Καταδύσεις Ρεκόρ




Πολλά είναι αυτά που έχουν γραφτεί για τους υπέροχους αυτούς ανθρώπους που τους αρέσει να ξεπερνούν τα όρια.

Πολλοί είναι αυτοί που θαυμάζουν αυτούς που τους αρέσει να ξεπερνούν τα όρια.
Άλλοι τόσοι είναι αυτοί που, θέλουν, μπορούν ή θέλουν να μπορούν να ξεπερνάνε τα όρια.

Στο τελευταίο, σημαντικό ρόλο έπαιξε και η έξαρση του διαδικτύου και των μέσων κοινωνικής δικτύωσης, με πληθώρα motivational videos να δείχνουν επιτεύγματα αυτών των ιδιαίτερων ανθρώπων που ξεπερνούν τα όρια και τον εαυτό τους, αλλά και motivational quotes που κατακλύζουν τοίχους και  News feeds επαγγελματιών και άλλων καθημερινών χρηστών του διαδικτύου! 

Από το 2006 που γιορτάσαμε την απελευθέρωση της αυτόνομης κατάδυσης στην Ελλάδα, βλέπουμε μία αργή μεν αλλά ανοδική πορεία της Ελληνικής αυτόνομης κατάδυσης, με όλο και περισσότερους ανθρώπους να ξεκινούν την ενασχόλησή τους με το σπορ, και ακόμα τόσους να εξελίσσονται μέχρι τις επαγγελματικές βαθμίδες και την ίδρυση καταδυτικών κέντρων.

Τα τελευταία χρόνια ωστόσο παρατηρείται και μια επιπλέον κινητικότητα, που έχει να κάνει με την αύξηση των ορίων της Ελληνικής κατάδυσης και των προσωπικών ορίων, κατάσταση γνωστή ως ρεκόρ.

Παράλληλα όμως, πάλι εξ αιτίας των δυνατοτήτων και της αμεσότητας του διαδικτύου, βλέπουμε την ανάπτυξη και τα επιτεύγματα άλλων δυτών από άλλα κράτη της Ευρώπης και του κόσμου.

Είναι στη φύση του ανθρώπου. Θέλει πάντα να ξεχωρίζει. Ο πιο κοντός, ο πιο ψηλός, έχουν γεννηθεί έτσι. Με τους υπόλοιπους όμως που θέλουν να σημειώσουν ρεκόρ, τι γίνεται;




Σύμφωνα με την ετυμολογία: «ρεκόρ είναι οτιδήποτε φτάνει σε σημείο ανώτερο από προηγούμενο»

Αν και οι άνθρωποι που αναζητούν το παραπάνω, το περισσότερο και το ανώτερο απ’ το προηγούμενο σημείο είναι αναμφισβήτητα αξιοθαύμαστοι, η σημασία, η σπουδαιότητα και η αξία της κάθε τέτοιας προσπάθειας θα επισκιάζεται από ένα μεγάλο και αναπάντητο «ΓΙΑΤΙ»!!!

Ένα «ΓΙΑΤΙ» την απάντηση του οποίου δεν θα πάρεις ούτε εσύ, ούτε εγώ, ούτε κανένας μας για δύο λόγους.

Ο πρώτος είναι γιατί επί της ουσίας δεν θα μπεις ποτέ στο μυαλό και τον τρόπο σκέψης του ανθρώπου που το κατόρθωσε.
Συνεπώς θα πρέπει αναγκαστικά να μείνεις και να αρκεστείς στην δήλωσή του, εφόσον η προσπάθεια στέφθηκε με επιτυχία.

Ο δεύτερος είναι γιατί στην περίπτωση που τελικά κάτι δεν πάει καλά, δεν θα υπάρξει καμία δήλωση από πλευράς του.




Ποιοι όμως είναι οι λόγοι για τους οποίους αποφασίζεται η κατάρριψη ενός ρεκόρ;

Αν και οι απαντήσεις ποικίλουν ανάλογα με το αντικείμενο και το θέμα, οι λόγοι για τους οποίους αποφασίζει κανείς να καταρρίψει ένα ρεκόρ στην αυτόνομη κατάδυση συνήθως περιλαμβάνουν:

Κοινωνικοί
  • Επιστημονική έρευνα – συμπεράσματα
  • Ανάδειξη της τοπικής αυτόνομης κατάδυσης  - διαφήμιση

 Ατομικοί
  • Προσωπική ευχαρίστηση
  • Οικονομική και κοινωνική ευμάρεια



Ως προς την ¨επιστημονική έρευνα – συμπεράσματα¨

Αν και είναι μια προσέγγιση κατά την οποία θα ωφεληθεί το σύνολο της παγκόσμιας καταδυτικής κοινότητας και όπως και να το κάνουμε ακούγεται ενδιαφέρουσα, εντούτοις δεν μπορούμε να παραβλέψουμε το γεγονός ότι οι ανάγκες της επιστημονικής έρευνας  και των συμπερασμάτων, προκύπτουν και καλύπτονται σε ένα αρκετά μεγάλο βαθμό απ’ την επαγγελματική – commercial κατάδυση, τα ερευνητικά κέντρα, το Αμερικάνικο πολεμικό ναυτικό κλπ.

Δεν μπορούμε επίσης να αρνηθούμε ότι οι γνώσεις και οι εφαρμογές της θεωρίας (και όχι της επιστήμης) της αποσυμπίεσης είναι ήδη κατά 90% γνωστές.

Επειδή όμως δεν θα ήταν σωστό τα παραπάνω να αποτελέσουν δογματικές και αφοριστικές τοποθετήσεις, αφήνεται πάντα ανοιχτό το ενδεχόμενο να ισχύει η διενέργεια ρεκόρ για επιστημονική έρευνα – συμπεράσματα, με την προϋπόθεση όμως ότι πρώτον υπάρχει επιστημονική ομάδα ή φορέας και δεύτερον συμμετέχει ενεργά και είναι παρόν καθ’ όλη την διάρκεια της προετοιμασίας και της διενέργειας της κατάδυσης ρεκόρ, έχοντας επιπροσθέτως ανακοινώσει – αναφέρει κάπου τους λόγους, τους τομείς της και τα οφέλη της έρευνας.


Ως προς την ανάδειξη της τοπικής αυτόνομης κατάδυσης  - διαφήμιση

Είναι μία επίσης ενδιαφέρουσα προσέγγιση, μιας και η δημοσιότητα που παίρνει μια πετυχημένη προσπάθεια είναι ιδιαίτερα αυξημένη, μέσα από αναδημοσιεύσεις στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, τα ειδησεογραφικά και καταδυτικά Blogs, τα φόρουμ, τις εφημερίδες, τα κανάλια κλπ, τόσο σε τοπικό όσο και σε διεθνές επίπεδο.

Αυτό έχει σαν αποτέλεσμα την ταυτόχρονη προβολή, όχι μόνο του δύτη και της επιχείρησής του (στις περισσότερες των περιπτώσεων), αλλά της ευρύτερης τοποθεσίας και της χώρας απ' την οποία προέρχεται ή δραστηριοποιείται, γεγονός που υπό προϋποθέσεις μπορεί να αποφέρει αύξηση του αριθμού των δυτών και άλλων επισκεπτών (πχ δημοσιογράφων) που θα θελήσουν να γνωρίσουν από κοντά και να εμπνευστούν απ’ τον κάτοχο του ρεκόρ.

Αν και δεν μπορούμε να αρνηθούμε ότι πρόκειται για μια ωραία ιδέα, στα σίγουρα δεν μπορούμε να αρνηθούμε το γεγονός ότι η ιδέα αυτή παραμένει στο επίπεδο της πρόθεσης.

Ο λόγος που το υποστηρίζω είναι διότι οι προωθητικές ενέργειες επαγγελματικής, τοπικής και τουριστικής προβολής, έχουν συγκεκριμένα βήματα και στάδια (χρονικά και πρακτικά) τα οποία και πάλι στο 90% των περιπτώσεων δεν καλύπτονται, άρα και δεν υλοποιούνται.

Εύλογα λοιπόν καταλήγουμε στο συμπέρασμα ότι η μπορεί η πρόθεση είναι η καλύτερη, αλλά ως προς τον ολοκληρωμένο σχεδιασμό, προγραμματισμό και εκτέλεση παρουσιάζει βασικά και στοιχειώδη κενά, πράγμα που καταδικάζει το πιθανό συνολικό όφελος.




Ως προς την προσωπική ευχαρίστηση

Όπως αναφέρθηκε και στην αρχή αυτού του άρθρου, είναι στη φύση του ανθρώπου να θέλει πάντα να ξεχωρίζει.

Είναι επίσης αναφαίρετο δικαίωμα του κάθε ανθρώπου να ορίζει τον ή τους τρόπους με τους οποίους θα προσπαθήσει να καταφέρει να ξεχωρίζει.

Ας είμαστε όμως ειλικρινείς. Θα επέτρεπες σε άλλον άνθρωπο να σε μεταχειριστεί και να σε τιμωρήσει με τον τρόπο που το κάνεις εσύ, όχι μόνο στην κατάδυση αλλά και στην καθημερινή σου ζωή, στον εαυτό σου;;;

Ποια είναι άραγε τα βαθύτερα αίτια που σε κάνουν να θέλεις να αυτόμαστιγώνεσαι  και να τζογάρεις τον ψυχισμό και την σωματική σου ακεραιότητα;

Τι είναι αυτό που σε ωθεί στο να θέτεις τους όρους και τις προϋποθέσεις αυτές που μπορούν να σε κάνουν ανάμνηση στους γονείς, την γυναίκα, τα παιδιά σου, τους φίλους σου, τους πελάτες σου και όλους αυτούς που αγαπάς και σε αγαπούν;

Τι είναι αυτό που σε κάνει αδιάφορο με τα προβλήματα που θα αφήσεις σε εκκρεμότητα και με αυτά που θα δημιουργήσεις αν κάτι δεν πάει καλά και τα οποία θα ¨κληρονομήσουν¨ αναλογικά όλοι αυτοί για τους οποίους θα έδινες και τη ζωή σου;;;  


Ως προς την οικονομική και κοινωνική ευμάρεια

Αν και είναι κάτι που μπορεί να ίσχυε και να συνέβαινε στην εποχή του Mark Ellyatt, του Pascal Bernabe & του Nuno Gomez, υπάρχουν αδιαμφισβήτητα γεγονότα, καταστάσεις και συνθήκες που στις μέρες μας το κάνουν ουτοπία.

Για να καταλάβεις τι εννοώ βεβαιώσου ότι έχεις διαβάσει όσα έγραψα παραπάνω και μετά σκέψου:
  • Το κόστος για τα βήματα και τις διαδικασίες που απαιτούνται για την ανάδειξη της τοπικής αυτόνομης κατάδυσης – διαφήμισης του τόπου.
  • Το κόστος της προετοιμασίας για την τελική κατάδυση (εξοπλισμός, αέρια, μετακινήσεις, ομάδα υποστήριξης, απώλειες κλπ)
  • Την Ευρωπαϊκή οικονομική κατάσταση
  • Την οικονομική κατάσταση της τοπικής αυτοδιοίκησης και της Ελλάδας
  • Τις υποδομές για την διενέργεια καταδύσεων ρεκόρ

Είναι μερικά μόνο από αυτά που εφόσον τα λάβεις υπ όψη σου και κάνεις τα μαθηματικά, θα καταλάβεις ότι τα μεγέθη είναι γεωμετρικά δυσανάλογα.

Αυτό με τη σειρά του επηρεάζει και την κοινωνική ευμάρεια, μιας και απ’ όσο τυχαίνει να γνωρίζω, κανένας εκ των κατόχων των ρεκόρ δεν έχουν μπει στο Forbs, το Virgin και άλλα επιχειρηματικά και οικονομικά περιοδικά σαν Success Stories!

Στο παραπάνω πρόσθεσε και το ότι ακόμα και αν καταρριφθεί το ρεκόρ, η δημοσιότητα και οι πανηγυρισμοί δεν κρατάνε περισσότερο από μία δύο εβδομάδες το πολύ, μιας και όπως ανέφερα και νωρίτερα, οι έξαρση του διαδικτύου και των μέσων κοινωνικής δικτύωσης, σε συνδυασμό με άλλα καταδυτικά επιτεύγματα που λαμβάνουν χώρα ανά τον κόσμο, θα επισκιάσουν γρήγορα ένα χωρίς ουσία τελικά (βλέπε επιστημονική έρευνα – συμπεράσματα & ανάδειξη της τοπικής κατάδυσης – διαφήμιση) κατόρθωμα.




Είναι καιρός πλέον να κατανοήσεις ότι στις μέρες μας δεν υπάρχει τίποτα νέο για να ανακαλύψεις. Υπάρχουν εκατομμύρια παραδείγματα και λόγοι που με κάνουν να το υποστηρίζω.

Χρειάζεται να καταλάβεις ότι στις μέρες μας αυτό που μετράει περισσότερο είναι η δημιουργικότητα, η φαντασία, η διαδρομή και το τελικό αποτέλεσμα.

Χρειάζεται να μάθεις να αγαπάς τον εαυτό σου λίγο περισσότερο ώστε να μην τον στερήσεις από αυτούς που αγαπάς και σε αγαπούν, προσφέροντάς τους το μοναδικό πράγμα που χρειάζονται από εσένα.
Την παρουσία σου, το χαμόγελο και την αγκαλιά σου!

Κάνε ένα ρεκόρ απ’ το οποίο θα μάθεις, θα διδαχτείς, θα αναπτυχθείς και θα διδάξεις κι άλλους. 
Ρεκόρ απ' το οποία/α θα διδαχτούν και θα εμπνέονται οι επόμενες γενιές, με τρόπο που να μη χρειάζεται να εκθέτουν το εαυτό τους σε ανούσιους κίνδυνους!



Άσε παρακαταθήκη. Όχι διαθήκη!

Φτιάξε στατιστικά. Μην γίνεσαι στατιστική!



Σπύρος Κόλλας
Εκπαιδευτής Καταδύσεων

Δεν υπάρχουν σχόλια :

Δημοσίευση σχολίου