Διαφορές του Επαγγελματία και του Επιχειρηματία της κατάδυσης.

Δεν υπάρχουν σχόλια
Στο σημερινό μας άρθρο θα εξετάσουμε τις διαφορές ανάμεσα στους επαγγελματίες της κατάδυσης και τους επιχειρηματίες – καταδυτικά κέντρα προκειμένου να βοηθήσω όσους δραστηριοποιούνται στον χώρο της κατάδυσης να κατανοήσουν τις διαφορές και να αποκτήσουν σωστότερη αντίληψη των δικαιωμάτων αλλά και των υποχρεώσεων που διέπουν την ενασχόληση τους με το επάγγελμα της κατάδυσης.

Αποσαφηνίζοντας παράλληλα ακόμα περισσότερο παρερμηνείες και ενστάσεις όπως αυτές περιγράφονται στο σχετικό άρθρο εδώ, θα μπορείτε να θέσετε τις απαραίτητες προϋποθέσεις για καλύτερη, πιο ευχάριστη αλλά και το σημαντικότερο δημιουργική εργασία, είτε σαν επαγγελματίας, είτε σαν επιχειρηματίας.
 Επισκεφθείτε το ολοκαίνουργιο site μας
Εππισκεφθείτε το ολοκαίνουργιο site μας

Είστε από αυτούς που στο κλείσιμο μιας καταδυτικής σεζόν δεν μείνατε και τόσο ευχαριστημένοι από τον εργοδότη σας στο καταδυτικό κέντρο που αποφασίσατε να δραστηριοποιηθείτε;

Μήπως είστε ιδιοκτήτης καταδυτικού κέντρου και αντιμετωπίσατε πρόβλημα κατά τη διάρκεια ή και το κλείσιμο της καταδυτικής περιόδου με τους divemasters και τους εκπαιδευτές που εργάστηκαν για εσάς;

Πολλά παραδείγματα κάθε τέλος καλοκαιριού, τόσο από προσωπική εμπειρία όσο και από συζητήσεις με φίλους και γνωστούς επαγγελματίες και επιχειρηματίες.



Ένα πολύ χαρακτηριστικό περιστατικό όταν ακόμα δούλευα για λογαριασμό άλλου καταδυτικού κέντρου, ήταν μια διένεξη ενός συναδέλφου εκπαιδευτή με τον ιδιοκτήτη της επιχείρησης.

Ήταν λίγο μετά την έναρξη της σεζόν όταν έπρεπε να δοθεί δεύτερη σειρά διαφημιστικών εντύπων σε τέσσερα ξενοδοχεία και να γίνει και η ενημέρωση δύο νέων γκρουπ δυτών από το εξωτερικό που μόλις είχαν φτάσει στα ξενοδοχεία τους.

Συνηθίζαμε να κάνουμε μια πρώτη γνωριμία δίνοντας γενικές κατευθύνσεις και οδηγίες πριν καν φτάσουν στο καταδυτικό κέντρο ώστε να μην προκαλείται σύγχυση και ευτράπελα κατά την εναλλαγή των γκρουπ. Ταυτόχρονα εξασφαίζαμε και τον απαιτούμενο χώρο για την αποθήκευση των εξοπλισμών τους.

Ήταν κάποια από αυτά που συνήθιζε να κάνει ο επιχειρηματίας όμως τη δεδομένη στιγμή έπρεπε να διευθετήσει ορισμένες υποχρεώσεις με δημόσιες υπηρεσίες, κάποιες αλλαγές στο σκάφος και μια επιδιόρθωση βλάβης στις εγκαταστάσεις του καταδυτικού κέντρου.

Και ενώ επρόκειτο για έναν ιδιαίτερα συνεννοήσιμο και ευχάριστο άνθρωπο ο οποίος φρόντιζε με θαυμάσιους τρόπους να κάνει την καθημερινότητα του προσωπικού και των πελατών μια μοναδική και ξεχωριστή εμπειρία, όταν ζήτησε από τον εκπαιδευτή να βοηθήσει κάνοντας την διανομή των φυλλαδίων και την ενημέρωση των γκρουπ, έγινε αποδέκτης μιας έντονης λογοκρισίας, με χαρακτηρισμούς και απαξίωση και το χειρότερο, τη στιγμή που υπήρχαν ήδη πελάτες στο καταδυτικό κέντρο.

Προσπάθησε φυσικά στην αρχή με ήπιο τρόπο να κάνει διάλογο εξηγώντας τους λόγους που θα έπρεπε να τα κάνει ο ως άνω εκπαιδευτής, δίνοντάς του και μερικά πρόσθετα οφέλη που θα αποκόμιζε (όχι οικονομικά), αλλά μάταια.

Η κατάληξη ήταν να αποφασιστεί εκείνη τη στιγμή από τον επιχειρηματία η λήξη της συνεργασίας τους και το χειρότερο με έναν πολύ δυσάρεστο τρόπο.

Να διευκρινιστεί ότι μέχρι εκείνη τη στιγμή ο συγκεκριμένος, αρκετά παλιότερος από εμένα και τους άλλους δύο εκπαιδευτής, διενεργούσε μόνο τα σχολεία και μέρος από τις συνοδευόμενες καταδύσεις παραλαμβάνοντας τα πάντα έτοιμα.
Η μόνη του ενασχόληση ήταν η δ
ιενέργεια των εκπαιδευτικών ή/και συνοδευόμενων καταδύσεων.




Η λύση στο πρόβλημα λοιπόν ήρθε με την ανορθόδοξη λήξη της συνεργασίας ενός επαγγελματία με έναν επιχειρηματία που σαν αποτέλεσμα είχε τον εκνευρισμό και την δυσαρέσκεια και απ’ τις δύο πλευρές.
Φυσικά δεν έμεινε εκεί μιας και όλοι μας γνωρίζουμε την τάση των ανθρώπων να κάνουν την τρίχα τριχιά.

Και αν αυτό σαν περιστατικό θα μπορούσε να είναι κατά κάποιο τρόπο εύκολα διαχειρίσιμο εκείνη την περίοδο που τα οικονομικά γενικότερα ήταν καλύτερα και υπήρχε  άνεση στην εύρεση εργασίας και προσωπικού, τα σημερινά δεδομένα δεν το επιτρέπουν. Τουλάχιστον με την ίδια ευκολία.

Μέσα στη γενικότερη σύγχυση και ανασφάλεια που επικρατεί θα πρέπει τα πράγματα να είναι όσο το δυνατόν πιο ξεκάθαρα εξ αρχής γιατί ο χρόνος είναι ακόμα πιο πολύτιμος και θα πρέπει να επενδύεται παραγωγικά και όχι να καταναλώνεται άσκοπα σε καταστάσεις που δεν προάγουν την εξέλιξη και την ανάπτυξη, σε οποιονδήποτε τομέα και επίπεδο.

Για να επιτευχθεί αυτό θα πρέπει να γίνουν ξεκάθαρες οι διαφορές ανάμεσα στον επαγγελματία και τον επιχειρηματία.

Με αυτόν τον τρόπο θα μπορεί κανείς αφενός να γνωρίζει τις προϋποθέσεις κάτω απ’ τις οποίες καλείται να απασχοληθεί στο χώρο της κατάδυσης σαν επαγγελματίας, αφετέρου να γνωρίζει τα στάδια, τις υποχρεώσεις και τις απαιτήσεις που υπάρχουν μέχρι να φτάσει στο επίπεδο του επιχειρηματία εφόσον το επιθυμεί.


Ο όρος Επάγγελμα
Αρχικά ορίζεται ως η βιοποριστική ενασχόληση – εργασία ου ανθρώπου με σκοπό την εύρεση και εξασφάλιση ορθών τρόπων ικανοποίησης των αναγκών του.
Άρα  επάγγελμα χαρακτηρίζεται το "είδος της βιοποριστικής εργασίας", ανεξάρτητα από τον κλάδο παραγωγής μέσα στον οποίο συντελείται ή παρέχεται αυτή η εργασία και ανεξάρτητα από τη θέση που κατέχει το άτομο σε αυτή.

Από κει κι έπειτα υπάρχει ένας διαχωρισμός σε ενιαία επαγγέλματα όπως οι χειριστές βαρέων μηχανημάτων, οικοδόμοι κλπ και η εργασία σε βιομηχανικές επιχειρήσεις η οποία διαχωρίζεται κατά θέση απασχόλησης σε διευθυντές και ανώτερα στελέχη, υπάλληλοι γραφείων, τεχνίτες, εργάτες κλπ.

Βάση αυτού λοιπόν είναι ξεκάθαρο πως το επάγγελμα της κατάδυσης συγκαταλέγεται στις βιομηχανικές επιχειρήσεις. Εξού και ''καταδυτική βιομηχανία''


Επιχειρηματικότητα
Είναι η προσπάθεια μετατροπής της πρωτοβουλίας σε αποτέλεσμα και από αυτή τη διαδικασία να προκύψει και οικονομικό κέρδος.
Περιλαμβάνει σαν βήματα την καινοτομία, την ηγεσία, τη διαχείριση και την ανάπτυξη της πρωτοβουλίας. Αυτές είναι μερικές μόνο από τις πρόσθετες δεξιότητες που απαιτούνται.

Στην Ελλάδα θεωρείται αναγκαίο από τους επιχειρηματικούς και οικονομικούς κύκλους να γίνει προσπάθεια να ενταχθεί στην εκπαίδευση, με το σκεπτικό πως βοηθάει στην ανάπτυξη της παιδείας, της οικονομίας και της κοινωνίας.

Θα μπορούσαμε να πούμε λοιπόν ότι ο επιχειρηματίας είναι κάποιος ο οποίος έχοντας περάσει από το στάδιο του επαγγελματία (στην περίπτωσή μας divemasters,  εκπαιδευτές καταδύσεων) και έχοντας αποκτήσει αυτό που λέμε ‘’εμπειρία’’, αναλαμβάνει την υποχρέωση να εφαρμόσει καινοτόμες ιδέες σαν ηγέτης πλέον, ο οποίος καλείται να διαχειριστεί την ανάπτυξή της ιδέας – πρωτοβουλίας.


Για να εξασφαλιστεί λοιπόν η εύρυθμη συνεργασία των divemasters και εκπαιδευτών με οποιοδήποτε καταδυτικό κέντρο σε οποιοδήποτε μέρος του πλανήτη, αποτέλεσμα του οποίου είναι η εξαιρετικής ποιότητας υπηρεσίες και εμπειρίες των πελατών, χρειάζεται να συντρέχουν οι ακόλουθες προϋποθέσεις.
  • Ο επιχειρηματίας – καταδυτικό κέντρο να έχει όραμα και έναν απόλυτα συγκεκριμένο και ξεκάθαρο μακροπρόθεσμο στόχο.
  • Τον στόχο αυτόν θα πρέπει να τον έχει ήδη οραματιστεί ξεκαθαρίζοντας το πώς θέλει να είναι ο ίδιος και η επιχείρηση του σε 5 – 10 – 15 χρόνια από τώρα.
  • Κατόπιν να καταγράψει και να σχεδιάσει όλα τα βήματα – ενέργειες που απαιτούνται για την επίτευξή του, ξεκινώντας από το τότε προς το σήμερα.
  • Μέσα σε αυτά συμπεριλαμβάνεται και η εύρεση κατάλληλου προσωπικού.
Κατάλληλο προσωπικό ορίζεται όταν αυτό μπορεί να ταυτιστεί με το όραμα της επιχείρησης και το οποίο δεν αρκείται μόνο στις γνώσεις γύρω απ’ τα θέματα της κατάδυσης. 

Αυτό το προσωπικό θα πρέπει να μπορεί να αναλαμβάνει πρωτοβουλίες, να δίνει λύσεις σε προβλήματα, να επικοινωνεί σωστά την οποιαδήποτε ιδέα σχετίζεται με το στόχο και την αποστολή του επιχειρηματία – καταδυτικού κέντρου και έχει όλες τις υπόλοιπες επαγγελματικές δεξιότητες που απαιτούνται για τον 21ο αιώνα στην Ελλάδα της κρίσης.
  • Σε διαφορετική περίπτωση μιλάμε για εργάτες οι οποίοι όμως είναι εξαιρετικά σημαντικοί και πολύτιμοι, αρκεί να τους έχουν δοθεί απόλυτα ξεκάθαρες οδηγίες και κατευθύνσεις σε απόλυτα συγκεκριμένες ανάγκες που χρειάζεται να καλύψουν.
Οτιδήποτε άλλο προκαλεί τεράστια σύγχυση και δυσαρέσκεια, όπως στο παράδειγμα που αναφέρθηκε παραπάνω με τον συνάδελφο εκπαιδευτή.
Η κατηγοριοποίηση αυτή είναι εξαιρετικά σημαντική υποχρέωση του επιχειρηματία και θα πρέπει να είναι μέρος του σχεδίου υλοποίησης του/των στόχων του. 

Αν δεν το κάνει τότε αυξάνει τις πιθανότητες να έχει δυσαρεστημένους υπαλλήλους και προσωπικό, κάτι το οποίο δεν θα βοηθήσει ούτε την ανάπτυξη της επιχειρηματικής του δραστηριότητας και φυσικά ούτε την ανάπτυξη του κλάδου στη χώρα μας.



Το αποτέλεσμα αυτού θα είναι η μείωση των επιχειρήσεων – καταδυτικών κέντρων, μείωση των πιθανών θέσεων εργασίας και συρρίκνωση του κλάδου.

Αυτό που δεν θα πάψει να υπάρχει είναι οι επίδοξοι επαγγελματίες και επιχειρηματίες της κατάδυσης οι οποίοι απλά θα ανακυκλώνουν την προηγούμενη κατάσταση χωρίς ουσιαστικό όφελος για τον κλάδο και την χώρα, επιρρίπτοντας τις ευθύνες πάντα και μόνο στους άλλους.

Ιδέες έχουν όλοι.
Λίγοι όμως είναι αυτοί που μπορούν να τις βάλουν σε εφαρμογή και να τις κάνουν πράξη.
Αυτή είναι μια σημαντική διαφορά του επαγγελματία από τον επιχειρηματία!!!
Διάβασε τι είναι ιδέα και πια η σημασία της στην κατάδυση.


Στα πιο συνηθισμένα λάθη περιλαμβάνονται:

  • Μείωση του κόστους των υπηρεσιών με αποτέλεσμα την έλλειψη πόρων για την υλοποίηση των βημάτων – ενεργειών του/των στόχων.
  • Έλλειψη οράματος και μακροπρόθεσμων στόχων.
  • Έμφαση στην πελατοκεντρική προσέγγιση και όχι στην ανθρωποκεντρική όπως συνιστάται από το σύγχρονο μάρκετινγκ.
  • Όχι σωστή κατανομή ρόλων και διαχείρισης απρόβλεπτων καταστάσεων.
  • Λανθασμένη επιλογή προσωπικού από καταδυτικά κέντρα.
  • Λανθασμένη επιλογή καταδυτικού κέντρου από τους επαγγελματίες.

Στο καταδυτικό μας κέντρο αναζητάμε διαρκώς ανθρώπους που επιθυμούν να δραστηριοποιηθούν στο χώρο της κατάδυσης με τρόπο τέτοιο που να ωφελεί τους ίδιους, την Ελληνική καταδυτική κοινότητα και τη χώρα μας.

Αν λοιπόν είσαι επαγγελματίας ή/και επιχειρηματίας και
  • Έχεις μεγάλα όνειρα
  • Είσαι αισιόδοξος Κοινωνικός / Εξωστρεφής
  • Ευχάριστος Εργατικός Φιλότιμος Συνεργάσιμος
  • Εκπαιδεύσιμος
  • Παρατηρητικός / Διορατικός
  • Υγιεινά ανταγωνιστικός
  • Προσαρμοστικός
  • Πιστός / Τίμιος
  • Ειλικρινής Λαμβάνεις πρωτοβουλίες
  • Ευρηματικός / Εφευρετικός
  • Με περιέργεια
  • Καλός ακροατής
  • Ευγενικός
  • Τολμηρός
  • Υπομονετικός
  • Ομαδικός παίχτης και
  • ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΑ ΠΕΙΣΜΑΤΑΡΗΣ…!!!

τότε επικοινώνησε σήμερα κιόλας μαζί μου εδώ για να συζητήσουμε μαζί τους τρόπους που θα σε βοηθήσουν αφενός να αποφύγεις προβλήματα παρόμοια με αυτό που περιέγραψα παραπάνω, αφετέρου τους τρόπους και τα μέσα που απαιτούνται για μια μακροχρόνια, υγιή επαγγελματική σταδιοδρομία, στο ολοκαίνουργιο για την Ελλάδα επάγγελμα της αυτόνομης κατάδυσης.

Μπορείς επίσης να συμπληρώσεις το όνομα και το email σου στη φόρμα που βρίσκεται ακριβώς από κάτω για να λαμβάνεις εντελώς δωρεάν πληροφορίες, άρθρα, video, podcasts και εκπαιδευτικό υλικό που θα σε βοηθήσουν να γίνεις ακόμα καλύτερος, είτε σαν επαγγελματίας, είτε σαν επιχειρηματίας της κατάδυσης.


Σπύρος Κόλλας

                

Δεν υπάρχουν σχόλια :

Δημοσίευση σχολίου