στο 1μ) για την πρόσδεση των φιαλών ώστε να της βρεις κατά την είσοδο και να τις αφήσεις κατά την έξοδο, εφόσον το επιτρέπουν οι συνθήκες της θάλασσας.
  • Σε μικρά φουσκωτά σκάφη αυτό μπορεί να είναι εφικτό. Σε μεγάλα σκάφη όμως θα πρέπει να έχετε μεριμνήσει να έχετε ένα τέτοιο σκοινί μαζί σας.
  • Αν θέλεις να είσαι πραγματικά αυτόνομος μια καλή λύση είναι η χρήση θηλιών στους λαιμούς των φιαλών και κρίκους παγουριού τύπου double ender.
  • Θα χρειαστείς λίγο cave line και δύο μεγάλα double ender όπου η μία πόρτα θα είναι αγκιστρωμένη στην θηλιά που έχεις κατασκευάσει στο λαιμό της φιάλης και η άλλη στον μεταλλικό κρίκο D-Ring που βρίσκεται στην εξάρτησή σου στο ύψος του στήθους.
  • Κάνεις αυτό για να φτάσεις μέχρι το νερό και αφού μπεις τοποθετείς το ελαστικό λαστιχόσκοινο που προορίζεται για την συγκράτηση των φιαλών κατά τη διάρκεια της κατάδυσης.
  • Στο τελείωμα της κατάδυσης και προκειμένου να εξέλθεις βγάζεις το λαστιχόσκοινο τοποθετώντας ξανά τα double ender.
  • Με αυτόν τον τρόπο αποφεύγεις πιθανό πρόβλημα – αστοχία του λαστιχόσκοινου κατά την είσοδο και έξοδο απ’ το νερό μιας και δεν θα είναι αυτό που θα χρειαστεί να κρατήσει το βάρος των φιαλών σου.
  • Το ίδιο μπορείς να κάνεις και όταν χρειαστεί να μεταφέρεις τις φιάλες σου ενώ τις έχεις επάνω σου περπατώντας μια σχετικά μεγάλη απόσταση.


Τι να αποφύγετε
  • Μην έχετε την απαίτηση ο καπετάνιος και το πλήρωμα να είναι ενήμεροι για τις διαδικασίες που απαιτούνται ώστε να μπείτε στο νερό. Ιδιαίτερα αν ι ίδιοι δεν έχουν εκπαιδευτεί ή δεν εξυπηρετούν τακτικά δύτες ή ομάδες δυτών sidemount.
  • Αν δεν υπάρχει δυνατότητα να τοποθετηθούν οι φιάλες όρθιες σε κατασκευή του σκάφους που να προορίζεται για αυτόν το σκοπό μην τοποθετείτε τους ρυθμιστές πάνω στις φιάλες, ιδιαίτερα αν αυτές τοποθετηθούν ξαπλωμένες στο κατάστρωμα του σκάφους.
  • Μην κρατάτε τις φιάλες μόνο απ’ το λαιμό και τα κλείστρα όταν πραγματοποιείτε είσοδο γιατί αυξάνετε τις πιθανότητες να χάσετε τη μία ή και τις δύο αν αυτές γλιστρήσουν από τα χέρια σας. Βεβαιωθείτε ότι είναι ασφαλισμένες σε τουλάχιστον ένα σημείο (προτείνονται τα D-Ring της μέσης).
  • Μην προσπαθείτε να προσαρμόσετε τις φιάλες πάνω σας ενώ βρίσκεστε στην επιφάνεια του νερού στην κάθετη στάση. Πέστε μπρούμυτα έχοντας τον εφεδρικό ρυθμιστή (κοντύτερος σωλήνας) στο στόμα. Θα είναι πολύ πιο βολικά και άνετα.
  • Αν έχετε διάταξη 2Χ1μ βάλτε στο στόμα τον ρυθμιστή που δεν περνάει πίσω απ’ τον λαιμό.
  • Μην ξεκινάτε τη κάθοδο από οριζόντια στάση. Πάντα κάθετα και μετά από 2 – 3 μέτρα γυρίστε οριζόντια.




Μέσα στις επόμενες ημέρες θα ανακοινωθεί το επόμενο πρόγραμμα εκπαίδευσης με φιάλες πλάγιας αγκίστρωσης.

Σε περίπτωση που σας ενδιαφέρει να πάρετε μέρος επικοινωνήστε μαζί μας εδώ ή κάντε Like στην Fun Page σελίδα του καταδυτικού μας κέντρου εδώ για να λάβετε την ειδοποίηση.

Καλή εβδομάδα και καλές καταδύσεις!!!