Τα λάθη είναι το άλλο όνομα της...εμπειρίας!

Δεν υπάρχουν σχόλια


Μάρκετινγκ;;;
Αυτός δεν είναι ο πιο αντιδεοντολογικός, κακόβουλος και ανήθικος τρόπος παραπλάνησης και εκμετάλλευσης των υποψήφιων πελατών;;;

Στόχος αυτού του άρθρου είναι να σας βοηθήσει να κατανοήστε τις προϋποθέσεις κάτω απ’ τις οποίες το μάρκετινγκ χρησιμοποιείται κακόβουλα, ώστε να μπορείτε να παίρνετε σωστότερες αποφάσεις, είτε όταν ενεργείτε αυτόνομα, είτε συνεργαζόμενοι με μια εταιρεία ή ανεξάρτητο επαγγελματία του κλαδου.


Θυμάμαι όταν πρωτοξεκινήσαμε τη λειτουργία του καταδυτικού μας κέντρου, να χτυπάνε τα τηλέφωνα σχεδόν κάθε μέρα, δεκάδες μηνύματα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου σε επίσης καθημερινή βάση και λιγότερο συχνά φακέλους από εταιρείες marketing, όλα με οικονομικές προσφορές και συμφέρουσες  προτάσεις, για την καλύτερη προβολή της επιχείρησής μας.
Κάποιες από αυτές τις εταιρείες μάλιστα δεν δίσταζαν να υποσχεθούν και αύξηση της κερδοφορίας σε ποσοστό πάνω από 60 – 70%!!!

Το μοτίβο συνηθισμένο. Από διαφημιστικά φυλλάδια, μπλουζάκια, μπρελόκ, στυλό κλπ, μέχρι κατασκευές ιστοσελίδων, καμπάνιες στο google, δημιουργία βίντεο εταιρικού προφίλ, ως και διαφημίσεις σε μεγάλα ραδιόφωνα και τηλεοπτικούς σταθμούς.

Όσο ήμασταν στο Ναύπλιο μου άρεσε να κατεβαίνω νωρίς το πρωί στο καταδυτικό κέντρο που βρισκόταν στην παραλία της Αρβανιτιάς για να απολαύσω τη θέα πίνοντας έναν καφέ πριν ξεκινήσουν οι πρώτες αφίξεις των ανθρώπων που μας εμπιστεύονταν.


Ένα απ’ αυτά τα πρωινά με επισκέφθηκε ένας καλός φίλος απ’ την Αθήνα. 
Eίχε μαζί του και έναν άλλο φίλο ο οποίος ήταν ο διευθυντής του τμήματως μάρκετινγκ μιας μεγάληες εταιρείας η οποία δραστηριοποιούνταν στον τουρισμό 

Θα ερχόταν σαν εξυπηρέτηση για τον φίλο μου προκειμένου να με βοηθήσει με τους τρόπους που γνώριζε, τόσο στο τουριστικό κομμάτι, όσο και στο διαφημιστικό.

Αφού συζητήσαμε για αρκετή ώρα το πρωί, όταν ξεκίνησε η δουλειά συμφωνήσαμε πως θα έμεναν για να τους κάνω το τραπέζι το μεσημέρι και να συζητήσουμε εκτενέστερα πάνω στις προτάσεις και τις ιδέες που μου είχε παρουσιάσει μέχρι εκείνη τη στιγμή.
Πράγματι το μεσημέρι ήμασταν και πάλι όλοι μαζί για να αποφασίσουμε πιο θα ήταν το σχέδιο δράσης για την επιτυχία της επιχείρησής μας.

Ο Νίκος θα αναλάμβανε τα πάντα.
  • Εκπόνηση επιχειρηματικού και οικονομικού πλάνου
  • Εκτύπωση φυλλαδίων στα Ελληνικά για την τοπική αγορά και τα τουριστικά γραφεία ανά την Ελλάδα στα οποία θα αναλάμβανε ο ίδιος προσωπικά να διανείμει,
  • Εκτύπωση φυλλαδίων στα Αγγλικά για τους τουρίστες και τα τουριστικά γραφεία του εξωτερικού που επίσης θα αναλάμβανε ο ίδιος να διανείμει,
  • Εκτύπωση αφισών σε διάφορα μεγέθη για αφισοκολλήσεις σε καταστήματα και χώρους που επιτρεπόταν η αφισοκόλληση στους δρόμους της πόλης
  • Εκτύπωση βιβλιαρίων καταδύσεων
  • Επαγγελματικών καρτών
  • Καινούργιο λογότυπο για τις εκτυπώσεις
  • Μπλουζάκια σε διάφορα χρώματα και σχήματα J
  • Στυλό, μπρελόκ,
  • Κατασκευή νέας ιστοσελίδας
  • Αποστολή newsletter  που θα αναλάμβανε η εταιρεία και
  • Καμπάνιες στο google
  • Συστάσεις σε μεγάλα τουριστικά γραφεία και πρακτορεία του εξωτερικού,

ήταν αυτά που συμφωνήσαμε ότι θα αναλάμβανε να κάνει ο ίδιος και η εταιρεία για την οποία εργαζόταν.

Πράγματι μετά από μία εβδομάδα σχεδόν έφτασαν στα γραφεία της σχολής τα διαφημιστικά μπλουζάκια, φυλλάδια κτλ.


Ξαφνικά όμως παρουσιάστηκε ένας προβληματισμός.
  • Πως ακριβώς θα τα αξιοποιούσαμε;
  • Θα τα δίναμε δωρεάν ή θα τα είχαμε προς πώληση;;;

Σίγουρα ο Νίκος θα είχε να μας προτείνει κάτι, γι’ αυτό και τον πήρα στο τηλέφωνο.

Ήταν η πρώτη έκπληξη μιας και αυτό που χρειαζόμουν ήταν μία απλή τεκμηριωμένη απάντηση.
Αντ’ αυτού άκουσα τον Νίκο να μου λέει πως πρόκειται για μια απόφαση που πρέπει να πάρουμε εμείς, και ότι στην περίπτωση που αποφασίζαμε να τα έχουμε προς πώληση θα έπρεπε να μιλήσουμε και με τον λογιστή μας. 

Αν και εκ πρώτης ακούγεται πολύ λογικό, αυτό δημιουργούσε κάποια μικρά προβλήματα.

Θα έπρεπε να αφιερώσουμε χρόνο για να το συζητήσουμε με τον λογιστή μας και κατόπιν εξετάζοντας παραμέτρους  να σκεφτούμε τον σωστότερο τρόπο αξιοποίησής τους. Αν θα τα είχαμε προς πώληση ή δωρεάν δηλαδή.

Αυτό έπρεπε να γίνει λίγο πριν τη μέση της σεζόν όπου ήδη υπήρχε αρκετός όγκος δουλειάς και ενώ αυτό που ξέραμε να κάνουμε είναι μαθήματα και διενέργεια καταδύσεων.

Τον χρόνο αυτόν δεν τον είχαμε στη διάθεσή μας και γι αυτό αποφασίσαμε να τα προσφέρουμε δωρεάν στους πελάτες μας. 

Παρόλα αυτά ενώ ήμασταν χαρούμενοι με την απόφασή μας να επιβραβεύουμε την εμπιστοσύνη των ανθρώπων που μας επισκέπτονταν, υπήρχε μια μικρή απορία στο πίσω μέρος του μυαλού.
  • Δεν εκπονήσαμε επιχειρηματικό και οικονομικό πλάνο;;;
  • Τα διαφημιστικά αξεσουάρ δεν ήταν μέρος αυτού;;

Ο αυξημένος όγκος δουλειάς, η σιγουριά και η αυτοπεποίθηση που δημιουργούσε η ύπαρξη μιας μεγάλης εταιρείας που μας είχε αναλάβει,  η σχέση που είχαμε με τον διευθυντή του τμήματος μάρκετινγκ της εταιρείας, και το γεγονός ότι είχαν περάσει μόλις δέκα μέρες απ’ την υπογραφή της συμφωνίας, ήταν αυτά που λάβαμε υπ’ όψιν και δεν δώσαμε περισσότερη σημασία.

Διανύαμε τον Αύγουστο και τα μόνα πράγματα που είχαμε στα χέρια μας από την συμφωνία που υπογράψαμε και πληρώσαμε ήταν τα διαφημιστικά.

Το ραντεβού για την παρουσίαση του επιχειρηματικού και οικονομικού σχεδιασμού, της νέας μας ιστοσελίδας και των συμβολαίων με τα τουριστικά γραφεία, πήγαινε από αναβολή σε αναβολή.

Παρόλα αυτά σε κάθε τηλεφώνημα για να μάθουμε την εξέλιξη των εργασιών, ο Νίκος με ενημέρωνε για το που βρισκόμασταν χρησιμοποιώντας φράσεις που περιείχαν τόση πολύ ορολογία που ούτε τα μισά δεν καταλάβαινα.

Ωστόσο συνέχιζα να τον εμπιστεύομαι και να κάνω ότι χαίρομαι με όλα αυτά που μου εξιστορούσε στο τηλέφωνο.


Έχοντας μπει στον Σεπτέμβρη και έχοντας την καινούργια μας ιστοσελίδα online, έμαθα ότι έχουν γίνει τα προπαρασκευαστικά βήματα και ότι όλη η υπόλοιπη δουλειά θα ήταν έτοιμη αργότερα μιας και ούτως ή άλλως η σεζόν πέρασε και εκ των πραγμάτων οι νέες συμφωνίες με τους τουριστικούς πράκτορες θα κλείνονταν πριν την έναρξη της επόμενης σεζόν.
Εκεί επάνω άλλωστε θα στηριζόταν το επιχειρηματικό και οικονομικό πλάνο.

Το θέμα είναι όμως ότι όταν υπογράψαμε και πληρώσαμε τη συμφωνία δεν είχε γίνει απόλυτα ξεκάθαρο, αφήνοντας να εννοηθεί ότι θα γινόταν μέσα στην τρέχουσα σεζόν.
Αυτός άλλωστε δεν ήταν και ο λόγος που τυπώσαμε τόσες χιλιάδες φυλλάδια, και φτιάξαμε νέα ιστοσελίδα και κάναμε καμπάνιες στο google;;;

Αυτό ήταν το δεύτερο σε σειρά περιστατικό και άρχισα να νιώθω άβολα.
Για το λόγο αυτό αποφάσισα να ανεβώ στην Αθήνα προκειμένου να επισκεφτώ το Νίκο, να γνωρίσω την εταιρεία και τους ανθρώπους που δούλευαν για το
project μας και φυσικά να μάθω σχετικά με κάποιες πρώτες επαφές που είχε κάνει με τα τουριστικά γραφεία και πρακτορεία.

Πράγματι έφτασα σε ένα ωραίο και μεγάλο κτήριο στη Λ. Συγγρού με ωραία ρεσεψιόν  και πολλούς ορόφους.
Αφού με οδήγησαν στον όροφο της εταιρείας συνάντησα τον Νίκο, ο οποίος με ξενάγησε στους χώρους και μου σύστησε τους ανθρώπους τους οποίους εργάζονταν  στην εταιρεία και για το
project μας.

Όταν όμως ήρθε η στιγμή να δούμε αυτό το project μου είπε πως δεν έχουν γίνει ενέργειες γιατί περιμέναμε την περίοδο που θα γινόντουσαν οι επαφές με τα πρακτορεία.

Τα προπαρασκευαστικά βήματα που είχε αναφέρει στο προηγούμενο τηλεφώνημα βρίσκονταν στο laptop του υποδιευθυντή, ο οποίος έλειπε σε διακοπές!!!!!!!???

Μου έδειξε όμως με μεγάλη περηφάνια τις καμπάνιες στο google, τις οποίες όμως εγώ δεν ήμουν σε θέση να κατανοήσω παρόλη την προσπάθεια του να μου εξηγήσει με τους πιο δόκιμους όρους του διαδικτύου, όπως adwords, seo, pay per click, conversion rate και τόσες ακόμα!!! 
        
Αυτό ήταν το τρίτο περιστατικό το οποίο μου κλόνισε την εμπιστοσύνη, με έκανε να αμφιβάλω και φυσικά να τα βάζω με τον εαυτό μου για την άγνοιά μου.


Τα πράγματα άρχισαν να ξεκαθαρίζουν όταν
  • Άρχισα να διαβάζω με σκοπό να αποκτήσω άποψη για τα όσα ο Νίκος μου παρουσίαζε και έλεγε
  • Να κάνω έρευνα αγοράς και συνομιλίες με άλλους επαγγελματίες των κλάδων του τουρισμού και του μάρκετινγκ και
  • Τηλεφώνησα στον πρόεδρο της εταιρείας για τον ενημερώσω σχετικά με τις εξελίξεις και να σχετικά με τα επόμενα βήματα του project.

Ως προς το τρίτο, τα πράγματα έγιναν ακόμα πιο περίπλοκα, μιας και με μεγάλη μου έκπληξη άκουσα τον πρόεδρο της εταιρείας να μου λέει ότι θα υπήρχε οικονομική επιβάρυνση επειδή θα έπρεπε να γίνουν και κάποιοες συμπληρωματικές κινήσεις, οι οποίες θα εξασφάλιζαν την επιτυχία!!!

Μετά από αρκετό καιρό και φτάνοντας στο σήμερα κατάλαβα πως αυτό για το οποίο είχαμε πληρώσει τελικά ήταν για διαφήμιση και όχι στρατηγική μάρκετινγκ!!!

Τα προβλήματά μας άρχισαν να λύνονται όταν αποφασίσαμε ότι δεν θέλουμε να συνεχίσουμε αυτού του είδους τη συνεργασία και αρχίσαμε στον ελεύθερο χρόνο μας να διαβάζουμε και να μαθαίνουμε πράγματα γύρω από τους τρόπους υλοποίησης αυτών που θα έκανε ο Νίκος και η εταιρεία του.

Αυτό φυσικά συμπεριελάμβανε την έρευνα αγοράς, τις συναντήσεις και τις συζητήσεις, με άλλους επαγγελματίες των κλάδων του τουρισμού και του μάρκετινγκ.

Αυτό με τη σειρά του είχε ως αποτέλεσμα να διευρύνουμε τις γνώσεις και τον κύκλο των ανθρώπων που σχετίζονταν με το αντικείμενο της δουλειάς μας, το οποίο με τη σειρά του μας έδινε το πλεονέκτημα να έχουμε επιλογές.

Αποκτώντας όλο και περισσότερες γνώσεις μπορούσαμε να αξιολογήσουμε σωστότερα την κάθε επόμενη πρόταση ή ιδέα, χωρίς να είναι απαραίτητη η διαμεσολάβηση των φίλων μας, όπως έγινε με την περίπτωση του Νίκου και φυσικά να αποφύγουμε την σπατάλη χρημάτων.


Ο ενθουσιασμός, η άγνοια και το ότι τη δεδομένη στιγμή υπήρχαν χρήματα μας οδήγησαν σε αρκετές λανθασμένες αποφάσεις.
Πλέον όμως η οικονομική κατάσταση έχει αλλάξει χωρίς να έχει κανένα κοινό με το τότε, και η ανάγκη για γνώσεις που να αφορούν στο αντικείμενο μας είναι επιτακτική.

Σημαντικό σε αυτό το σημείο είναι να γίνει απόλυτα σαφές πως η κακή εμπειρία που μπορεί να αποκτήσει κάποιος από μια κακή συνεργασία ή/και συναλλαγή, δε σημαίνει απαραίτητα ότι αυτό έγινε με σκοπό, αντιδεοντολογικά, κακόβουλα και ανήθικα.

Η άγνοια ή η ημιμάθεια είναι κάτι που μπορεί να ισχύει όχι μόνο για την δική μας πλευρά, του πελάτη, αλλά και για την άλλη, του επαγγελματία.

Όλοι μας έχουμε τύχει σε δύσκολες περιστάσεις με κάποιους πελάτες μας στα καταδυτικά μας κέντρα.
Θα μας άρεσε αν υποστήριζαν ότι χρησιμοποιήσαμε αντιδεοντολογικές, κακόβουλες και ανήθικες πρακτικές για να τους κάνουμε πελάτες μας;;;

Η δουλειά του επαγγελματία και του επιχειρηματία της κατάδυσης, είναι κάτι πολύ παραπάνω από προγράμματα εκπαίδευσης, καταδύσεις, σκάφη, καταδυτικό εξοπλισμό και στα σίγουρα το ότι είναι κάποιος επαγγελματίας της κατάδυσης δε σημαίνει απαραίτητα ότι αυτό τον κάνει και επιχειρηματία.

Για να υπάρχουν επαγγελματίες της κατάδυσης θα πρέπει να υπάρχουν και επιχειρηματίες, όπως συμβαίνει και σε τόσα άλλα επαγγέλματα.

Μένοντας μόνο στις γνώσεις που απαιτούνται για τη δουλειά της κατάδυσης, αφενός δεν φτάνει για να είμαστε και επιχειρηματίες, αφετέρου δεν βοηθάει στην λήψη σωστών αποφάσεων μέσα απ’ το φιλτράρισμα των πληροφοριών των οποίων γινόμαστε αποδέκτες, εξ αιτίας της άγνοιας.

Ωστόσο η δυνατότητα επιλογής για το ποιο απ’ τα δύο θέλουμε να υπηρετήσουμε συνεχίζει να υπάρχει.
Οποιαδήποτε κι αν είναι η επιλογή όμως, στα σίγουρα οι γνώσεις γύρω απ’ τα θέματα της κατάδυσης μόνο δεν αρκούν!!!

Για το λόγο αυτό, το πρώτο πράγμα που χρειάζεται να κάνετε αυτή τη στιγμή είναι να συμπληρώσετε ακριβώς από κάτω το όνομα και το email σας, για να λαμβάνετε εντελώς δωρεάν πληροφορίες, άρθρα, video, podcasts και εκπαιδευτικό υλικό που θα σας βοηθήσουν να γίνετε ακόμα καλύτεροι, είτε σαν επαγγελματίες, είτε σαν επιχειρηματίες της κατάδυσης.


Αν αυτό το άρθρο σας βοήθησε μοιραστείτε το και με άλλους συναδέλφους.
Η ανάπτυξη της Ελληνικής κατάδυσης είναι υπόθεση όλων μας και δεν μπορούμε να εξαρτόμαστε άλλο από τους άλλους, παρά μόνο στις δυνατότητες, τις γνώσεις και τις δυνάμεις μας.

Για ερωτήσεις ή απορίες που θα μπορούσα να βοηθήσω μπορείτε να μου τις στέλνετε εδώ.

Καλή συνέχεια!!!        

ΥΓ: Η περίπτωση που αναφέρεαι στο άρθρο δεν θα πρέπει να εκληφθεί ως ενοχοποίηση συλλήβδην των εταιρειών και τον επαγγελματιών στο χώρο του μάρκετινγκ που δραστηριοποιούνται ανά την χώρα. 
Σε όλους τους τομείς επιχειρηματικής δραστηριότητας υπάρχουν οι καλοί και οι κακοί.
Αυτοί που φροντίζουν να είναι εντάξει σε όλες τους τις υποχρεώσεις (πελάτες, προσωπικό, εισφορές, προμηθευτές) και αυτοί που έρχονται από το πουθενά και που πολύ σύντομα μπορεί να επιστρέψουν εκεί από όπου εμφανίστηκαν έχοντας όμως ζημιώσει τόσο την φήμη ενός κλάδου όσο και την βιωσιμότητα των νόμιμων επιχειρήσεων του. 



Δεν υπάρχουν σχόλια :

Δημοσίευση σχολίου