Πεδία - Τομείς του Μάρκετινγκ στην Αυτόνομη Κατάδυση και τον Καταδυτικό Τουρισμό

Δεν υπάρχουν σχόλια

Στο προηγούμενο άρθρο αναπτύξαμε τα θέματα τι είναι το μάρκετινγκ, την πελατοκεντρική και ανθρωποκεντρική προσέγγιση των υποψήφιων πελατών και καταλήξαμε πως για να είμαστε τελικά μέσα στο παιχνίδι της αγοράς θα πρέπει πέρα από τα θέματα της δουλειάς της κατάδυσης, να επεκταθούμε και σε διάφορες άλλες ενέργειες που απαιτούνται, συμπεριλαμβανομένου και του μάρκετινγκ.

Στο σημερινό άρθρο θα εξετάσουμε τους τομείς  εφαρμογής του μάρκετινγκ ώστε να γίνει ακόμα πιο σαφές ότι η δουλειά της κατάδυσης με τις συνθήκες που επικρατούν τη δεδομένη στιγμή απαιτεί αρκετές παραπάνω γνώσεις και δεξιότητες (εκτός απ’ τις καταδυτικές), όχι σε ένα αλλά σε οχτώ - εννιά διαφορετικά πεδία ταυτόχρονα.

Peter Oikonomidis

Ας δούμε όμως τα πεδία εφαρμογής του μάρκετινγκ καθώς και αυτά στα οποία συμπεριλαμβάνεται η κατάδυση.

Μάρκετινγκ καταναλωτικών προϊόντων
Ικανοποιεί ανάγκες και επιθυμίες του πελάτη όπως για παράδειγμα με την πώληση καταδυτικού εξοπλισμού και καταδυτικών αξεσουάρ.

Μάρκετινγκ βιομηχανικών προϊόντων.
Επικεντρώνεται στην ικανοποίηση των αγοραστικών απαιτήσεων και αναγκών των επαγγελματιών και των επιχειρήσεων.  
Εδώ δηλαδή η επιχείρηση – προμηθευτής προσφέρει λύσεις σε μια άλλη επιχείρηση η οποία έχει το ρόλο του αγοραστή όπως για παράδειγμα οι έμποροι, εισαγωγείς, αντιπρόσωποι καταδυτικού εξοπλισμού προμηθεύουν με αυτόν τα καταδυτικά κέντρα - επιχειρήσεις και τους ανεξάρτητους εκπαιδευτές, divemasters – επαγγελματίες.

Μάρκετινγκ υπηρεσιών
Έχει αρκετές ιδιομορφίες ανάλογα με τις ιδιαιτερότητες των υπηρεσιών και που στο αντικείμενο της κατάδυσης δεν είναι και λίγες, που όμως διέπεται από τις αρχές που διέπεται και το μάρκετινγκ προϊόντων.

Κάνοντάς το πιο ξεκάθαρο, οι υπηρεσίες εκμάθησης καταδύσεων στο ευρύ κοινό είναι συναφής με αυτή των καταναλωτικών προϊόντων.  

Οι υπηρεσίες εκμάθησης καταδύσεων από έναν εκπαιδευτή σε έναν άλλον ή από ένα καταδυτικό κέντρο σε ένα άλλο ή και ο συνδυασμός, είναι συναφής με αυτή των βιομηχανικών προϊόντων.

Οι δύο μεγάλοι τομείς – πεδία που ενσωματώνονται στο μάρκετινγκ των υπηρεσιών είναι:
Το τουριστικό μάρκετινγκ το οποίο έχει ως σκοπό την τουριστική προβολή μιας χώρας ή συγκεκριμένων περιοχών της, καθώς και την προβολή ορισμένων εναλλακτικών μορφών τουρισμού, όπως ο αγροτουρισμός, ο καταδυτικός τουρισμός, ο συνεδριακός τουρισμός ή ο τουρισμός υγείας και ομορφιάς και
το μάρκετινγκ των χρηματοοικονομικών υπηρεσιών το οποίο δεν μας αφορά μιας και έχει να κάνει με τραπεζικά προϊόντα και χρηματοοικονομικούς οργανισμούς.


Το εξαγωγικό μάρκετινγκ
Έχει σαν στόχο την επέκταση στις ξένες αγορές μέσω της προώθησης προϊόντων και υπηρεσιών εξάγοντας εγχώρια προϊόντα σε αγορές του εξωτερικού. 

Η προώθηση των υπηρεσιών εκμάθησης καταδύσεων και των καταδυτικών σημείων της Ελλάδας σε εκθέσεις του εξωτερικού όπως αυτή που πρόκειται να διεξαχθεί στο
Birmingham με την πρωτοβουλία της Scubahellas, απαιτεί εκτός από την συμμετοχή στην έκθεση και ενέργειες - διαδικασίες εξαγωγικού μάρκετινγκ απ’ την πλευρά των συμμετεχόντων- εκθετών.

Οι εξαγωγές εγχώριου καταδυτικού εξοπλισμού είναι εξαιρετικά μικρές συγκριτικά με άλλες χώρες της Ευρώπης μιας και μόνο ελάχιστες επιχειρήσεις έχουν επενδύσει σε αυτόν τον τομέα.

Το διεθνές μάρκετινγκ
Έχει μεγαλύτερη διάσταση μιας και δεν περιορίζεται μόνο στην εξαγωγή προϊόντων και υπηρεσιών αλλά περιλαμβάνει έναν ευρύτερο όγκο εργασιών που περιλαμβάνει την ανάπτυξη δικτύων πωλήσεων και την δημιουργία μικτών επιχειρήσεων σε διάφορες χώρες. 

Το ίδιο ακριβώς μπορεί να συμβεί και με την κατάδυση ιδρύοντας καταδυτικές επιχειρήσεις σε διάφορες χώρες του εξωτερικού ανάλογα με το όραμα και τους στόχους του κάθε επαγγελματία και επιχειρηματία.

Το πλεονέκτημα τέτοιων ενεργειών θα έχουμε τη δυνατότητα να εξετάσουμε σε επόμενα άρθρα και ζωντανές παρουσιάσεις.     

Μάρκετινγκ μη κερδοσκοπικών οργανισμών
Αφορά έμμεσα τον χώρο της κατάδυσης, μιας και επικεντρώνεται στα ολοκληρωμένα προγράμματα επικοινωνίας των διαφόρων υπουργείων. 

Δυστυχώς από το 2006 μέχρι και σήμερα οι καμπάνιες που αφορούν στον καταδυτικό τουρισμό από τα αντίστοιχα υπουργεία στα οποία υπάγεται και ο καταδυτικός τουρισμός είναι ελάχιστες και αυτό είναι κάτι που θα πρέπει να μας προβληματίσει.


Πολιτιστικό μάρκετινγκ.
Είναι το μάρκετινγκ που σκοπό έχει την προβολή πολιτιστικών γεγονότων, όπως για παράδειγμα η έκθεση boat and fishing - Θαλάσσιος Τουρισμός που είχε την πλειοψηφία των καταδυτικών επιχειρήσεων, το εκθεσιακό συνέδριο ADEX-CON και άλλες αντίστοιχες διοργανώσεις.

Σε αυτό το πεδίο μάρκετινγκ συμπεριλαμβάνονται και εκθέσεις φωτογραφίας, η παρουσίαση του βιβλίου ''Ναυάγια στον Ελληνικό Βυθό'' από το ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη κλπ.

Το αθλητικό μάρκετινγκ
Έχει διπλό χαρακτήρα μιας και επικεντρώνεται στην προώθηση διάδοση και ανάπτυξη διαφόρων αθλημάτων και στην προώθηση προϊόντων που σχετίζονται με αυτά τα αθλήματα.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η προβολή προϊόντων ή υπηρεσιών σε φανέλες αθλητών, αυτοκινήτων και η διοργάνωση εκδηλώσεων από επιχειρήσεις.   

Το Εθνικό μάρκετινγκ
Το Εθνικό μάρκετινγκ επικεντρώνεται στην προβολή μιας χώρας στον ευρύτερο γεωπολιτικό χώρο που ανήκει, ή ακόμα και σε ολόκληρη την υφήλιο, με σκοπό την επίτευξη συγκεκριμένων στόχων, όπως είναι:
Η δημιουργία κάποιας εικόνας (π.χ. η εικόνα καταδυτικά αναπτυγμένης χώρας)
Η  προβολή συγκεκριμένων κλάδων της οικονομίας (π.χ. προβολή της βιομηχανίας της κατάδυσης μίας χώρας ή επιμέρους κλάδων της)
Η ανάληψη της διοργάνωσης μεγάλων αθλητικών γεγονότων (π.χ. Ολυμπιακών αγώνων, Παγκοσμίου Πρωταθλήματος Στίβου, Παγκοσμίου Κυπέλλου ποδοσφαίρου κ.λπ.).

Αντίστοιχα γεγονότα και διοργανώσεις μπορούν να δημιουργηθούν και για την κατάδυση όπως συμβαίνει σε χώρες όπως η Αγγλία, η Αυστραλία και η Πολωνία.  

Και τέλος το πολιτικό μάρκετινγκ το οποίο δεν θα αναπτύξω για ευνόητους λόγους.
               

Όπως εύκολα μπορεί να αντιληφθεί κανείς, η κατάδυση περιλαμβάνεται στην πλειοψηφία των πεδίων μάρκετινγκ και αυτό είναι που την καθιστά ένα εξαιρετικά ενδιαφέρον επάγγελμα με πολλές δυνατότητες, ευκαιρίες και προοπτικές, αλλά το σημαντικότερο και με πολλές υποχρεώσεις!!!

Είναι ο λόγος για τον οποίο αναφέρω συχνά ότι ο σύγχρονος επαγγελματίας της κατάδυσης χρειάζεται τις καταδυτικές  γνώσεις, τις γνώσεις του επαγγέλματος της κατάδυσης, αλλά και όλες τις υπόλοιπες γνώσεις και δεξιότητες που απαιτείται να έχει τον 21ο αιώνα, μέσα στις οποίες είναι και το μάρκετινγκ.

Όσες περισσότερες γνώσεις πέραν των καταδυτικών έχει ένας επαγγελματίας ή επιχειρηματίας της κατάδυσης, τόσο αυξάνει τις πιθανότητες για μια επιτυχημένη επαγγελματική ή/και επιχειρηματική δραστηριότητα με διάρκεια στο χρόνο και ανεπηρέαστη από δύσκολες καταστάσεις όπως μια οικονομική κρίση, τα capital controls κλπ.

Γνωρίζοντας λοιπόν κανείς τις βασικές αρχές και τεχνικές και λαμβάνοντας υπόψη την ιδιομορφία του χώρου μας, μπορεί σχετικά εύκολα να προχωρήσει στο σχεδιασμό και την υλοποίηση αποτελεσματικών προγραμμάτων μάρκετινγκ.

Στην επιτυχία σας!!!  


Δεν υπάρχουν σχόλια :

Δημοσίευση σχολίου