Διαφορές του Επαγγελματία και του Επιχειρηματία της κατάδυσης.

Στο σημερινό μας άρθρο θα εξετάσουμε τις διαφορές ανάμεσα στους επαγγελματίες της κατάδυσης και τους επιχειρηματίες – καταδυτικά κέντρα προκειμένου να βοηθήσω όσους δραστηριοποιούνται στον χώρο της κατάδυσης να κατανοήσουν τις διαφορές και να αποκτήσουν σωστότερη αντίληψη των δικαιωμάτων αλλά και των υποχρεώσεων που διέπουν την ενασχόληση τους με το επάγγελμα της κατάδυσης.

Αποσαφηνίζοντας παράλληλα ακόμα περισσότερο παρερμηνείες και ενστάσεις όπως αυτές περιγράφονται στο σχετικό άρθρο εδώ, θα μπορείτε να θέσετε τις απαραίτητες προϋποθέσεις για καλύτερη, πιο ευχάριστη αλλά και το σημαντικότερο δημιουργική εργασία, είτε σαν επαγγελματίας, είτε σαν επιχειρηματίας.
 Επισκεφθείτε το ολοκαίνουργιο site μας
Εππισκεφθείτε το ολοκαίνουργιο site μας

Είστε από αυτούς που στο κλείσιμο μιας καταδυτικής σεζόν δεν μείνατε και τόσο ευχαριστημένοι από τον εργοδότη σας στο καταδυτικό κέντρο που αποφασίσατε να δραστηριοποιηθείτε;

Μήπως είστε ιδιοκτήτης καταδυτικού κέντρου και αντιμετωπίσατε πρόβλημα κατά τη διάρκεια ή και το κλείσιμο της καταδυτικής περιόδου με τους divemasters και τους εκπαιδευτές που εργάστηκαν για εσάς;

Πολλά παραδείγματα κάθε τέλος καλοκαιριού, τόσο από προσωπική εμπειρία όσο και από συζητήσεις με φίλους και γνωστούς επαγγελματίες και επιχειρηματίες.



Ένα πολύ χαρακτηριστικό περιστατικό όταν ακόμα δούλευα για λογαριασμό άλλου καταδυτικού κέντρου, ήταν μια διένεξη ενός συναδέλφου εκπαιδευτή με τον ιδιοκτήτη της επιχείρησης.

Ήταν λίγο μετά την έναρξη της σεζόν όταν έπρεπε να δοθεί δεύτερη σειρά διαφημιστικών εντύπων σε τέσσερα ξενοδοχεία και να γίνει και η ενημέρωση δύο νέων γκρουπ δυτών από το εξωτερικό που μόλις είχαν φτάσει στα ξενοδοχεία τους.

Συνηθίζαμε να κάνουμε μια πρώτη γνωριμία δίνοντας γενικές κατευθύνσεις και οδηγίες πριν καν φτάσουν στο καταδυτικό κέντρο ώστε να μην προκαλείται σύγχυση και ευτράπελα κατά την εναλλαγή των γκρουπ. Ταυτόχρονα εξασφαίζαμε και τον απαιτούμενο χώρο για την αποθήκευση των εξοπλισμών τους.

Ήταν κάποια από αυτά που συνήθιζε να κάνει ο επιχειρηματίας όμως τη δεδομένη στιγμή έπρεπε να διευθετήσει ορισμένες υποχρεώσεις με δημόσιες υπηρεσίες, κάποιες αλλαγές στο σκάφος και μια επιδιόρθωση βλάβης στις εγκαταστάσεις του καταδυτικού κέντρου.

Και ενώ επρόκειτο για έναν ιδιαίτερα συνεννοήσιμο και ευχάριστο άνθρωπο ο οποίος φρόντιζε με θαυμάσιους τρόπους να κάνει την καθημερινότητα του προσωπικού και των πελατών μια μοναδική και ξεχωριστή εμπειρία, όταν ζήτησε από τον εκπαιδευτή να βοηθήσει κάνοντας την διανομή των φυλλαδίων και την ενημέρωση των γκρουπ, έγινε αποδέκτης μιας έντονης λογοκρισίας, με χαρακτηρισμούς και απαξίωση και το χειρότερο, τη στιγμή που υπήρχαν ήδη πελάτες στο καταδυτικό κέντρο.

Προσπάθησε φυσικά στην αρχή με ήπιο τρόπο να κάνει διάλογο εξηγώντας τους λόγους που θα έπρεπε να τα κάνει ο ως άνω εκπαιδευτής, δίνοντάς του και μερικά πρόσθετα οφέλη που θα αποκόμιζε (όχι οικονομικά), αλλά μάταια.

Η κατάληξη ήταν να αποφασιστεί εκείνη τη στιγμή από τον επιχειρηματία η λήξη της συνεργασίας τους και το χειρότερο με έναν πολύ δυσάρεστο τρόπο.

Να διευκρινιστεί ότι μέχρι εκείνη τη στιγμή ο συγκεκριμένος, αρκετά παλιότερος από εμένα και τους άλλους δύο εκπαιδευτής, διενεργούσε μόνο τα σχολεία και μέρος από τις συνοδευόμενες καταδύσεις παραλαμβάνοντας τα πάντα έτοιμα.
Η μόνη του ενασχόληση ήταν η δ
ιενέργεια των εκπαιδευτικών ή/και συνοδευόμενων καταδύσεων.




Η λύση στο πρόβλημα λοιπόν ήρθε με την ανορθόδοξη λήξη της συνεργασίας ενός επαγγελματία με έναν επιχειρηματία που σαν αποτέλεσμα είχε τον εκνευρισμό και την δυσαρέσκεια και απ’ τις δύο πλευρές.
Φυσικά δεν έμεινε εκεί μιας και όλοι μας γνωρίζουμε την τάση των ανθρώπων να κάνουν την τρίχα τριχιά.

Και αν αυτό σαν περιστατικό θα μπορούσε να είναι κατά κάποιο τρόπο εύκολα διαχειρίσιμο εκείνη την περίοδο που τα οικονομικά γενικότερα ήταν καλύτερα και υπήρχε  άνεση στην εύρεση εργασίας και προσωπικού, τα σημερινά δεδομένα δεν το επιτρέπουν. Τουλάχιστον με την ίδια ευκολία.

Μέσα στη γενικότερη σύγχυση και ανασφάλεια που επικρατεί θα πρέπει τα πράγματα να είναι όσο το δυνατόν πιο ξεκάθαρα εξ αρχής γιατί ο χρόνος είναι ακόμα πιο πολύτιμος και θα πρέπει να επενδύεται παραγωγικά και όχι να καταναλώνεται άσκοπα σε καταστάσεις που δεν προάγουν την εξέλιξη και την ανάπτυξη, σε οποιονδήποτε τομέα και επίπεδο.

Για να επιτευχθεί αυτό θα πρέπει να γίνουν ξεκάθαρες οι διαφορές ανάμεσα στον επαγγελματία και τον επιχειρηματία.

Με αυτόν τον τρόπο θα μπορεί κανείς αφενός να γνωρίζει τις προϋποθέσεις κάτω απ’ τις οποίες καλείται να απασχοληθεί στο χώρο της κατάδυσης σαν επαγγελματίας, αφετέρου να γνωρίζει τα στάδια, τις υποχρεώσεις και τις απαιτήσεις που υπάρχουν μέχρι να φτάσει στο επίπεδο του επιχειρηματία εφόσον το επιθυμεί.


Ο όρος Επάγγελμα
Αρχικά ορίζεται ως η βιοποριστική ενασχόληση – εργασία ου ανθρώπου με σκοπό την εύρεση και εξασφάλιση ορθών τρόπων ικανοποίησης των αναγκών του.
Άρα  επάγγελμα χαρακτηρίζεται το "είδος της βιοποριστικής εργασίας", ανεξάρτητα από τον κλάδο παραγωγής μέσα στον οποίο συντελείται ή παρέχεται αυτή η εργασία και ανεξάρτητα από τη θέση που κατέχει το άτομο σε αυτή.

Από κει κι έπειτα υπάρχει ένας διαχωρισμός σε ενιαία επαγγέλματα όπως οι χειριστές βαρέων μηχανημάτων, οικοδόμοι κλπ και η εργασία σε βιομηχανικές επιχειρήσεις η οποία διαχωρίζεται κατά θέση απασχόλησης σε διευθυντές και ανώτερα στελέχη, υπάλληλοι γραφείων, τεχνίτες, εργάτες κλπ.

Βάση αυτού λοιπόν είναι ξεκάθαρο πως το επάγγελμα της κατάδυσης συγκαταλέγεται στις βιομηχανικές επιχειρήσεις. Εξού και ''καταδυτική βιομηχανία''


Επιχειρηματικότητα
Είναι η προσπάθεια μετατροπής της πρωτοβουλίας σε αποτέλεσμα και από αυτή τη διαδικασία να προκύψει και οικονομικό κέρδος.
Περιλαμβάνει σαν βήματα την καινοτομία, την ηγεσία, τη διαχείριση και την ανάπτυξη της πρωτοβουλίας. Αυτές είναι μερικές μόνο από τις πρόσθετες δεξιότητες που απαιτούνται.

Στην Ελλάδα θεωρείται αναγκαίο από τους επιχειρηματικούς και οικονομικούς κύκλους να γίνει προσπάθεια να ενταχθεί στην εκπαίδευση, με το σκεπτικό πως βοηθάει στην ανάπτυξη της παιδείας, της οικονομίας και της κοινωνίας.

Θα μπορούσαμε να πούμε λοιπόν ότι ο επιχειρηματίας είναι κάποιος ο οποίος έχοντας περάσει από το στάδιο του επαγγελματία (στην περίπτωσή μας divemasters,  εκπαιδευτές καταδύσεων) και έχοντας αποκτήσει αυτό που λέμε ‘’εμπειρία’’, αναλαμβάνει την υποχρέωση να εφαρμόσει καινοτόμες ιδέες σαν ηγέτης πλέον, ο οποίος καλείται να διαχειριστεί την ανάπτυξή της ιδέας – πρωτοβουλίας.


Για να εξασφαλιστεί λοιπόν η εύρυθμη συνεργασία των divemasters και εκπαιδευτών με οποιοδήποτε καταδυτικό κέντρο σε οποιοδήποτε μέρος του πλανήτη, αποτέλεσμα του οποίου είναι η εξαιρετικής ποιότητας υπηρεσίες και εμπειρίες των πελατών, χρειάζεται να συντρέχουν οι ακόλουθες προϋποθέσεις.
  • Ο επιχειρηματίας – καταδυτικό κέντρο να έχει όραμα και έναν απόλυτα συγκεκριμένο και ξεκάθαρο μακροπρόθεσμο στόχο.
  • Τον στόχο αυτόν θα πρέπει να τον έχει ήδη οραματιστεί ξεκαθαρίζοντας το πώς θέλει να είναι ο ίδιος και η επιχείρηση του σε 5 – 10 – 15 χρόνια από τώρα.
  • Κατόπιν να καταγράψει και να σχεδιάσει όλα τα βήματα – ενέργειες που απαιτούνται για την επίτευξή του, ξεκινώντας από το τότε προς το σήμερα.
  • Μέσα σε αυτά συμπεριλαμβάνεται και η εύρεση κατάλληλου προσωπικού.
Κατάλληλο προσωπικό ορίζεται όταν αυτό μπορεί να ταυτιστεί με το όραμα της επιχείρησης και το οποίο δεν αρκείται μόνο στις γνώσεις γύρω απ’ τα θέματα της κατάδυσης. 

Αυτό το προσωπικό θα πρέπει να μπορεί να αναλαμβάνει πρωτοβουλίες, να δίνει λύσεις σε προβλήματα, να επικοινωνεί σωστά την οποιαδήποτε ιδέα σχετίζεται με το στόχο και την αποστολή του επιχειρηματία – καταδυτικού κέντρου και έχει όλες τις υπόλοιπες επαγγελματικές δεξιότητες που απαιτούνται για τον 21ο αιώνα στην Ελλάδα της κρίσης.
  • Σε διαφορετική περίπτωση μιλάμε για εργάτες οι οποίοι όμως είναι εξαιρετικά σημαντικοί και πολύτιμοι, αρκεί να τους έχουν δοθεί απόλυτα ξεκάθαρες οδηγίες και κατευθύνσεις σε απόλυτα συγκεκριμένες ανάγκες που χρειάζεται να καλύψουν.
Οτιδήποτε άλλο προκαλεί τεράστια σύγχυση και δυσαρέσκεια, όπως στο παράδειγμα που αναφέρθηκε παραπάνω με τον συνάδελφο εκπαιδευτή.
Η κατηγοριοποίηση αυτή είναι εξαιρετικά σημαντική υποχρέωση του επιχειρηματία και θα πρέπει να είναι μέρος του σχεδίου υλοποίησης του/των στόχων του. 

Αν δεν το κάνει τότε αυξάνει τις πιθανότητες να έχει δυσαρεστημένους υπαλλήλους και προσωπικό, κάτι το οποίο δεν θα βοηθήσει ούτε την ανάπτυξη της επιχειρηματικής του δραστηριότητας και φυσικά ούτε την ανάπτυξη του κλάδου στη χώρα μας.



Το αποτέλεσμα αυτού θα είναι η μείωση των επιχειρήσεων – καταδυτικών κέντρων, μείωση των πιθανών θέσεων εργασίας και συρρίκνωση του κλάδου.

Αυτό που δεν θα πάψει να υπάρχει είναι οι επίδοξοι επαγγελματίες και επιχειρηματίες της κατάδυσης οι οποίοι απλά θα ανακυκλώνουν την προηγούμενη κατάσταση χωρίς ουσιαστικό όφελος για τον κλάδο και την χώρα, επιρρίπτοντας τις ευθύνες πάντα και μόνο στους άλλους.

Ιδέες έχουν όλοι.
Λίγοι όμως είναι αυτοί που μπορούν να τις βάλουν σε εφαρμογή και να τις κάνουν πράξη.
Αυτή είναι μια σημαντική διαφορά του επαγγελματία από τον επιχειρηματία!!!
Διάβασε τι είναι ιδέα και πια η σημασία της στην κατάδυση.


Στα πιο συνηθισμένα λάθη περιλαμβάνονται:

  • Μείωση του κόστους των υπηρεσιών με αποτέλεσμα την έλλειψη πόρων για την υλοποίηση των βημάτων – ενεργειών του/των στόχων.
  • Έλλειψη οράματος και μακροπρόθεσμων στόχων.
  • Έμφαση στην πελατοκεντρική προσέγγιση και όχι στην ανθρωποκεντρική όπως συνιστάται από το σύγχρονο μάρκετινγκ.
  • Όχι σωστή κατανομή ρόλων και διαχείρισης απρόβλεπτων καταστάσεων.
  • Λανθασμένη επιλογή προσωπικού από καταδυτικά κέντρα.
  • Λανθασμένη επιλογή καταδυτικού κέντρου από τους επαγγελματίες.

Στο καταδυτικό μας κέντρο αναζητάμε διαρκώς ανθρώπους που επιθυμούν να δραστηριοποιηθούν στο χώρο της κατάδυσης με τρόπο τέτοιο που να ωφελεί τους ίδιους, την Ελληνική καταδυτική κοινότητα και τη χώρα μας.

Αν λοιπόν είσαι επαγγελματίας ή/και επιχειρηματίας και
  • Έχεις μεγάλα όνειρα
  • Είσαι αισιόδοξος Κοινωνικός / Εξωστρεφής
  • Ευχάριστος Εργατικός Φιλότιμος Συνεργάσιμος
  • Εκπαιδεύσιμος
  • Παρατηρητικός / Διορατικός
  • Υγιεινά ανταγωνιστικός
  • Προσαρμοστικός
  • Πιστός / Τίμιος
  • Ειλικρινής Λαμβάνεις πρωτοβουλίες
  • Ευρηματικός / Εφευρετικός
  • Με περιέργεια
  • Καλός ακροατής
  • Ευγενικός
  • Τολμηρός
  • Υπομονετικός
  • Ομαδικός παίχτης και
  • ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΑ ΠΕΙΣΜΑΤΑΡΗΣ…!!!

τότε επικοινώνησε σήμερα κιόλας μαζί μου εδώ για να συζητήσουμε μαζί τους τρόπους που θα σε βοηθήσουν αφενός να αποφύγεις προβλήματα παρόμοια με αυτό που περιέγραψα παραπάνω, αφετέρου τους τρόπους και τα μέσα που απαιτούνται για μια μακροχρόνια, υγιή επαγγελματική σταδιοδρομία, στο ολοκαίνουργιο για την Ελλάδα επάγγελμα της αυτόνομης κατάδυσης.

Μπορείς επίσης να συμπληρώσεις το όνομα και το email σου στη φόρμα που βρίσκεται ακριβώς από κάτω για να λαμβάνεις εντελώς δωρεάν πληροφορίες, άρθρα, video, podcasts και εκπαιδευτικό υλικό που θα σε βοηθήσουν να γίνεις ακόμα καλύτερος, είτε σαν επαγγελματίας, είτε σαν επιχειρηματίας της κατάδυσης.


Σπύρος Κόλλας

                

23 Πράγματα Που Δείχνουν Ότι Είσαι Παθιασμένος Με Την Κατάδυση




  • Πιστεύετε ότι ενεργητική ξεκούραση = κατάδυση.
  • Φοράτε καταδυτικό ρολόι – κομπιούτερ και εκτός κατάδυσης
  • Το πόστ στα social network είναι κάπως έτσι:Diving, Technical Diving, Sidemount, Wreck, Cave diving.
  • Το ιστορικό περιήγησης στο διαδίκτυο μοιάζει κάπως έτσι: Scuba Diving, Rebreather Diving, Diving
Πάρε Τα δωρεάν Σου Μαθήματα
  • Μια αποτυχημένη προσπάθεια ανάπτυξης DSMB και Backwards δεν σας αφήνει να κοιμηθείτε τα βράδια. Δε μπορείτε να σταματήσετε να το σκέφτεστε σαν να πρέπει να γυρίσετε εκείνη τη στιγμή στο νερό και να ξαναδοκιμάσετε.
  • Δεν ξενυχτάτε. Έχετε κατάδυση αύριο.
  • Όλοι όσοι γνωρίζετε ξέρουν ότι ασχολείστε με την κατάδυση. Λες και το όνομα σας είναι συνώνυμο με την κατάδυση.
  • Προγραμματίζετε ημέρες άδειας από τη δουλειά το διάστημα 1-30 Νοεμβρίου. Είναι τα καταδυτικά ταξίδια εξωτερικού.
Start Diving - PADI Discover Scuba Divigng

  • Υπάρχουν κάποιοι στο χώρο εργασίας σας που δεν ξέρουν ποιος είναι ρόλος της δουλειά σας αλλά γνωρίζουν ότι ασχολείστε με την κατάδυση.
  • Βλέπετε όνειρα στα οποία πετυχαίνετε να μείνετε αιωρούμενοι οριζόντια ενώ βρίσκεστε στη στάση ασφαλείας, μοιραζόμενοι αέρα με το ζευγάρι σας και χωρίς μάσκα.
  • Το καθημερινό  πρόγραμμά σας σχεδιάζεται με βάση τις ώρες που θα μελετήσετε για την κατάδυση, το Nitrox και τα rebreathers.
  • Ότι είναι SANTI - SCUBATECH πρέπει να το έχετε σε όλα τα χρώματα, κίτρινο, μαύρο κόκκινο κλπ.
 Wreck Diver - Greece

  • Ξοδεύετε χρήματα για οτιδήποτε έχει να κάνει με την κατάδυση. Ρούχα, στολές, ρυθμιστές αναπνοής , rebreathers.
  • Ο κωδικός ξεκλειδώματος του υπολογιστή σας είναι: Technicaldiving, cavediving, JJCCR, PELAGIAN, Sidemount κ.α.
  • Παρακολουθείτε ντοκιμαντέρ κατάδυσης στην συνδρομητική ακόμη και τις ημέρες ξεκούρασης. Σε περίπτωση που κάτι άλλαξε τελικά έχετε κατάδυση.
  • Το επόμενο tattoo που θα χτυπήσετε θα έχει σχέση με την κατάδυση.
 PADI Deep Diver - Greece
Μάθε Τις Διαφορές Με Το Tec 40
  • Μέρα-Νύχτα μιλάτε για την κατάδυση.
  • «Συγγνώμη αλλά δε μπορώ να βγω σήμερα, έχω κατάδυση αύριο και πρέπει να ξεκουραστώ»
  • Έχετε κάνει S-Drill, OK signal, Direction signal, Go down και end the dive signal σε οποιοδήποτε μέρος και εκτός καταδυτικού κέντρου.
  • Μισείτε την οριζόντια στάση, την αντιπαθείτε, αλλά λατρεύετε να την εκτελείτε.
 Underwater Navigation Diver
Κατέβασε Τον Δωρεάν Οδηγό
  • Η μπανάνα, το πράσινο μήλο και οι ενεργειακές μπάρες έχουν γίνει το αγαπημένο σας γεύμα.
  • Το γράσο σιλικόνης, τα κλειδιά άλεν, τα καινούρια ρούχα και η νέα κόκκινη SANTI Emotion στεγανή σας κάνουν να νιώθετε πραγματικοί εξερευνητές .
  • Μπορεί να μην μπορείτε ακόμη να κάνετε OOG OOM ενώ αιωρείστε στο μπλε πάνω στη γραμμή ανόδου - καθόδου, αλλά μια μέρα θα τα καταφέρετε! Μετά δε θα σταματάτε…


Πεδία - Τομείς του Μάρκετινγκ στην Αυτόνομη Κατάδυση και τον Καταδυτικό Τουρισμό


Στο προηγούμενο άρθρο αναπτύξαμε τα θέματα τι είναι το μάρκετινγκ, την πελατοκεντρική και ανθρωποκεντρική προσέγγιση των υποψήφιων πελατών και καταλήξαμε πως για να είμαστε τελικά μέσα στο παιχνίδι της αγοράς θα πρέπει πέρα από τα θέματα της δουλειάς της κατάδυσης, να επεκταθούμε και σε διάφορες άλλες ενέργειες που απαιτούνται, συμπεριλαμβανομένου και του μάρκετινγκ.

Στο σημερινό άρθρο θα εξετάσουμε τους τομείς  εφαρμογής του μάρκετινγκ ώστε να γίνει ακόμα πιο σαφές ότι η δουλειά της κατάδυσης με τις συνθήκες που επικρατούν τη δεδομένη στιγμή απαιτεί αρκετές παραπάνω γνώσεις και δεξιότητες (εκτός απ’ τις καταδυτικές), όχι σε ένα αλλά σε οχτώ - εννιά διαφορετικά πεδία ταυτόχρονα.

Peter Oikonomidis

Ας δούμε όμως τα πεδία εφαρμογής του μάρκετινγκ καθώς και αυτά στα οποία συμπεριλαμβάνεται η κατάδυση.

Μάρκετινγκ καταναλωτικών προϊόντων
Ικανοποιεί ανάγκες και επιθυμίες του πελάτη όπως για παράδειγμα με την πώληση καταδυτικού εξοπλισμού και καταδυτικών αξεσουάρ.

Μάρκετινγκ βιομηχανικών προϊόντων.
Επικεντρώνεται στην ικανοποίηση των αγοραστικών απαιτήσεων και αναγκών των επαγγελματιών και των επιχειρήσεων.  
Εδώ δηλαδή η επιχείρηση – προμηθευτής προσφέρει λύσεις σε μια άλλη επιχείρηση η οποία έχει το ρόλο του αγοραστή όπως για παράδειγμα οι έμποροι, εισαγωγείς, αντιπρόσωποι καταδυτικού εξοπλισμού προμηθεύουν με αυτόν τα καταδυτικά κέντρα - επιχειρήσεις και τους ανεξάρτητους εκπαιδευτές, divemasters – επαγγελματίες.

Μάρκετινγκ υπηρεσιών
Έχει αρκετές ιδιομορφίες ανάλογα με τις ιδιαιτερότητες των υπηρεσιών και που στο αντικείμενο της κατάδυσης δεν είναι και λίγες, που όμως διέπεται από τις αρχές που διέπεται και το μάρκετινγκ προϊόντων.

Κάνοντάς το πιο ξεκάθαρο, οι υπηρεσίες εκμάθησης καταδύσεων στο ευρύ κοινό είναι συναφής με αυτή των καταναλωτικών προϊόντων.  

Οι υπηρεσίες εκμάθησης καταδύσεων από έναν εκπαιδευτή σε έναν άλλον ή από ένα καταδυτικό κέντρο σε ένα άλλο ή και ο συνδυασμός, είναι συναφής με αυτή των βιομηχανικών προϊόντων.

Οι δύο μεγάλοι τομείς – πεδία που ενσωματώνονται στο μάρκετινγκ των υπηρεσιών είναι:
Το τουριστικό μάρκετινγκ το οποίο έχει ως σκοπό την τουριστική προβολή μιας χώρας ή συγκεκριμένων περιοχών της, καθώς και την προβολή ορισμένων εναλλακτικών μορφών τουρισμού, όπως ο αγροτουρισμός, ο καταδυτικός τουρισμός, ο συνεδριακός τουρισμός ή ο τουρισμός υγείας και ομορφιάς και
το μάρκετινγκ των χρηματοοικονομικών υπηρεσιών το οποίο δεν μας αφορά μιας και έχει να κάνει με τραπεζικά προϊόντα και χρηματοοικονομικούς οργανισμούς.


Το εξαγωγικό μάρκετινγκ
Έχει σαν στόχο την επέκταση στις ξένες αγορές μέσω της προώθησης προϊόντων και υπηρεσιών εξάγοντας εγχώρια προϊόντα σε αγορές του εξωτερικού. 

Η προώθηση των υπηρεσιών εκμάθησης καταδύσεων και των καταδυτικών σημείων της Ελλάδας σε εκθέσεις του εξωτερικού όπως αυτή που πρόκειται να διεξαχθεί στο
Birmingham με την πρωτοβουλία της Scubahellas, απαιτεί εκτός από την συμμετοχή στην έκθεση και ενέργειες - διαδικασίες εξαγωγικού μάρκετινγκ απ’ την πλευρά των συμμετεχόντων- εκθετών.

Οι εξαγωγές εγχώριου καταδυτικού εξοπλισμού είναι εξαιρετικά μικρές συγκριτικά με άλλες χώρες της Ευρώπης μιας και μόνο ελάχιστες επιχειρήσεις έχουν επενδύσει σε αυτόν τον τομέα.

Το διεθνές μάρκετινγκ
Έχει μεγαλύτερη διάσταση μιας και δεν περιορίζεται μόνο στην εξαγωγή προϊόντων και υπηρεσιών αλλά περιλαμβάνει έναν ευρύτερο όγκο εργασιών που περιλαμβάνει την ανάπτυξη δικτύων πωλήσεων και την δημιουργία μικτών επιχειρήσεων σε διάφορες χώρες. 

Το ίδιο ακριβώς μπορεί να συμβεί και με την κατάδυση ιδρύοντας καταδυτικές επιχειρήσεις σε διάφορες χώρες του εξωτερικού ανάλογα με το όραμα και τους στόχους του κάθε επαγγελματία και επιχειρηματία.

Το πλεονέκτημα τέτοιων ενεργειών θα έχουμε τη δυνατότητα να εξετάσουμε σε επόμενα άρθρα και ζωντανές παρουσιάσεις.     

Μάρκετινγκ μη κερδοσκοπικών οργανισμών
Αφορά έμμεσα τον χώρο της κατάδυσης, μιας και επικεντρώνεται στα ολοκληρωμένα προγράμματα επικοινωνίας των διαφόρων υπουργείων. 

Δυστυχώς από το 2006 μέχρι και σήμερα οι καμπάνιες που αφορούν στον καταδυτικό τουρισμό από τα αντίστοιχα υπουργεία στα οποία υπάγεται και ο καταδυτικός τουρισμός είναι ελάχιστες και αυτό είναι κάτι που θα πρέπει να μας προβληματίσει.


Πολιτιστικό μάρκετινγκ.
Είναι το μάρκετινγκ που σκοπό έχει την προβολή πολιτιστικών γεγονότων, όπως για παράδειγμα η έκθεση boat and fishing - Θαλάσσιος Τουρισμός που είχε την πλειοψηφία των καταδυτικών επιχειρήσεων, το εκθεσιακό συνέδριο ADEX-CON και άλλες αντίστοιχες διοργανώσεις.

Σε αυτό το πεδίο μάρκετινγκ συμπεριλαμβάνονται και εκθέσεις φωτογραφίας, η παρουσίαση του βιβλίου ''Ναυάγια στον Ελληνικό Βυθό'' από το ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη κλπ.

Το αθλητικό μάρκετινγκ
Έχει διπλό χαρακτήρα μιας και επικεντρώνεται στην προώθηση διάδοση και ανάπτυξη διαφόρων αθλημάτων και στην προώθηση προϊόντων που σχετίζονται με αυτά τα αθλήματα.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η προβολή προϊόντων ή υπηρεσιών σε φανέλες αθλητών, αυτοκινήτων και η διοργάνωση εκδηλώσεων από επιχειρήσεις.   

Το Εθνικό μάρκετινγκ
Το Εθνικό μάρκετινγκ επικεντρώνεται στην προβολή μιας χώρας στον ευρύτερο γεωπολιτικό χώρο που ανήκει, ή ακόμα και σε ολόκληρη την υφήλιο, με σκοπό την επίτευξη συγκεκριμένων στόχων, όπως είναι:
Η δημιουργία κάποιας εικόνας (π.χ. η εικόνα καταδυτικά αναπτυγμένης χώρας)
Η  προβολή συγκεκριμένων κλάδων της οικονομίας (π.χ. προβολή της βιομηχανίας της κατάδυσης μίας χώρας ή επιμέρους κλάδων της)
Η ανάληψη της διοργάνωσης μεγάλων αθλητικών γεγονότων (π.χ. Ολυμπιακών αγώνων, Παγκοσμίου Πρωταθλήματος Στίβου, Παγκοσμίου Κυπέλλου ποδοσφαίρου κ.λπ.).

Αντίστοιχα γεγονότα και διοργανώσεις μπορούν να δημιουργηθούν και για την κατάδυση όπως συμβαίνει σε χώρες όπως η Αγγλία, η Αυστραλία και η Πολωνία.  

Και τέλος το πολιτικό μάρκετινγκ το οποίο δεν θα αναπτύξω για ευνόητους λόγους.
               

Όπως εύκολα μπορεί να αντιληφθεί κανείς, η κατάδυση περιλαμβάνεται στην πλειοψηφία των πεδίων μάρκετινγκ και αυτό είναι που την καθιστά ένα εξαιρετικά ενδιαφέρον επάγγελμα με πολλές δυνατότητες, ευκαιρίες και προοπτικές, αλλά το σημαντικότερο και με πολλές υποχρεώσεις!!!

Είναι ο λόγος για τον οποίο αναφέρω συχνά ότι ο σύγχρονος επαγγελματίας της κατάδυσης χρειάζεται τις καταδυτικές  γνώσεις, τις γνώσεις του επαγγέλματος της κατάδυσης, αλλά και όλες τις υπόλοιπες γνώσεις και δεξιότητες που απαιτείται να έχει τον 21ο αιώνα, μέσα στις οποίες είναι και το μάρκετινγκ.

Όσες περισσότερες γνώσεις πέραν των καταδυτικών έχει ένας επαγγελματίας ή επιχειρηματίας της κατάδυσης, τόσο αυξάνει τις πιθανότητες για μια επιτυχημένη επαγγελματική ή/και επιχειρηματική δραστηριότητα με διάρκεια στο χρόνο και ανεπηρέαστη από δύσκολες καταστάσεις όπως μια οικονομική κρίση, τα capital controls κλπ.

Γνωρίζοντας λοιπόν κανείς τις βασικές αρχές και τεχνικές και λαμβάνοντας υπόψη την ιδιομορφία του χώρου μας, μπορεί σχετικά εύκολα να προχωρήσει στο σχεδιασμό και την υλοποίηση αποτελεσματικών προγραμμάτων μάρκετινγκ.

Στην επιτυχία σας!!!  


Tips Για Καταδύσεις Sidemount Από Σκάφος


Οι περισσότεροι από αυτούς που χρησιμοποιούν την διάταξη sidemount αναγνωρίζουν πλέον τα σημαντικά πλεονεκτήματα που έχει υποβρυχίως συγκριτικά με την/τις φιάλες στην πλάτη.

Δεν θα μπορούσαμε όμως να μην παραδεχτούμε ότι παρουσιάζει μερικά μειονεκτήματα στην ακτή αλλά κυρίως στο σκάφος, μιας και μέχρι και σήμερα δεν υπάρχουν ειδικά διαμορφωμένοι χώροι για αυτήν κατηγορία δυτών, πράγμα που σημαίνει ότι αυτό μπορεί να είναι πρόβλημα ιδιαίτερα όταν μιλάμε για φουσκωτά ή μεγάλα σκάφη με πολύ κόσμο.


Για το λόγο αυτό σε αυτό το άρθρο θα σας δώσω μερικά χρήσιμα tips που θα κάνουν ευκολότερη τη ζωή τη δική σας και των πληρωμάτων των σκαφών ώστε να εξασφαλίσετε ότι δεν θα χρειαστεί να βρεθείτε αντιμέτωποι με δυσάρεστες καταστάσεις και ότι οι καταδύσεις θα είναι πραγματικά ευχάριστες.

  • Ενημέρωσε το καπετάνιο, τον συνοδό ή/και το πλήρωμα σχετικά με τις ανάγκες σου σαν δύτης sidemount.
  • Ρώτησέ τους αν υπάρχει κάποιος συγκεκριμένος χώρος που θα τους βόλευε να αποθέσεις τον εξοπλισμό σου καθώς και να ετοιμαστείς για την κατάδυση.
  • Ρώτησε τους πότε θα τους ήταν βολικότερο να μπεις και να βγεις απ’ το νερό.
  • Εξήγησέ τους τον τρόπο που θα σε βόλευε να σε βοηθήσουν να μπεις και να βγεις απ’ το νερό, καθώς και για οποιαδήποτε άλλη βοήθεια χρειαστείς κατά την είσοδο και έξοδο.
  • Αν σε βολεύει να μπεις στο νερό χωρίς τις φιάλες και να στις δώσουν μία μία θα πρέπει να το γνωρίσουν αρκετά νωρίς ώστε να εξετάσουν αν βολεύει να μπεις πρώτος ή τελευταίος.
  • Σε περίπτωση που υπάρχει έντονος κυματισμός ή ρεύμα το παραπάνω μπορεί να μην είναι εφικτό.
  • Σε συνεννόηση με τον καπετάνιο του σκάφους ή/και το πλήρωμα εξέτασε την δυνατότητα τοποθέτησης σκοινιών (στο 1μ) για την πρόσδεση των φιαλών ώστε να της βρεις κατά την είσοδο και να τις αφήσεις κατά την έξοδο, εφόσον το επιτρέπουν οι συνθήκες της θάλασσας.
  • Σε μικρά φουσκωτά σκάφη αυτό μπορεί να είναι εφικτό. Σε μεγάλα σκάφη όμως θα πρέπει να έχετε μεριμνήσει να έχετε ένα τέτοιο σκοινί μαζί σας.
  • Αν θέλεις να είσαι πραγματικά αυτόνομος μια καλή λύση είναι η χρήση θηλιών στους λαιμούς των φιαλών και κρίκους παγουριού τύπου double ender.
  • Θα χρειαστείς λίγο cave line και δύο μεγάλα double ender όπου η μία πόρτα θα είναι αγκιστρωμένη στην θηλιά που έχεις κατασκευάσει στο λαιμό της φιάλης και η άλλη στον μεταλλικό κρίκο D-Ring που βρίσκεται στην εξάρτησή σου στο ύψος του στήθους.
  • Κάνεις αυτό για να φτάσεις μέχρι το νερό και αφού μπεις τοποθετείς το ελαστικό λαστιχόσκοινο που προορίζεται για την συγκράτηση των φιαλών κατά τη διάρκεια της κατάδυσης.
  • Στο τελείωμα της κατάδυσης και προκειμένου να εξέλθεις βγάζεις το λαστιχόσκοινο τοποθετώντας ξανά τα double ender.
  • Με αυτόν τον τρόπο αποφεύγεις πιθανό πρόβλημα – αστοχία του λαστιχόσκοινου κατά την είσοδο και έξοδο απ’ το νερό μιας και δεν θα είναι αυτό που θα χρειαστεί να κρατήσει το βάρος των φιαλών σου.
  • Το ίδιο μπορείς να κάνεις και όταν χρειαστεί να μεταφέρεις τις φιάλες σου ενώ τις έχεις επάνω σου περπατώντας μια σχετικά μεγάλη απόσταση.


Τι να αποφύγετε
  • Μην έχετε την απαίτηση ο καπετάνιος και το πλήρωμα να είναι ενήμεροι για τις διαδικασίες που απαιτούνται ώστε να μπείτε στο νερό. Ιδιαίτερα αν ι ίδιοι δεν έχουν εκπαιδευτεί ή δεν εξυπηρετούν τακτικά δύτες ή ομάδες δυτών sidemount.
  • Αν δεν υπάρχει δυνατότητα να τοποθετηθούν οι φιάλες όρθιες σε κατασκευή του σκάφους που να προορίζεται για αυτόν το σκοπό μην τοποθετείτε τους ρυθμιστές πάνω στις φιάλες, ιδιαίτερα αν αυτές τοποθετηθούν ξαπλωμένες στο κατάστρωμα του σκάφους.
  • Μην κρατάτε τις φιάλες μόνο απ’ το λαιμό και τα κλείστρα όταν πραγματοποιείτε είσοδο γιατί αυξάνετε τις πιθανότητες να χάσετε τη μία ή και τις δύο αν αυτές γλιστρήσουν από τα χέρια σας. Βεβαιωθείτε ότι είναι ασφαλισμένες σε τουλάχιστον ένα σημείο (προτείνονται τα D-Ring της μέσης).
  • Μην προσπαθείτε να προσαρμόσετε τις φιάλες πάνω σας ενώ βρίσκεστε στην επιφάνεια του νερού στην κάθετη στάση. Πέστε μπρούμυτα έχοντας τον εφεδρικό ρυθμιστή (κοντύτερος σωλήνας) στο στόμα. Θα είναι πολύ πιο βολικά και άνετα.
  • Αν έχετε διάταξη 2Χ1μ βάλτε στο στόμα τον ρυθμιστή που δεν περνάει πίσω απ’ τον λαιμό.
  • Μην ξεκινάτε τη κάθοδο από οριζόντια στάση. Πάντα κάθετα και μετά από 2 – 3 μέτρα γυρίστε οριζόντια.




Μέσα στις επόμενες ημέρες θα ανακοινωθεί το επόμενο πρόγραμμα εκπαίδευσης με φιάλες πλάγιας αγκίστρωσης.

Σε περίπτωση που σας ενδιαφέρει να πάρετε μέρος επικοινωνήστε μαζί μας εδώ ή κάντε Like στην Fun Page σελίδα του καταδυτικού μας κέντρου εδώ για να λάβετε την ειδοποίηση.

Καλή εβδομάδα και καλές καταδύσεις!!!

Τι είναι τελικά το μάρκετινγκ;;;


Στα δύο προηγούμενα άρθρα αναφέρθηκα στους λόγους  που αποφάσισα να προχωρήσω στη δημιουργία αυτής της ενότητας καθώς και στο πως κατέληξα να ξεκινήσω να ασχολούμαι με το internet marketing.

Στο σημερινό άρθρο θα προσπαθήσω να προσεγγίσω με όσο το δυνατόν πιο απλό και κατανοητό τρόπο τις βασικές έννοιες ως προς το τι είναι το μάρκετινγκ γενικά και τις δύο διαφορετικές προσεγγίσεις του υποψήφιου πελάτη ώστε να σας βοηθήσω να επαναπροσδιορίσετε  την σημασία του μάρκετινγκ είτε σε επιχειρηματικό είτε σε επαγγελματικό επίπεδο, καθώς και τον τρόπο προσέγγισης των υποψήφιων πελατών που ταιριάζει καλύτερα σε εσάς.


Από το 1948 περίπου οι ειδικοί προσπαθούν να αποδώσουν έναν ορισμό για το marketing.
Ακριβής μετάφραση του όρου δεν υπάρχει μέχρι και σήμερα ούτε στα Ελληνικά, κάτι που μεγαλώνει την γενικότερη σύγχυση γύρω απ’ το θέμα.

Αν και έχει γίνει προσπάθεια να δοθούν διάφοροι όροι, κανένας δεν θεωρήθηκε δόκιμος γιατί κανένας τους δεν μπορεί να αποδώσει ακριβώς την έννοια και το περιεχόμενο  του.

Πολλοί συγχέουν το μάρκετινγκ με τις πωλήσεις, άλλοι το μπερδεύουν με τις διαφήμισεις και τις ενέργειες για την προώθηση των πωλήσεων και άλλοι προβαίνουν σε έναν συνδυασμό της προσωπικής πώλησης και της διαφήμισης.


Τι είναι όμως τελικά το μάρκετινγκ ;;;

Το μάρκετινγκ με απλά λόγια είναι ο τρόπος επιχειρηματικής σκέψης και δράσης που στηρίζεται στην αρχή της πλήρους ικανοποίησης των αναγκών του πελάτη μέσα απ’ τα προϊόντα, τις υπηρεσίες και την σωστή εξυπηρέτηση.

Έχοντας εξασφαλίσει ότι κατανοήσαμε πως το μάρκετινγκ ΔΕΝ είναι η απλή πώληση προϊόντων, το επόμενο που χρειάζεται να κατανοήσουμε είναι ότι το σωστό μάρκετινγκ περιλαμβάνει όλες τις ενέργειες της διοίκησης και των εργαζομένων σε μια επιχείρηση, ανεξάρτητα αν οι τελευταίοι δραστηριοποιούνται στην παραγωγή, το λογιστήριο, τις πωλήσεις ή οποιοδήποτε άλλο τμήμα της επιχείρησης, που να στοχεύουν στην πλήρη ικανοποίηση των αναγκών του πελάτη και προσέξτε… είτε έρχονται σε άμεση επαφή μαζί του είτε όχι!!!

Κάνοντάς το ακόμα πιο απλό, θα πρέπει ο επιχειρηματίας να έχει έναν ξεκάθαρο στόχο τον οποίον όμως να ασπάζονται και να υιοθετούν και οι εργαζόμενοι στην επιχείρηση.

Αυτό επιτυγχάνεται με την πρόσληψη προσωπικού και την καταβολή μηνιαίας συνήθως αμοιβής.

Αν τώρα ο στόχος εξυπηρετεί και ένα όραμα του επιχειρηματία και οι εργαζόμενοι ταυτίζονται με αυτό, τότε αρχίζουμε να συζητάμε για την απόλυτη επιτυχία σε όλα τα επίπεδα, είτε αφορά στις σχέσεις του προσωπικού με την επιχείρηση και το αντίστροφο, είτε στις σχέσεις του προσωπικού με τον πελάτη οι οποίες επηρεάζουν την επιτυχία και την βιωσιμότητα της επιχείρησης.

Αυτό είναι λιγότερο εύκολο να επιτευχθεί μιας και απαιτείται μια ελαφρώς πιο σύνθετη διαδικασία από την πλευρά του επιχειρηματία η οποία περιλαμβάνει το να επικοινωνήσει σωστά και αποτελεσματικά το όραμά του και φυσικά την εύρεση των κατάλληλων ανθρώπων στους οποίους συμπεριλαμβάνεται και το ''προσωπικό''.


Όπως ίσος έχετε αρχίσει να αντιλαμβάνεστε το μάρκετινγκ είναι ιδιαίτερα  σύνθετη επιχειρηματική λειτουργία κατά την οποία χρειάζεται να εντοπίζονται και όχι όπως εσφαλμένα πιστεύουν ή πράτουν κάπιοι να δημιουργούνται ανάγκες, επιθυμίες και απαιτήσεις μικρών και μεγάλων κοινωνικών ομάδων, επιχειρήσεων, επαγγελματιών και οργανισμών, να προσδιορίζει την έντασή τους και να καθορίζει τα  target groups, έτσι ώστε να δημιουργηθούν προϊόντα και υπηρεσίες οι οποίες εξυπηρετούν τα εξυπηρετούν, κατευθύνοντας τη ροή τους με αποτελεσματικό τρόπο προς τους τελικούς καταναλωτές – χρήστες.

Παράλληλα θα πρέπει να αξιοποιηθούν όλες οι παραγωγικές δυνάμεις της επιχείρησης επιδιώκοντας με κάθε τρόπο την πλήρη ικανοποίηση των αναγκών του πελάτη.

Αυτό με τη σειρά του θα αποφέρει τα οικονομικά οφέλη της επιχείρησης ή/και του επαγγελματία.

Κάνοντας τον απολογισμό όλων των παραπάνω καταλήγουμε στο ότι  το μάρκετινγκ είναι η τέχνη της επιχείρησης ή/και του επαγγελματία να δημιουργεί ικανοποιημένους πελάτες και να τους διατηρεί!!!


Ως προς αυτήν την κατεύθυνση τώρα υπάρχουν δύο διαφορετικές προσεγγίσεις του πελάτη από την επιχείρηση ή/και τον επαγγελματία.
Η πελατοκεντρική και η ανθρωποκεντρική.

Αν θα θέλαμε να δώσουμε έναν ορισμό για την πελατοκεντρική προσέγγιση του πελάτη θα λέγαμε ότι είναι η προσέγγιση κατά την οποία η επιχείρηση ή ο επαγγελματίας πουλάει απλά ότι ζητάει η αγορά.

Αντίθετα με την ανθρωποκεντρική που η αγορά εξακολουθεί να ζητάει, η επιχείρηση ή ο επαγγελματίας πουλάει κάτι διαφορετικό το οποίο όμως είναι τεκμηριωμένα εξακριβωμένο ότι θα βοηθήσει τον πελάτη στο να αποκτήσει περισσότερα ή να έχει καλύτερα αποτελέσματα.

Και στις δύο περιπτώσεις καλύπτονται ανάγκες του πελάτη με τη διαφορά όμως ότι στη μία περίπτωση ο επιχειρηματίας ή/και επαγγελματίας απλά παίρνει λεφτά, ενώ στην άλλη βοηθά τον άνθρωπο και εξ’ αιτίας αυτού αμείβεται.

Ότι απ’ τα δύο υιοθετήσει ο επιχειρηματίας ή ο επαγγελματίας αυτό και θα λάβει ως υπαλλήλους και αντίστροφο. 


Κατόπιν των ανωτέρω ελπίζω να είναι ξεκάθαρο ότι ο επιχειρηματίας ή/και επαγγελματίας της κατάδυσης δεν μπορεί, ειδικά στις μέρες μας πλέον, να είναι μόνο Divemaster, εκπαιδευτής ή εκπαιδευτής εκπαιδευτών ή και ιδιοκτήτης καταδυτικού κέντρου.

Οι συνθήκες και οι προϋποθέσεις κάτω απ’ τις οποίες καλούμαστε να προσφέρουμε τις υπηρεσίες μας δεν μας αφήνουν και πολλά περιθώρια για να προσλάβουμε εξειδικευμένο προσωπικό μάρκετινγκ, πωλήσεων, λογιστικών, κατασκευής και συντήρησης ιστοσελίδων, blog, social network και τόσων ακόμα ειδικοτήτων που απαιτούνται για την υποστήριξη μιας επαγγελαμτικής ή/και επιχειρηματικής δραστηριότητας.

Είμαστε όμως υποχρεωμένοι να τα διενεργούμε μόνοι μας, ταυτόχρονα με τις όποιες υποχρεώσεις και γνώσεις απαιτεί η δουλειά της κατάδυσης για λόγους που θα αναπτύξω σε επόμενα άρθρα.

Μέχρι τότε μπορείτε να γράφετε τα σχόλια και τις ερωτήσεις σας ακριβώς από κάτω ή να επικοινωνήσετε μαζί μου εδώ για οτιδήποτε σας απασχολεί σχετικά με το θέμα.

Αν βρίσκετε ότι αυτή η ενότητα μπορεί να σας βοηθήσει να αναπτύξετε την επαγγελματική και επιχειρηματική σας δραστηριότητα συμπληρώστε ακριβώς από κάτω το όνομα και το email σας για να λαμβάνετε άρθρα και οτιδήποτε νεότερο σχετικά με τις εξελίξεις στο χώρο του marketing, σεμινάρια από εγκεκριμένους εκπαιδευτικούς φορείς, τεχνικές προώθησης και το σημαντικότερο, δωρεάν εκπαιδευτικό υλικό που θα σας βοηθήσει με τον ίδιο τρόπο που βοήθησε κι εμάς!!!



Καλή συνέχεια σε όλους           

SIDEMOUNT: Πλεονεκτήματα - Μειονεκτήματα - Αφαίρεση και Επανατοποθέτηση Φιαλών





Σε αυτό το άρθρο θα αναφερθούμε στα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματα των καταδύσεων sidemount στην ανοιχτή θάλασσα και στην αφαίρεση και επανατοποθέτηση φιαλών στην επιφάνεια και υποβρυχίως.

Σκοπός του άρθρου είναι να βοηθήσει όσους είναι ήδη εξοικειωμένοι ή σκέφτονται να εκπαιδευτούν στην κατάδυση με φιάλες πλάγιας αγκίστρωσης να κατανοήσουν σωστότερα τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματα  της κατάδυσης sidemount καθώς και τις προϋποθέσεις κάτω απ’ τις οποίες μπορούν να αφαιρούν και να επανατοποθετούν τις φιάλες τους ώστε να ελαχιστοποιήσουν τις πιθανότητες να βρεθούν αντιμέτωποι με δυσάρεστες ή και επικίνδυνες καταστάσεις υποβρυχίως.  




Αν και από το 1940 περίπου που η μονή φιάλη χρησιμοποιείται για κατάδυση με σκοπό την αναψυχή ο καταδυτικός εξοπλισμός όλο και βελτιώνεται αλλά χωρίς ουσιώδης αλλαγές και με πολύ μικρές αλλαγές.

Η μεγάλη αλλαγή που ήρθε από τους δύτες που έφεραν την καταδυτική τους φιάλη στην πλάτη ήταν η ανακάλυψη του ρυθμιστή πλευστότητας με τη μορφή που τον ξέρουμε σήμερα και η υιοθέτηση της εφεδρικής πηγής παροχής αέρα (χταπόδι).

Γενικά η έννοια της εφεδρείας προέρχεται από τους δύτες που έφεραν είτε μία είτε δύο φιάλες στην πλάτη.

Τα πρώτα φαινόμενα που παρουσιάστηκαν με την εμφάνιση της κατάδυσης sidemount ήταν από τη μία οι δύτες που ήταν έτοιμοι να προχωρήσουν με την εκπαίδευση τους στο επίπεδο του technical να αναρωτιούνται  αν θα μπορούσαν να χρησιμοποιήσουν τις τεχνικές που χρησιμοποιούσαν οι σπηλαιοδύτες ώστε να αυξήσουν την ασφάλεια και την αυτάρκεια και από τη άλλη οι διαφωνίες σχετικά με το αν είναι ασφαλέστερη η χρήση δύο ανεξάρτητων ή δύο ενωμένων φιαλών με γέφυρα απομόνωσης (manifold).

Κάτι αντίστοιχο συνέβη και με το αν το sidemount χρειάζεται και αν είναι ασφαλέστερο για καταδύσεις στην ανοιχτή θάλασσα από δύτες αναψυχής.

Λαμβάνοντας υπ’ όψιν το επίπεδο που έχει φτάσει η κατάδυση με φιάλες πλάγιας αγκίστρωσης σήμερα, μπορούμε να πούμε είχε την μεγαλύτερη και πιο ραγδαία εξέλιξη στα συστήματα κατάδυσης.




Πλεονεκτήματα

Ρίχνοντας τώρα μια ματιά στα γενικά οφέλη της κατάδυσης sidemount αναγνωρίζουμε τα εξής:
  • Περισσότερο αέριο συγκριτικά με την μονή φιάλη
  • Ευκολότερη πρόσβαση στα κλείστρα και τα πρώτα στάδια
  • Πρόσβαση σε μονές φιάλες σε οποιοδήποτε καταδυτικό κέντρο στην Ελλάδα και το εξωτερικό
  • Κανένας περιορισμός στο εύρος κινήσεων του αυχένα και της πλάτης
  • Πιο άνετη και ξεκούραστη μεταφορά μίας μίς φιάλης είτε για καταδύσεις από ακτή είτε από σκάφος
  • Δε χρειάζεται να ρυθμίζεις τα τσέρκια και τις ντίζες για την προσαρμογή του BCD
  • Εύκολη εφαρμογή σε οποιοδήποτε σχήμα και μέγεθος σώματος
  • Λιγότερος εξοπλισμός και βάρος για τη διενέργεια ταξιδιών
  • Πιο άνετη προσαρμογή του εξοπλισμού και της/των φιαλών σε άτομα με αναπηρία
  • Για τους λάτρεις των ναυαγίων, πρόσβασή σε περιοχές που με τη φιάλη στην πλάτη είναι αδύνατη.


Μειονεκτήματα

Η δυνατότητα χρήσης δύο φιαλών, κατ επέκταση και περισσότερου αερίου έχει και κάποια μειονεκτήματα στα οποία πρέπει να δοθεί έμφαση και προσοχή.
  • Δυνατότητα αύξησης του χρόνου παραμονής υποβρυχίως πέρα απ’ τα όρια των πινάκων αέρα και nitrox
  • Αύξηση βάθους ή απόστασης απ’ το σημείο εισόδου εξόδου
  • Απώλεια θερμότητας εξ αιτίας της αυξημένης παραμονής υποβρυχίως
  • Αύξηση πιθανοτήτων απαίτησης διαδικασιών αποσυμπίεσης
  • Αυξημένες πιθανότητες δυσλειτουργίας του εξοπλισμού.

ΠΡΟΣΟΧΗ!! Είναι απίστευτα εύκολο να περάσει κανείς από την σπορ κατάδυση – κατάδυση αναψυχής στην τεχνική κατάδυση. 
Πρόκειται κυριολεκτικά για λεπτά του χρόνου τα οποία θα κάνουν τη διαφορά, για τα οποία όμως χρειάζονται ώρες στον σχεδιασμό και την προετοιμασία της κατάδυσης και του εξοπλισμού.




Αφαίρεση – Επανατοποθέτηση φιαλών

Η μερική ή ολική αφαίρεση – επανατοποθέτηση των φιαλών sidemount τώρα είναι ένα κεφάλαιο από μόνο του.

Για τις σπορ καταδύσεις στην ανοιχτή θάλασσα είναι ελάχιστες οι περιπτώσεις που μπορεί ο δύτης να χρειαστεί  να αφαιρέσει και να επανατοποθετήσει τις φιάλες.

Στα σίγουρα είναι κάτι που ο δύτης πρέπει να κάνει στην επιφάνεια για να βγει στην ακτή ή να ανέβει στο σκάφος και μάλιστα είναι και ένα απ’ τα σημαντικότερα πλεονεκτήματα του sidemount.

Η αφαίρεση και επανατοποθέτηση τους όμως προκειμένου να περάσει σε στενές περιοχές υφάλων, ναυαγίων και σπηλαιωμάτων δεν ενδείκνυται μιας και αυτή ορίζεται ως κατάδυση σε περιβάλλον οροφής, για την οποία απαιτείται διαφορετικού είδους εκπαίδευση και δεξιότητες.

Οι δύτες που έχουν την επιθυμία για τέτοιου είδους καταδύσεις θα πρέπει να απευθυνθούν σε εκπαιδευτές οι οποίοι είναι διαπιστευμένοι και μπορούν να προσφέρουν εκπαίδευση για καταδύσεις σε περιβάλλον οροφής.

Είναι λοιπόν βέβαιο πως η αφαίρεση – επανατοποθέτηση φιαλών για σπορ καταδύσεις στην ανοιχτή θάλασσα ΔΕΝ συστήνονται  για τους παρακάτω λόγους:
  • Απώλεια ισορροπίας το οποίο μπορεί να εξελιχθεί σε ανεξέλεγκτη ανάδυση. Ακόμα χειρότερα αν η κατάδυση απαιτεί αποσυμπίεση.
  • Απώλεια αερίου ως αποτέλεσμα απώλειας της φιάλης, όπου σε συνδυασμό με το προηγούμενο σενάριο ο δύτης θα έχει πλέον χάσει και το αέριο που απαιτείται για την πραγματοποίηση της ανάδυσης.
  • Να έχετε επίσης στην άκρη του μυαλού σας ότι η αφαίρεση ή η τοποθέτηση φιαλών στην επιφάνεια μπορεί επίσης να δημιουργήσει προβλήματα στην περίπτωση που η φιάλη ξεφύγει απ’ τα χέρια του δύτη και είτε χαθεί, είτε χτυπήσει άλλον δύτη που βρίσκεται ακόμα υποβρυχίως πραγματοποιώντας την στάση ασφαλείας.


 Cavern sidemount diver


Για όλους τους παραπάνω λόγους λοιπόν θα πρέπει να δώσετε ιδιαίτερη προσοχή στα:
  • Επιλογή πάχους του λαστιχόσκοινου που συγκρατεί τις φιάλες, αναλογικά με τον όγκο και το βάρος τους
  • Διάταξη που θα αποφασίσετε ότι είναι σωστότερη για τη συγκράτησή των φιαλών (μονοκόμματο ή θηλιές)
  • Με δεδομένο ότι είναι κάτι που θα διδαχτείτε κατά τη διάρκεια της εκπαίδευσής σας, φροντίστε να κάνετε εξάσκηση στα βήματα και τις διαδικασίες αφαίρεσης – επανατοποθέτησης, ξεκινώντας α' την επιφάνεια και στα ρηχά, αποφεύγοντας τις περιοχές με μεγάλο βάθος. 


Μέσα στις επόμενες ημέρες θα ανακοινωθεί το επόμενο πρόγραμμα εκπαίδευσης με φιάλες πλάγιας αγκίστρωσης.

Σε περίπτωση που σας ενδιαφέρει να πάρετε μέρος επικοινωνήστε μαζί μας εδώ ή κάντε Like στην Fun Page σελίδα του καταδυτικού μας κέντρου εδώ για να λάβετε την ειδοποίηση.

Καλή εβδομάδα και καλές καταδύσεις!!!