Η δημιουργικότητα είναι ο έξυπνος τρόπος για να έχεις διασκέδαση!!!

Οι απαιτήσεις στο σημερινό σύνθετο κόσμο που ζούμε είναι πολλές. Χρειάζεται να διαχειριζόμαστε εκατομμύρια πληροφορίες, να έχουμε  προσόντα και επιστημονικές δεξιότητες, τα οποία όμως δεν είναι πλέον αρκετά, αν δεν έχουμε ίσως το πιο σημαντικό πράγμα. Να μάθουμε πώς να σκεφτόμαστε.


Πρέπει να μάθουμε να σκεφτόμαστε όχι μόνο κριτικά αλλά εποικοδομητικά και δημιουργικά. Δυστυχώς η κοινωνία μας γενικά, δεν έχει δώσει ποτέ την πρέπουσα προσοχή στα θέματα αυτά.
Ο πατροπαράδοτος τρόπος σκέψης είναι στοχαστικός αναλυτικός και κριτικός. 



Αυτό όμως σήμερα δεν είναι αρκετό. Στο καταδυτικό κέντρο Sea Breaze, με αφορμή την κατάδυση και τα project, μαθαίνουμε κάποιες απλές τεχνικές και μεθόδους για την ανάπτυξη δεξιοτήτων δημιουργικής σκέψης, οι οποίες βοηθάνε στο να προχωρήσουμε ένα βήμα πιο μπροστά.

Μιας και η αρχή δεν μπορεί να γίνει από τα σχολεία, όπου οι μαθητές παίρνουν μόνο απλές γνώσεις, αλλά όχι πώς να σκέφτονται, το να διδάξουμε τόσο στα παιδιά όσο και στους μεγαλύτερους μαθητές μας το πώς να σκέφτονται, είναι ίσως το πιο σημαντικό πράγμα που μπορούμε να κάνουμε, εκτός από την απλή εκμάθηση καταδύσεων.



Στα προγράμματα εκπαίδευσης  μαθαίνουμε τους μαθητές να "αντιδρούν" στο υλικό το οποίο τους ετοιμάζουμε. Δηλαδή τους δίνουμε βιβλία, κείμενα και όλες τις πληροφορίες που χρειάζονται και τους καλούμε να εργαστούν πάνω στο υλικό, που ούτε καν εμείς ετοιμάσαμε, μιας και το διδακτικό σύστημα είναι ήδη έτοιμο. Αν οι μαθητές έχουν αφομοιώσουν καλά το υλικό αυτό και μπορούν να το χρησιμοποιήσουν, τότε νιώθουμε όλοι ευχαριστημένοι και περήφανοι ότι έχουμε κάνει το καθήκον μας.

Η πραγματική ζωή της κατάδυσης όμως, δε ζητά μόνο γνώση αλλά και την ανάπτυξη ικανοτήτων δημιουργικής σκέψης. Η απόκτηση γνώσεων στα προγράμματα εκμάθησης καταδύσεων είναι μόνο η πρώτη φάση. Αυτή θα πρέπει να ακολουθείται από την δημιουργία νέων ιδεών. Αυτό είναι που εμείς διδάσκουμε επιπροσθέτως στα σχολεία μας και ο λόγος είναι διότι έχει σχηματίσει η εντύπωση ότι η γνώση από μόνη της είναι αρκετή.
Η εξυπνάδα επίσης από μόνη της δεν είναι αρκετή. Μπορεί ένας έξυπνος μαθητευόμενος δύτης να είναι άριστος στα μαθήματα αλλά στην προσωπική και κοινωνική του ζωή να μην τα καταφέρνει καθόλου.




Αυτό που λείπει λοιπόν είναι η σοφία. Είναι σημαντικό να τονίσουμε στο σημείο αυτό ότι γενικά η σοφία μπορεί να διδαχθεί τόσο στα θέματα της κατάδυσης αλλά και όχι μόνο. Είναι εντελώς λανθασμένη η άποψη που έχει δυστυχώς επικρατήσει, ότι η σοφία έρχεται μόνο με τις πολλές καταδύσεις, τα πολλά καταδυτικά ταξίδια, το μέγιστο βάθος και τις εμπειρίες. 
Η σοφία στηρίζεται στον τρόπο και το βαθμό που κάποιος αντιλαμβάνεται τα διάφορα πράγματα που αφορούν στην κατάδυση. 
Έτσι λοιπόν, αφού αυτό μπορεί να διδαχθεί, ο οποιοσδήποτε μπορεί να βελτιώσει την ικανότητα αντίληψής του στα θέματα της κατάδυσης αλλά και στης καθημερινότητάς του.



Αν λοιπόν κάποιος καταλάβει και πιστέψει ότι μπορεί να βελτιωθεί και να γίνει ένας δημιουργικά σκεπτόμενος δύτης και πάνω απ όλα άνθρωπος, το πρώτο που θα μπορούσε να σκεφτεί είναι αν υπάρχουν κάποιες τεχνικές που μπορεί να χρησιμοποιεί ώστε να αρχίσει σκέφτεται δημιουργικά. Η απάντηση ευτυχώς είναι πως ναι και μάλιστα εύκολοι και απλοί τρόποι, που ακόμη και ένα παιδί μπορεί να μάθει να χρησιμοποιεί.

Γιατί χρειάζεται η ανάπτυξη δημιουργικού τρόπου σκέψης;;;
Είναι σε όλους γνωστό, ότι κάθε περίπου τρία χρόνια αν όχι και γρηγορότερα ο όγκος των γνώσεων και πληροφοριών διπλασιάζεται. Ο χρόνος αυτός θα γίνεται συνεχώς μικρότερος και όλοι αντιλαμβανόμαστε ότι είναι τελείως άστοχο και απερίσκεπτο να προσπαθούμε να φορτώνουμε συνεχώς μόνο με γνώσεις έναν δύτη, χωρίς να τους μαθαίνουμε πώς να σκέφτονται και πώς να βρίσκουν τις γνώσεις αυτές. Φυσικά οι γνώσεις χρειάζονται και δεν είναι άχρηστες αλλά δεν αποτελούν όμως κιόλας την αρχή και το τέλος της μάθησης. 
Πρέπει να μπουν προτεραιότητες για το ποιες γνώσεις είναι οι βασικές και οι απαραίτητες, ενώ ταυτόχρονα πρέπει οι μαθητευόμενοι δύτες να μάθουν τον τρόπο να σκέφτονται δημιουργικά. 
Η δημιουργική σκέψη δεν είναι κάτι το αφηρημένο και αόριστο. Είναι η ικανότητά του να βρίσκουμε και να δημιουργούμε νέες ιδέες. 
Η ικανότητα αυτή αναπτύσσεται και να βελτιώνεται μέσα στις ομάδες εργασιών, μαθαίνοντας κάποιες μεθόδους και τεχνικές, ώστε να μην επικρατεί χάος στο κεφάλι. Το να σκεφτόμαστε δημιουργικά δεν είναι ικανότητα που την φέρουμε μαζί μας.



Για παράδειγμα αν κάποιος θέλει να μάθει να παίζει σκάκι, μπορεί να το κάνει ακόμα και χωρίς να χρησιμοποιεί τεχνικές και μεθόδους. Όταν όμως μάθει καλά τους κανόνες του παιχνιδιού μαζί με ορισμένες τεχνικές, τότε σίγουρα θα αναπτύξει τις ικανότητές του στο σκάκι και θα έχει πολύ καλύτερα αποτελέσματα.

Με τον ίδιο ακριβώς τρόπο μπορεί κάποιος να εκπαιδευτεί στις καταδύσεις μαθαίνοντας διάφορες τεχνικές και μεθόδους ώστε να αναπτύξει δημιουργικούς τρόπους σκέψης.

Ο κάθε άνθρωπος έχει τεράστιες δυνατότητες, οι οποίες όμως μένουν ανεκμετάλλευτες αν δεν βρεθούν τρόποι αξιοποίησής τους. Ο κάθε άνθρωπος μπορεί να αλλάξει, μπορεί να γίνει κάτι νέο γιατί κάθε φορά που μαθαίνει κάτι γίνεται μια εσωτερική αλλαγή. Κάθε φορά που μαθαίνουμε κάτι νέο, νοιώθουμε να ξεπηδάει από μέσα μας ένας νέος άνθρωπος. Γινόμαστε έτσι εμείς οι ίδιοι κάτι νέο. Ο καθένας από εμάς και ιδιαίτερα οι νεότεροι δύτες, θα πρέπει να φλέγονται από τη λαχτάρα της μάθησης. Αυτό είναι ίσως και η μεγαλύτερη περιπέτεια. Αυτό ακριβώς είναι η διαδικασία της μεταμόρφωσης. Όταν ζούμε κάτι καινούριο δεν είμαστε πια ο ίδιος άνθρωπος που είμαστε χθες. Έχουμε αλλάξει διότι έχουμε ζήσει και έχουμε γευτεί κάτι καινούριο. Η μάθηση λοιπόν δε θα πρέπει ποτέ να γίνει αγγαρεία.



Μέθοδοι για ανάπτυξη δημιουργικού τρόπου σκέψης.
Οι τεχνικές που θα αναφέρουμε πιο κάτω είναι εργαλεία σκέψης που κατευθύνουν την προσοχή μας σε συγκεκριμένη κατεύθυνση. Πρέπει να γίνει κατανοητό το πόσο σημαντικό είναι αυτό, με δεδομένο ότι όλοι ξέρουμε  πως ένα από τα βασικότερα προβλήματα που συναντάμε στην προσπάθειά μας να σκεφτούμε είναι η εύκολη απόσπαση της προσοχής μας και η σύγχυση που επέρχεται όταν πάμε από τη μία σκέψη στην άλλη. Όταν δηλαδή προσπαθούμε να κάνουμε πολλά πράγματα την ίδια στιγμή. 
Οι πληροφορίες μπερδεύονται με τη λογική, το συναίσθημα, τις ελπίδες μας, τις αμφιβολίες μας και τελικά επέρχεται η σύγχυση χωρίς να μπορούμε να καταλήξουμε πουθενά.
Η δυνατότητα χρήσης τεχνικών που μας επιτρέπουν να κάνουμε ένα μόνο πράγμα την κάθε στιγμή, είναι δεδομένο ότι θα βελτιώσει και θα αναπτύξει τον τρόπο που σκεφτόμαστε. 

Θα δώσουμε δύο απλές μεθόδους για την ανάπτυξη δημιουργικής σκέψης που έχουν σχεδιαστεί ειδικά για την εκπαίδευση γενικά και που ήδη χρησιμοποιούνται με άριστα αποτελέσματα σε πολλά σχολεία του εξωτερικού. Το βασικό στοιχείο των μεθόδων αυτών είναι η απλότητα και η ευκολία με την οποία μπορεί κάποιος να τις χρησιμοποιήσει.


 1) Θετικά αρνητικά και ενδιαφέροντα σημεία.
Προτού προχωρήσουμε στην κρίση και απόφαση για κάποιο θέμα θα πρέπει να δούμε και να εξετάσουμε όλα τα θετικά στοιχεία που συνθέτουν το ζήτημα. Σε δεύτερη φάση θα εξετάσουμε τα αρνητικά σημεία και τέλος τα σημεία που είναι ενδιαφέροντα αλλά δεν περιλαμβάνονται ούτε στα θετικά ούτε στα αρνητικά. Αφού γίνει η εξέταση αυτή, τότε μπορούμε να προχωρήσουμε στη λήψη απόφασης.

Η μέθοδος αυτή ασχολείται πρώτα με τα θετικά στοιχεία άρα συγκεντρώνουμε έτσι την προσοχή μας στα σημεία αυτά μόνο. Στο επόμενο στάδιο η προσοχή μας συγκεντρώνεται στα αρνητικά σημεία. Αφού τελειώσουμε και με αυτά θα βρούμε τα στοιχεία που δεν είναι ούτε θετικά ούτε αρνητικά αλλά είναι ενδιαφέροντα στοιχεία για το πρόβλημά μας. Αυτά είναι συνήθως διάφορα γεγονότα και πληροφορίες που είναι ουδέτερα, δηλαδή ούτε καλά ούτε κακά. Έχοντας έτσι ξεκαθαρίσει τα πλεονεκτήματα (θετικά στοιχεία), τα μειονεκτήματα (αρνητικά στοιχεία) και τα ενδιαφέροντα στοιχεία, μπορούμε να προχωρήσουμε προς την λήψη απόφασης, η οποία θα εξαρτηθεί από το πόσα θετικά και πόσα αρνητικά στοιχεία έχουμε εντοπίσει. Αν τα αρνητικά για παράδειγμα, είναι περισσότερα από τα θετικά τότε θα πρέπει να απορριφθεί η εισήγηση αυτή και να προσπαθήσουμε να βρούμε μια νέα λύση στο πρόβλημα.

Οι εκπαιδευτές μας στα σχολεία εκμάθησης καταδύσεων, αξιολογούνται από τους ίδιους τους μαθητές. Ας εξετάσουμε τα θετικά, αρνητικά και ενδιαφέροντα σημεία της εισήγησης αυτής…



 2) Καθορισμός στόχων και προτεραιοτήτων.
Το να ξεκαθαριστεί ο στόχος ή οι στόχοι, είναι η μέθοδος που επιλύει το πρόβλημα της σύγχυσης, ενώ ταυτόχρονα βοηθά το να γνωρίζουμε που θα συγκεντρωθούμε σε κάθε δεδομένη στιγμή. Αυτό θα καθορίσει και το στόχο τον οποίο θα έχουμε συνεχώς στο μυαλό μας.
Πολλές είναι οι περιπτώσεις όπου συζητούμε για ένα θέμα και μετά την πάροδο αρκετού χρόνου δεν έχουμε αντιληφθεί τον ακριβή στόχο της όλης συζήτησης. Είναι λοιπόν πολύ σημαντικό να καθορίσουμε με σαφήνεια το στόχο μας. Πολλές είναι οι φορές που ενώ συζητούμε το ίδιο θέμα, ο καθένας από εμάς έχει διαφορετικό στόχο. Για να αποφύγουμε όλα τα προβλήματα αυτά θα πρέπει ξεκάθαρα και με σαφήνεια να απαντήσουμε στην ερώτηση:
Πού θέλουμε να καταλήξουμε στο τέλος; Ποιος είναι ο στόχος μας;




Μόλις δημιουργήσουμε μια ξεκάθαρη άποψη για το αποτέλεσμα τότε θα έχουμε και ξεκάθαρο στόχο. Με τον τρόπο αυτό η προσοχή μας και η προσπάθεια όλων επικεντρώνεται στον ίδιο στόχο. Έτσι δεν σπαταλάμε χρόνο χωρίς να γνωρίζουμε τι θέλουμε και προς τα πού κατευθυνόμαστε.
Αφού καθορίσουμε με σαφήνεια τους στόχους μας θα πρέπει να βρούμε τις προτεραιότητες μας. Μερικά πράγματα είναι σίγουρα πολύ πιο σημαντικά από άλλα, όπως επίσης και μερικές αξίες. 
Συγκεντρώνουμε λοιπόν τώρα την προσοχή μας στον καθορισμό των προτεραιοτήτων. Σίγουρα αν εξετάζεται ένα θέμα από διάφορα άτομα, τότε είναι φυσικό ο καθένας να έχει τις δικές του προτεραιότητες. Στο τέλος όμως όλα τα στοιχεία συγκεντρώνονται και εξετάζονται ώστε να βρούμε και να καθορίσουμε τα πιο σημαντικά.

Οι προτεραιότητες είναι οι οδηγοί μας για να καταλήξουμε στο στόχο μας.
Επειδή πολλές φορές οι προτεραιότητες που καθορίζουμε είναι πάρα πολλές, θα ήταν σωστό να περιορίσουμε τον αριθμό σε τρεις ή τέσσερις. 
Αυτός είναι και ο σκοπός της χρήσης των προτεραιοτήτων. Πρέπει να ξεχωρίσουμε τις βασικές προτεραιότητες έτσι ώστε να μπορούμε να συγκεντρωνόμαστε σε αυτές.

Για παράδειγμα, ποιες είναι οι τρεις βασικές προτεραιότητες που θα θέτατε για την αγορά του καταδυτικού σας εξοπλισμού;;;



Στο τέλος  η αυτοπεποίθηση, η δυνατότητα αυτοσυγκέντρωσης καθώς και το ισχυρό κίνητρο θα είναι οι παράγοντες κλειδιά στο να πετύχουμε οτιδήποτε, με συνέπεια.

Επικοινώνησε σήμερα κιόλας μαζί μας για να ενημερωθείς για τους τρόπους που μπορείς και εσύ να πάρεις μέρος στις ομάδες εργασιών και τα project  του καταδυτικού μας κέντρου.



Δεν υπάρχουν σχόλια :

Δημοσίευση σχολίου