Kάνιστρο – Scrubber / Μέρος 2ο

Δεν υπάρχουν σχόλια

Scrubber υπάρχουν σε πολλά σχήματα και μεγέθη, αλλά χωρίζονται στις εξής κύριες κατηγορίες: 

Axial (αξονική),  
PELAGIAN Axial Scrubber
Radial (ακτινική),

JJ CCR Radial scrubber


Extend Air (προ-συσκευασμέναα φυσίγγια),



Extend Air


Και τα Hybrid Flow (υβριδικά)

Τα Pendulum (βλέπε oxygen rebreather) είναι επίσης μια άλλη ειδική κατηγορία.


Pendulum

Υπάρχουν και κάποιες υποκατηγορίες - σχέδια όπως τα Annular Axial (δακτυλιοειδείς-αξονικήή), Box Style (τύπου κιβωτίου), Flat Packs (επίπεδης συσκευασίας).

Annular Axial Flow
Annular Axial Scrubber

Μερικά annular (δακτυλιοειδή) είναι σχετικά επίπεδα, ενώ άλλα είναι κυλινδρικά. 
Κατά καιρούς έχουν φτιαχτεί και άλλα λίγο πιο ακραία, αλλά αυτά που έχουν παραμείνει είναι αυτά που λειτουργούν καλά και να έχουν καλά χαρακτηριστικά σε σχέση με την αναπνοή.
Τα
annular και τα axial αναφέρονται σε κάποιες περιπτώσεις και σαν Toroidal (σπειροειδή) τα οποία έχουν σχήμα donut ή δαχτυλιδιού.


Axial
Τα axial scrubbers δεν είναι τίποτε άλλο από έναν κύλινδρο γεμάτο με μια ποσότητα απορροφητικού υλικού (νατράσβεστου) με πλέγματα και στις δύο άκρες (πάνω και κάτων). 


Πλέγματα για το επάνω και κάτω μέρος του scrubber

Σε κάποιες περιπτώσεις υπάρχει και κάποιο άλλο μέσο (συνήθως ελατήριο), το οποίο βοηθάει στο να διατηρείται η νατράσβεστος ελαφρά συμπιεσμένη.


JJ CCR Axial Scrubber - Πλέγμα & Ελατήρια

Το εκπνεόμενο αέριο εισέρχεται από το κάτω μέρος, ρέει διαμέσου της νατράσβεστου, το διοξείδιο CO2 απορροφάται και το αέριο εξέρχεται από το scrubber περνώντας από το πλέγμα, έτοιμο να το αναπνεύσει  ο δύτης και πάλι, αφού προσθέσει και οξυγόνο. 
Αν και στο παρελθόν υπήρξαν δυσκολίες και προβλήματα, φαίνεται ότι έχει αντέξει στο χρόνο.


Axial Flow

Axial scrubbers φτιάχνονται επίσης σε μορφή κουτιού, καθώς και σε μορφή δακτυλίου και ονομάζονται annular-axial or toroidal (δακτυλιοειδής-αξονική ή σπειροειδούς).



Radial
Η μορφή που συνήθως έχει είναι σαν ένας σωλήνας μέσα σε ένα κάνιστρο (έναν μεγαλύτερο σωλήνα δηλαδή), ο οποίος έχει νατράσβεστο.
Σε αυτήν την περίπτωση το εκπνεόμενο αέριο κατευθύνεται μέσα σε έναν μικρότερο σωλήνα ο οποίος βρίσκεται συνήθως στο κέντρο του
scrubber και εξέρχεται από μικρές οπές που υπάρχουν στο τοίχωμα του.
Κατόπιν θα περάσει, είτε απευθείας στην
breathing loop, είτε σε έναν άλλο σωλήνα, προέκταση του τμήματως που διατηρεί το scrubber, ο οποίος ονομάζεται θάλαμος μίξης αερίων, ώστε να το αναπνεύσει ξανά ο δύτης.
Τα radial scrubbers έχουν εξελιχθεί αρκετά. Κάποια από αυτά είναι σχεδιασμένα για ειδικές απαιτήσεις και πλέον και τα pendulum φτιάχνονται κατ αυτόν τον τρόπο.


Radial Scrubber
Radial Flow

Τα pendulum scrubber είναι πιο αποτελεσματικά καθώς το αέριο περνά δύο φορές μέσα από αυτό κατά τη διάρκεια των αναπνοών και υπάρχουν Axial και Radial.


Axial Pendulum Flow

Τα σύγχρονα Radial scrubbers αναφέρονται πλέον και ως Cross Flow, γιατί χρησιμοποιούν μερικές από αυτές τις αρχές για τη βελτίωση της αποτελεσματικότητας.



Cross Flow 


Hybrid Flow
Υβριδικά ή εγκάρσιας ροής scrubbers σχεδιάστηκαν σε μια προσπάθεια να βελτιωθεί η αποτελεσματικότητα κατακράτησης του διοξειδίου, κατευθύνοντας τη ροή του αερίου μέσα από τμήματα της συσκευής που είναι σχετικά αχρησιμοποίητα ή έχουν μόνο σχετικά στάσιμη ροή. 



Hybrid Flow Scrubber


Υπάρχουν πολύ χρήσιμα άρθρα σχετικά στην ιστοσελίδα Rubicon Foundation που μπορείτε να βρείτε και στο κάτω μέρος της ιστοσελίδας του καταδυτικού μας κέντρου. 

Ορισμένα σχέδια που αυξάνουν την εσωτερική θερμότητα, ως εκ τούτου και τον χρόνο παραμονής μπορούν να αποδειχθούν χρήσιμα, εφόσον δεν αυξάνουν την αντίσταση στην αναπνοή.




Co - Axial Flow

Το scrubber πρέπει να επιλέγεται λαμβάνοντας υπ όψη τη διάρκεια, την αντίσταση αναπνοής, την συμπεριφορά σου σε περίπτωση που πλημμυρίσει η συσκευή και τις απαιτήσεις της αποστολής, συμπεριλαμβανομένου του μεγέθους και του σχήματος (τοποθέτηση μέσα στο σώμα της συσκευής).


Σε γενικές γραμμές η νατράσβεστος είναι πιο αποτελεσματική σε μικρά βάθη, ενώ η απόδοση της μειώνεται κάτω από τα 20 μέτρα και ακόμα περισσότερο κάτω από 30 και 40 μέτρα βάθος.
Η απόδοση μειώνεται επίσης σε αυξημένες τιμές παραγωγής διοξειδίου του άνθρακα και αυτό είναι κάτι που χρειάζεται μεγάλη προσοχή.

Οι ψυχρότερες θερμοκρασίες είναι ένας ακόμη παράγοντας που μπορεί να συμβάλλει στη μείωση της απόδοσης της νατράσβεστου και γι αυτό το λόγο το
pre-breathing (προ-αναπνοήή πριν την κατάδυση) είναι σημαντικό, ώστε να την ''ενεργοποιήσουμε'' φέρνοντάς τη σε θερμοκρασία λειτουργίας.
Το κρύο νερό ψύχει τη νατράσβεστο, κάνοντάς τη λιγότερο αποτελεσματική έως σχεδόν αδρανή.

Το ήλιο επίσης μεταφέρει τη θερμότητα μακριά ακόμα πιο γρήγορα και ο συνδυασμός χρήσης ηλίου με το βάθος, είναι ένας ακόμα παράγοντας που μειώνει την απόδοση της.

ΣΗΜΑΝΤΙΚΟ!!!

Αν και στις συσκευασίες της νατράσβεστου θα δούμε ότι μπορούν να χρησιμοποιηθούν σε θερμοκρασίες και μέχρι -20 Celsius, αυτό δεν θα πρέπει να είναι λόγος για να παραλείπεται το pre-breathing, μιας και ταυτόχρονα με την ''ενεργοποίηση'' της νατράσβεστου, επιτυχάνεται και ο έλεγχος για τη σωστή λειτουργεία των αισθητήρων, των καταδυτικών κομπιούτερ και controllers.

Δεν υπάρχουν σχόλια :

Δημοσίευση σχολίου