Κουλτούρα και Νοοτροπία στην κατάδυση

Δεν υπάρχουν σχόλια

Η λέξη νοοτροπία είναι αρκετά έως πολύ συνηθισμένη στους καταδυτικούς κύκλους.

Τώρα τελευταία έχει αρχίσει να χρησιμοποιείται και η λέξη κουλτούρα.

Τι είναι όμως αυτές οι δύο λέξεις και πια η αλληλεπίδρασή τους στο σπορ της κατάδυσης;;;


H έννοια κουλτούρα μπορεί να ορισθεί βάσει δύο σημασιολογικών αξόνων.
Σύμφωνα με τον πρώτο, η λέξη αναφέρεται στον σύνολο των φιλοσοφικών, μουσικών, λογοτεχνικών ή καλλιτεχνικών δημιουργιών και αναφέρεται στην καλλιεργημένη ή σοφή ή ανθρωπιστική κουλτούρα, η οποία εντοπίζεται σε υψηλά επεξεργασμένα προϊόντα της γνώσης και της τέχνης.
Ο δεύτερος άξονας είναι αυτός που αναφέρεται στο σύνολο των πρακτικών και των γνώσεων, διανοητικών και υλικών, και είναι πιο κοντά στην προσέγγιση των ανθρωπολόγων.
Σε αυτό το επίπεδο περιλαμβάνονται οι τρόποι που κάποιος αισθάνεται, σκέφτεται και πράττει (π.χ. τροφή, ενδυμασία, τρόποι συμπεριφοράς, κώδικες επικοινωνίας κ.τ.λ.).
Διαβάστε περισσότερα για τον ορισμό της κουλτούρας εδώ


Προϋποθέσεις για την ανάπτυξη της κουλτούρας στην κατάδυση, είναι το κλίμα που επικρατεί στην καταδυτική κοινότητα.
Όταν λέμε κλίμα εννοούμε  την ιδιαίτερη ατμόσφαιρα της κοινότητας (π.χ. φιλική, εχθρική, ανταγωνιστική).

Το κλίμα το καθορίζει κυρίως η φύση των σχέσεων μεταξύ των μελών της καταδυτικής κοινότητας, δηλαδή των εκπαιδευτών, εκπαιδευόμενων, συνοδών καταδύσεων, ιδιοκτητών καταδυτικών κέντρων, δυτών αναψυχής.

Τέσσερεις κατηγορίες
  • Το ανοιχτό, οργανωτικό κλίμα
  • Το κλειστό κλίμα
  • Το κλίμα αποστασιοποίησης
  • Το κλίμα ενεργού εμπλοκής
Περισσότερα για τις τέσσερεις αυτές κατηγορίες σε επόμενο άρθρο.




Η κουλτούρα είναι
  • Η ταυτότητα της κάθε σχολής.
  • Οι προσανατολισμοί της κάθε σχολής όπως το όραμα, οι αξίες και οι κανόνες συμπεριφοράς.
  • Το νόημα και η σημασία που δίνουμε σε κάθε γεγονός και σε κάθε πράγμα.
  • Το τι πραγματικά συμβαίνει ανεπίσημα στην κάθε σχολή.


Η σημασία της κουλτούρας
  • Δίνει την αίσθηση της ταυτότητας στην καταδυτική κοινότητα.
  • Σχετίζεται με το τι γίνεται στην πραγματικότητα στην καταδυτική κοινότητα.
  • Αυξάνει την αφοσίωση των ατόμων στο σπορ.
  • Αυξάνει τη σταθερότητα στο σύστημα των σχολών.
  • Λειτουργεί ως συνδετικός κρίκος με τον καταδυτικό οργανισμό.
  • Δημιουργεί επίπεδα συμπεριφοράς.




Τα τρία επίπεδα

Νόρμες (άγραφοι και ανεπίσημοι κανονισμοί):
Να υποστηρίζεις τους συναδέλφους σου

Μην ασκείς αβάσιμη κριτική στους συναδέλφους σου.
Να χειρίζεσαι μόνος σου τα προβλήματα σου.
Να έχεις χιούμορ στην εργασία σου.

Πεποιθήσεις (τι είναι επιθυμητό):
Συναδελφικότητα, συνεργασία, συμμετοχικότητα,
Συνοχή, αφοσίωση, εμπιστοσύνη
Δημιουργικότητα, ανάληψη ρίσκου, αλλαγή, ανάπτυξη
Επάρκεια, σταθερότητα, αρμονία
Αποτελεσματικότητα, επιτυχία, νίκη

Σιωπηρές παραδοχές (οι αντιλήψεις για την αλήθεια):
Η αλήθεια καθορίζεται ύστερα από διάλογο.
Η αλήθεια καθορίζεται από τους πιο έμπειρους.
Η αλήθεια καθορίζεται από τους πιο μορφωμένους.
Τι είναι αποδεκτό και τι δεν είναι αποδεκτό.


Χαρακτηριστικά Θετικής Κουλτούρας
  • Κοινή αίσθηση σκοπού και αξιών ανάμεσα στους εκπαιδευτές και τις σχολές.
  • Κοινές νόρμες μάθησης που οδηγούν στη συνεχή βελτίωση.
  • Κοινή αίσθηση ευθύνης για την εκμάθηση των εκπαιδευόμενων.
  • Σχέσεις συνεργασίας μεταξύ των σχολών και των εκπαιδευτών.
  • Έμφαση στην επαγγελματική ανάπτυξη των εκπαιδευτών. 
  • Εορτασμοί των επιτυχιών. 
  • Αναγνώριση των εκπαιδευτών που εργάζονται σκληρά και φέρνουν νέες ιδέες.


Χαρακτηριστικά Αρνητικής Κουλτούρας
  • Απουσία κοινού σκοπού.
  • Αίσθηση απογοήτευσης και ματαίωσης.
  • Απομόνωση.
  • Ομαδοποίηση σε κλίκες.
  • Αρνητικές νόρμες.
  • Απουσία πίστης στην πρόοδο και στην εργασία.
  • Επίρριψη ευθυνών στους άλλους (εκπαιδευτές, Dive Master, μαθητές, κοινότητα) για την αποτυχία και τα χαμηλά αποτελέσματα.
  • Τυπική – όχι ουσιαστική εργασία από τους εκπαιδευτές.



Όλα τα παραπάνω συνθέτουν την νοοτροπία που είναι ο ιδιαίτερος τρόπος σκέψης ενός ατόμου, μιας ομάδας, μιας κοινότητας. 
Είναι δηλαδή το σύνολο των πεποιθήσεων, των φόβων, των προκαταλήψεων, που τελικά καθορίζουν τη συμπεριφορά και τη δράση των ατόμων ή των ομάδων

Είναι δηλαδή αυτά που θα καθορίσουν την μετέπειτα συμπεριφορά και την εξέλιξη του δύτη, όταν αυτός θα αποκτήσει τη δυνατότητα και το δικαίωμα να αποφασίζει μόνος του για τους τρόπους που θα καταδύεται, που θα αξιοποιεί τις γνώσεις του και που θα επικοινωνεί τις πληροφορίες και τις γνώσεις του. 
Τα παραπάνω με τη σειρά τους θα καθορίσουν τη συμπεριφορά του, είτε σαν επαγγελματία Dive Master, είτε σαν εκπαιδευτή, είτε σαν επιχειρηματία.

Αυτό που κάνουμε λοιπόν με τη διδακτική μέθοδο project στα προγράμματα εκμάθησης καταδύσεων, τις ομάδες εργασιών, τα σεμινάρια, τα webinars και τις υπόλοιπες δραστηριότητες, είναι να χτίζουμε κουλτούρα.

Δεν είναι τόσο το περιεχόμενο των project που προσθέτει αξία στις καταδύσεις και στην καθημερινότητά των μελών, όσο η ευθυγράμμιση με τους άλλους δύτες και με τους εξωτερικούς παράγοντες που επηρεάζουν τα project.

Στο τέλος, μια ομάδα θα είναι καλή όχι μόνο για τα cool project, αλλά για την κουλτούρα που πρεσβεύει και το οποίο σημαίνει ευτυχισμένα μέλη!!!

Μετά από αυτό τι μπορεί να είναι ο επόμενος επαγγελματίας που πιστοποιείται από τη σχολή μας;;;
Πολύ απλά, ένας σύγχρονος, σκεπτόμενος, με γνώσεις άνθρωπος - δύτης ο οποίος είναι εφοδιασμένος με όλες τις δεξιότητες που απαιτούνται τον 21ο αιώνα.

Αν το θες κι εσύ δεν έχεις παρά να μας ακολουθήσεις σε μια από τις επόμενες δραστηριότητες μας ή να επικοινωνήσεις μαζί μας για περισσότερες πληροφορίες.

Ακόμα και ο καφές που θα πιούμε για να μας γνωρίσεις και να συζητήσουμε τις ανάγκες και τους στόχους σου, θα είναι μια δημιουργική διαδικασία.

Ο καφές είναι κερασμένος από εμάς. Τι έχεις να χάσεις;;

Στην επιτυχία σου λοιπόν!!!

     

Διαβάστε σχετικό άρθρο εδώ 


Πηγές:
Wikipedia
Υπουργείο Παιδείας 
& Πολιτισμού Κύπρου


  

Δεν υπάρχουν σχόλια :

Δημοσίευση σχολίου